  • 1. Data: 2005-02-21 11:00:32
    Temat: umowa o dzieło/zlecenie i 50% kosztów przychodu (oprogramowanie)
    Od: Zbigniew Chwedoruk <z...@o...pl>

    Witam

    Jestem programistą. Pracuję na etacie, ale od czasu do czasu wykonuję
    dziela/zlecenia. W takim przypadku przysługują mi 50% koszty przychodu.
    Mam pytanie, czy z takiego rozwiązania mogę skorzystać, jeśli stworzyłem
    program i chcę sprzedać go wiekszej liczbie podmiotów (nieżaleznych od
    siebie).
    Może w tym przypadku lepsze będzie inne rozwiązanie (lepsze, czy jak
    najmniej podatku i innych potrąceń)?
    Może zarejestrować DG?

    pozdrawiam
    Zbigniew Chwedoruk

  • 2. Data: 2005-02-21 11:59:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Feb 2005, Zbigniew Chwedoruk wrote:

    > + Może zarejestrować DG?

    ...to zależy jakie masz *faktyczne* wydatki.
    Przy DG możesz amortyzować SToWNiP (przy umowach "osobistych" nie ma jak)
    ale koszty zalicza sie *wyłącznie* udokumentowane.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-02-21 14:05:36
    Od: Zbigniew Chwedoruk <z...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > ...to zależy jakie masz *faktyczne* wydatki.
    > Przy DG możesz amortyzować SToWNiP (przy umowach "osobistych" nie ma jak)
    > ale koszty zalicza sie *wyłącznie* udokumentowane.

    Minimalne koszty to (pi*drzwi):
    1. Jednorazowo, na początku zakup oprogramowania narzędziowego za około
    5000 zł. Dodatkowo bede musial zmodernizowac komputer (lub kupic nowy).
    2. Stałe koszty, typu dzierżawa domen itp., to okolo 500 zł rocznie.

    Do tego można podpiąc:
    1. telefon (może tego troche byc, poniewaz program bedzie sprzedany
    praktycznie po calej Polsce, w przyszlosci jesli pomysl wypali, to nie
    tylko w Polsce, ale na razie chyba moge odlozyc ;))
    2. paliwo do samochodu (wyjazdy na szkolenia, spotkania)
    3. reklama np. w tematycznej prasie, serwisach internetowych (na razie
    istnieje mozliwosc barteru, ale pomysl wypali, to moze byc i platna na
    szersza skale)
    4. przejecie czesci kosztow utrzymania mieszkania (obecnie wynajmuje
    mieszkanie)
    5. Cześć zysków będzie dostawał kumpel, także w przypadku działalnosci
    moge mu wystawiać faktury
    6. W tej chwili nic wiecej nie przychodzi mi do głowy, ale na pewno cos
    sie znajdzie.

    Co do wpływow.
    W najgorszym razie zwrócą mi się koszty początkowe, w najbardziej
    optymalnym przychod moze wyniesc nawet 100 000 netto. Tak troche
    zachowawczo licze na sumę 40 000 netto. Jesli doliczyc do tego dochod z
    dotychczasowego etatu, to chyba wpadne w drugi prog podatkowy...

    Moje dylemat to:
    1. DG, czy osoba prywatna
    2. Jesli osoba prywatna, to w jakiej formie (najkorzystniej dla mnie)
    moge sprzedawac produkt. Zaznaczam, ze nie moze to być zbycie autorskich
    praw majątkowych do programu. Klient ma kupic tylko egzemplarz.
    3. Na poczatek osoba prywatna, a potem jesli z projekt bedzie przynosil
    dochody, to otwarcie wlasnej dzialalnosci (wlacznie ze zwolnieniem sie z
    obecnego etatu). Czy moge cos stracic, na takim przejsciu? Jak bedzie
    wygladala sprawa wlasniosci zakupionych narzedzi?
    4. I tak ogólnie: jakie korzysci daje DG a jakie ma osoba prywatna

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2005-02-22 00:03:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Feb 2005, Zbigniew Chwedoruk wrote:

    > + Minimalne koszty to (pi*drzwi):
    > + 1. Jednorazowo, na początku zakup oprogramowania narzędziowego za około 5000

    ....trzeba pamiętać iż wydatki na ST oraz WNiP (w tym "drogie" >3500 zł
    programy) się *amortyzuje* (czyli dopiero stopniowo wlicza w KUP).

    [...coś tam...]
    > + 6. W tej chwili nic wiecej nie przychodzi mi do głowy, ale na pewno cos sie
    > + znajdzie.

    ...no to już sam musisz policzyć czy wyjdzie > 50% KUP :)

> [...]
    > + sumę 40 000 netto. Jesli doliczyc do tego dochod z dotychczasowego etatu, to
    > + chyba wpadne w drugi prog podatkowy...

    Na drugi próg jest 19% liniowe. Ale pozbawia niektórych praw - w tym
    prawa do wspólnego rozliczania się. Niektóre ulgi mogą zostać
    "odliczalne" od dochodu z pracy :) - no ale ulgi będą i tak znikać...

    > + Moje dylemat to:
    > + 1. DG, czy osoba prywatna

    Ekhm... jeszcze cię nie posłali w maliny ? ;)
    Maddy śpi dziś widać :)
    Z głupia frant spytam: a taka DG to co, "państwowa" ?? ;>
    Proponowany podział: "gospodarcza" wobec "osobista" :)
    Nie "osoba osobista" oczywiście :] tylko "umowy osobiste" !!

    > + 2. Jesli osoba prywatna, to w jakiej formie (najkorzystniej dla mnie) moge
    > + sprzedawac produkt. Zaznaczam, ze nie moze to być zbycie autorskich praw
    > + majątkowych do programu. Klient ma kupic tylko egzemplarz.

    No praktykuje się umowy o dzieło oraz zlecenia. IM*H*O przeciwsskazań
    do sprzedaży "wyłącznie licencji" nie ma... ale sugestie co do
    "zamiaru wykonywania w sposób częstotoliwy" ściągają na łeb
    problem VATu (art. 15.2) psując również szanse skorzystania
    z niekoniecznie jasnego - ale jednak istniejącego - zapisu art. 15.3.3.
    No bo jeśli dochód ma być *z praw autorskich*...

> [...]
    > + obecnego etatu). Czy moge cos stracic, na takim przejsciu? Jak bedzie
    > + wygladala sprawa wlasniosci zakupionych narzedzi?

    No jak twoje to twoje.
    Nawet nabyte "przed" ST (czyli komp) ale *NIE* WNiP (czyli programy)
    można poddać amortyzacji...
    VATu nie ma jak odliczyć :) - "wziął i przepadł".

    > + 4. I tak ogólnie: jakie korzysci daje DG a jakie ma osoba prywatna

    ....tia, to ja poczytam co grupowicze napiszą ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)