  • 1. Data: 2002-02-02 08:43:50
    Temat: sklep/ kawiarnia internetowa- 5pytań
    Od: <s...@p...onet.pl>

    Witam,
    planuję otwarcie kaw/sklepu komputerowego i mam z tego
    tytułu kilka pytań. Zakładam, że zostaje VAT-owcem.
    - jaki VAT naliczać za usługę dostępu do sieci Internet dla klientów
    korzystających z mojej kawiarenki; 7 czy 22%
    - czy otrzymam zwrot całego podatku VAT za sprzęt komputerowy i wyposażenie
    zakupione do firmy, czy są w tej materii jakieś ograniczenia w wysokości
    wartości zakupów, (oprócz komputerów będą PlayStation2- czy to cos
    komplikuje??? )
    - jak szybko muszę zarejestrować pracownika od chwili postawienia go za ladą i
    czy mam jakieś ulgi z tytułu, że zatrudniam bezrobotnego- brata
    - na początku wydatki będą spore, koszty wysokie zarobek marny, czy dzięki temu
    będę mógł coś zyskać??? ulgi, odpisy, amortyzacje???
    - wynajmuje lokal od nie VAT-owca, czy będę mógł go w jakiś sposób odpisać,
    wciągnąć w koszta????

    Pozdrawiam
    d...@p...pl

  • 2. Data: 2002-02-02 22:06:23
    Temat: Re: sklep/ kawiarnia internetowa- 5pytań
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 2 Feb 2002 s...@p...onet.pl wrote:

    >+ Witam,
    >+ planuję otwarcie kaw/sklepu komputerowego i mam z tego
    >+ tytułu kilka pytań. Zakładam, że zostaje VAT-owcem.
    [...piszę tylko to co wiem; VAT7%/22% był co chwilę, mi jasności brak...]
> [...]
    >+ zakupione do firmy, czy są w tej materii jakieś ograniczenia w wysokości
    >+ wartości zakupów, (oprócz komputerów będą PlayStation2- czy to cos

    IMHO nie. Jest to środek trwały, o sposobach amortyzacji było znowu w tych
    dniach, a VAT odzyskujesz "od ręki" (no... prawie :>).
    Masz w tej sytuacji szanse na zwrot z US (zakup ŚT na znaczną kwotę).
    Pewnym PLUSEM :] tej sytuacji jest prawdopodobna kontrola (US zwracać
    to nie lubi), więc małe szanse na "Wpadkę" (i karne odsetki po paru
    latach) jakby coś było nie tak. IMHO...

    >+ - jak szybko muszę zarejestrować pracownika od chwili postawienia go za ladą i

    AFAIR 7 dni masz na podpisanie umowy o pracę. Jak z ZUSem
    i USem... pewnie "w terminie" czyli ZUS do 10. nast. miesiąca
    (musi być deklaracja !) i US... nie dam głowy, zajrzyj np.
    na www.infor.pl :) (tam jest kalendarzyk z "rozpiską")
    Nadto (przynajmniej mój US) wciska "papiór" z oświadczeniem
    (do podpisania) że będziesz pilnował żeby pracownicy mieli NIP.

    >+ czy mam jakieś ulgi z tytułu, że zatrudniam bezrobotnego- brata

    Była taka akcja w zeszłym roku: UP podpisywał umowy z pracodawcą
    (na warunkach typu "nie zwolni przez ileś czasu") że będzie
    refundował ZUS. Skończyło się tak, że MF pieniądze przesłało
    jak zwykle z "lekkim" poślizgiem :> no i pracodawcy mogli sobie
    pozgrzytać zębami (ZUS musieli zapłacić, a UP refundował...
    hm... nie wiem czy już porefundował; najpierw usiłują płacić
    zasiłki dla bezrobotnych [co zrozumiałe] a dopiero później
    resztę). Niemniej wdawanie się w interesy z własnym państwem
    (mam na myśli nasze państwo) wymaga *sporej* ostrożności :( :>

    >+ - na początku wydatki będą spore, koszty wysokie zarobek marny,
    >+ czy dzięki temu będę mógł coś zyskać???
    >+ ulgi,

    Szczerze ? Wątpię.

    >+ odpisy, amortyzacje???

    Amortyzacja ci się należy jak psu kiełbasa :]
    I tak polega na tym, że NAJPIERW wykładasz kasę a PÓŹNIEJ
    (po trochu !) "wciągasz w koszty".
    Chyba że poskładasz poszczególne ŚT poniżej 3500zł...

    >+ - wynajmuje lokal od nie VAT-owca, czy będę mógł go w jakiś sposób odpisać,
    >+ wciągnąć w koszta????

    Osobiście nie widzę przeciwwskazań.
    Rozumiem że umowa itp. i wynajmujący płaci "swój" podatek.

    >+ Pozdrawiam

    Wzajemnie, Gotfryd