  • 1. Data: 2010-02-04 19:03:17
    Temat: sprzęt dla zleceniobiorcy
    Od: Bronek Nowacki <b...@g...com>

    Osoba nie posiadająca działalności wykonuje dla mnie jakieś zlecenie
    (na podstawie umowy zlecenie, ewentualnie "o dzieło" - np. autor
    piszący dla mnie książkę). Chciałbym udostępnić mu jakiś sprzęt
    należący do wyposażenia mojej firmy (powiedzmy laptop), aby mógł
    wykonać owe zlecenie. Zakładamy, że osoba ta pracuje w domu. Jak to
    należałoby rozegrać, aby np. kontrola US nie przyczepiła się, że
    rzeczonego laptopa nie ma przez ten czas w siedzibie firmy? I czy
    postępowanie to różni się w zależności czy mamy do czynienia ze
    sprzętem wpisanym do EW albo EŚT?

    Zdaję sobie sprawę, że pewnie nie ma jakiegoś określonego, jednego
    wzoru postępowania, ale jaka jest praktyka (bo zakładam, że takie
    sytuacje nie raz się zdarzają i jakieś sensowne rozwiązanie musi
    być ;-))?

  • 2. Data: 2010-02-04 22:39:52
    Temat: Re: sprzęt dla zleceniobiorcy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Feb 2010, Bronek Nowacki wrote:

    > Osoba nie posiadająca działalności

    Sprzeciw w sprawie formalnej[1] ;)

> [...]
    > należałoby rozegrać, aby np. kontrola US nie przyczepiła się, że
    > rzeczonego laptopa nie ma przez ten czas w siedzibie firmy?

    Zawrzeć pisemną umowę, która będzie stanowiła "uzasadnienie".
    Przepis art.23.1.23 PDoOF wyraźnie stanowi, że nie wolno
    "bez uzasadnienia" lub "do celów osobistych":

    Żeby nie było: dawno temu próbowałem się czepiać :), że koszt
    jest "źle wykazany" (w takim przypadku, bo to koszt wykonawcy),
    ale parę rzeczy mnie przekonało, że nie ma przeciwwskazań.

    > I czy
    > postępowanie to różni się w zależności czy mamy do czynienia ze
    > sprzętem wpisanym do EW albo EŚT?

    Nie, z zastrzeżeniem nieprawdopodobnego przypadku który
    wymagałby doczytania (wykonawca dokupuje coś co stanowi
    ulepszenie "obcego środka", samemu nie mając prawa do amortyzacji).

> [...]
    > wzoru postępowania, ale jaka jest praktyka (bo zakładam, że takie
    > sytuacje nie raz się zdarzają i jakieś sensowne rozwiązanie musi

    Musi :)

    [1] - "posiadanie" to relacja prawna, określająca możliwość
    *rozporządzania*. A bycia przedsiębiorcą nie można sprzedać,
    zastawić, wynając... DG się *ma*, *posiadać* można co najwyżej
    przedsiębiorstwo czy pieniądze :)
    Nie bić za czepianie się :D, ale 366 KC... ;)
    "osoba która nie ma DG" albo "nie prowadzi DG" :D

    pzdr, Gotfryd