  • 1. Data: 2004-11-16 22:36:21
    Temat: transport, umowa o dzielo...
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    Czy sa jakies przeciwskazania aby usluge transportowa (transport mat.
    budowlanych wraz z zaladunkiem i wyladunkiem) 'rozliczyc' poprzez umowe o
    dzielo z osoba dysponujaca srodkiem transportu (sam. ciezarowy)?

    TIA

    Pozdrawiam

    Baton

  • 2. Data: 2004-11-17 08:35:17
    Temat: Re: transport, umowa o dzielo...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Nov 2004, Baton wrote:

    >+ Czy sa jakies przeciwskazania aby usluge transportowa (transport mat.
    >+ budowlanych wraz z zaladunkiem i wyladunkiem) 'rozliczyc' poprzez umowe
    >+ o dzielo z osoba dysponujaca srodkiem transportu (sam. ciezarowy)?

    A jak to ma być umowa ? Przewóz ? ;)
    IMHO to jest tak jak z "agencją": po prawdzie nie pamiętam jakiegoś
    ogłoszonego wyroku (bo to najlepsza wykładnia :|) ale w K.C.
    przy obu umowach jest zapis: "w zakresie działalności swego
    przedsiębiorstwa"...

    [dywagacja]
    No i pytaniem jest czy ów zapis oznacza że umowa przewozu JEST
    (zawsze) wykonywana przez przedsiębiorcę, czy że umowa NIE
    wykonywana przez przedsiębiorcę NIE jest umową przewozu :(
    Dyskusji o przewozie nie pamiętam.
    Ale teza o agencji (że podobnie brzmiący zapis z KC "wymusza"
    uzanie agencji za działalność gospodarczą) nie został nigdy
    przez prawników na .prawo zdeptany :)
    [starczy dywagacji]

    Oczywiście: IMHO to NIE wyklucza możliwości takiego rozwiązania
    (z zastrzeżeniem rozważań o komplkacji rozliczenia podatku niżej):
    - firma WYNAJMUJE samochód od osoby A
    - firma ZLECA (bądź ZAMAWIA) przewiezienie osobie B
    - osoby A i B to ta sama osoba :) - ale "świadczy" NIE swoim
    samochodem tylko "wynajętym przez firmę" :)

    IMHO trzeba ustalić status samochodu właśnie :]
    Można byłoby rozważać czy ów samochód to nie "narzędzie będące
    własnościa wykonawcy".
    Ale jak samochód jest "wykonawcy" - no to mamy "umowę przewozu"
    i patrz dywagacja.
    Jak samochód jest "użyczony przez wykonawcę" to firma ma
    przychód z bezpłatnego korzystania :> który powinna potrącić
    z wynagrodzenia.
    Jak na mój rozum - najprościej wynająć... tylko że IMO wiąże się
    to z koniecznością OSOBNEGO rozliczenia dochodu z najmu !!
    I to wynajmujący musiałby złożyć PIT...
    Poproszę o krytykę owego stanowiska... ! :)

    Natomiast są IMO uboczne skutki prawne ww.: przy umowie
    przewozu przewoźnik sam odpowiada za swój pojazd, a przy takiej
    kontrukcji to zleceniodawca/zamawiający odpowiada za wynajęty
    samochód ! Oczywiście jak B spowoduje wypadek to roszczenie zwrotne
    firmy do A powoduje że "się skompensuje" - zawsze jak B będzie
    "odpowiedzialny nawet bez swojej winy".
    Ale jak np. ukradną... :>

    Ciekaw jestem innych opinii...

    --