  • 1. Data: 2003-09-02 11:08:23
    Temat: ulga remontowa
    Od: "" <p...@p...onet.pl>

    Witam

    W sierpniu Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wydatki na wykończenie mieszkania
    można odliczać w ramach ulgi remontowej.

    W 2001 r. poniosłem wydatki na wkład do spółdzielni mieszkaniowej; mieszkanie
    otrzymałem w 2002 r. i w 2002 r. poniosłem wydatki na jego wykończenie.

    Mój US nie uznał mi odliczenia tych wydatków w ramach ulgi budowlanej (w 2001 r
    nie poniosłem z tytułu wykończenia żadnych kosztów).

    Czy teraz, rozliczając się za rok 2003 mogę odliczyć wydatki z roku 2002?
    Gdzieś wyczytałem, że korzystając z ulgi remonotwej można zbierać rachunki z
    kilku lat.

    Czy to prawda?

    Pozdrawiam
    Jacek

  • 2. Data: 2003-09-02 12:09:45
    Temat: Re: ulga remontowa
    Od: "" <s...@b...pl>

    Witam

    >W sierpniu Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wydatki na wykończenie
    mieszkania
    >można odliczać w ramach ulgi remontowej.

    Można odliczyć wydatki na wykończenie mieszkania ale te poniesione
    po podpisaniu aktu notarialnego.
    Wydatki na wykończenie mieszkania zanim posiadasz &#8222;tytuł prawny&#8221;
    do mieszkania oraz wydatki przed &#8222;zasiedleniem&#8221; nie można
    nadal odliczyć w ramach ulgi remontowej.
    Tak stanowi ustawa i żadne rozporządzenie tego nie zmieni.

    Problem do którego ustosunkowało się Ministerstwo to remont
    zaraz po zamieszkaniu.

> [...]

    >Gdzieś wyczytałem, że korzystając z ulgi remonotwej można zbierać rachunki z

    Nie. Rozliczając się za rok 2003 możesz przedstawić faktury tylko z roku 2003.
    Jeśli na skutek zmiany interpretacji przepisów chcesz odliczyć
    remont z 2002 roku to powinieneś złożyć w US wniosek o stwierdzenie
    nadpłaty podatku za ten rok.
    Czyli kartkę papieru z wnioskiem i krótko informacją dlaczego,
    dodatkowo składasz już poprawnie wypełniony PIT i czekasz na zwrot
    podatku (lub wezwanie do US).
    Wniosek możesz złożyć już teraz i nie musisz czekać do przyszłego roku,
    dodatkowo załapiesz się jeszcze na stary limit ulgi.

    >Mój US nie uznał mi odliczenia tych wydatków w ramach ulgi budowlanej (w 2001
    >nie poniosłem z tytułu wykończenia żadnych kosztów).

    To stanowiska US można łatwo podważyć.
    Inwestycję mieszkaniową rozpocząłeś w 2001 r. i w ramach praw nabytych
    możesz odliczać wydatki na budowę mieszkania w następnych latach
    w ramach tej samej &#8222;inwestycji&#8221;.
    US uznał że wpłaty na mieszkanie i wykończenie to dwie oddzielne
    inwestycje i odmówił ci prawa do ulgi.

    W 2001 roku sejm w ramach poprawiania dużej ulgi budowlanej wprowadził
    do ustawy przepis w którym ograniczał długość odliczania wydatków
    do czterech lat. Wprowadzony artykuł jest o tyle interesujący
    że operuje się tam również słowem &#8222;inwestycja&#8221; i jest ono tam
    rozumiane jako kupno mieszkania plus wykończenie.
    Interpretacja słowa inwestycja zastosowana przez twój US
    jest więc niezgodna z ustawą.

    Opisany przez ciebie problem z odmową uznania wydatków na wykończenie mieszkania
    był opisywany w tamtym roku przez &#8222;Gazetę Prawną&#8221; było tam też dokładnie
    wyjaśnione dlaczego taka interpretacja przepisów jest błędna.

    Pozdrawiam
    SJ

  • 3. Data: 2003-09-02 14:15:02
    Od: Lolas <s...@l...it.pl>

    > Moz™na odliczyc´ wydatki na wykon´czenie mieszkania ale te poniesione
    > po podpisaniu aktu notarialnego.
    > Wydatki na wykon´czenie mieszkania zanim posiadasz &#8222;tytu? prawny&#8221;
    > do mieszkania oraz wydatki przed &#8222;zasiedleniem&#8221; nie moz™na
    > nadal odliczyc´ w ramach ulgi remontowej.
    > Tak stanowi ustawa i z™adne rozporzaœdzenie tego nie zmieni.

    Czyli, zeby moc skorzystac z ulgi remontowej na wykonczenie mieszkania, to
    trzeba je najpierw "Zasiedlic"? Co US rozumie przez "zasiedlic"? Fizycznie
    zamieszkac, czy koniecznie zameldowac sie?