  • 1. Data: 2004-07-30 19:56:10
    Temat: usługi tlumacza a VAT
    Od: "Piotr" <p...@b...poczta.onet.pl>

    Uprzejma prośba o pomoc w wyjaśnieniu jaki VAT obowiązuje przy tlumaczeniach
    przesięgłych.
    Zwykłe to usługa, zatem 22% VAT.

    A co z przysięgłymi, tam są stawki urzędowe - czy to jest zwolnione z VAT?

  • 2. Data: 2004-07-30 22:03:09
    Temat: Re: usługi tlumacza a VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Jul 2004, Piotr wrote:

> [...]
    >+
    >+ A co z przysięgłymi, tam są stawki urzędowe - czy to jest zwolnione z VAT?

    Moment.
    Gdzieś czytałem artykuł w podanej kwestii - właśnie pod kątem VATu
    od "umów osobistych" :) oraz zwolnienia z VATu tychże umów wg art.
    15.3.3 (czym sam jestem żywotnie zainteresowany).
    Tenże artykuł, posługując się cytatami z UoPDoOF wywodził czarno
    na białym (hm... przynajmniej MIAŁO to tak brzmieć :)) iż przysięgły
    wykonuje umowę na rzecz urzędu (czy instytucji typu Wysoki Sąd :))
    *zawsze* "osobiście", nawet jeśli prowadzi DG w tym zakresie,
    że Sąd *nigdy* nie zatrudnia "firmy" (czytaj: działalności gospodarczej)
    a *wyłącznie* "osobę osobistą".
    Nie mnie rozstrzygać... ale...

    Mam kłopot ze znalezieniem tego "o biegłych", ale artykuł dotyczący
    lekarzy weterynarii (którzy czasami wykonują "czynności urzędowe"
    na zblizonych [acz różnych - bo MUSZĄ wykonać polecenie] zasadach)
    był w Rzeczpospolitej z 22.07.2004 (nr. 170), pewnikiem "dobra
    firma" :) (inaczej bym nie czytał), oznaczony:
    "Aktualności
    Opodatkowanie usług weterynaryjnych
    Na zlecenie bez VAT
    MF wyjaśnia"
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-07-31 07:50:04
    Od: Tomek Niedbała <t...@g...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    > Gdzieś czytałem artykuł w podanej kwestii ...

    Może tu ?:

    PMF 31.08.2000r. Nr PP8-7202-111/00/EG

    Na podstawie art. 14 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja
    podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.}, w celu zapewnienia
    jednolitego stosowania prawa podatkowego dotyczącego opodatkowania VAT usług
    tłumaczy przysięgłych świadczonych na zlecenie sądów i prokuratorów
    wyjaśniam, co następuje:
    Usługi tłumaczenia (zaliczone do KU podbranża 89301} zgodnie z art. 18 ust.
    1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o
    podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.} podlegają
    opodatkowaniu VAT według stawki 22%.
    Opodatkowanie VAT według stawki 22 % dotyczy również usług świadczonych
    przez jednostki gospodarcze na rzecz sądów i organów ścigania.

    Wyjątkiem od tej zasady są sytuacje gdy:
    1.. podatnik wykonuje usługi w zakresie tłumaczenia i korzysta ze
    zwolnienia na mocy art. 14 ust 1 pkt 1, 5, 6 w/w ustawy o podatku od towarów
    i usług oraz o podatku akcyzowym,
    2.. wykonawcą usługi jest osoba fizyczna osiągająca przychody z usług
    tłumaczenia, która może korzystać ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 7
    ust 1 pkt 6 powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług oraz o
    podatku akcyzowym.
    Zwolnienie to dotyczy przychodów osób fizycznych wymienionych wart. 13 pkt 6
    ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.
    U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.}.
    Za przychody, o których mowa w ostatnio powołanym przepisie, uznaje się
    wynagrodzenia za usługi tłumaczenia wykonywane osobiście na zlecenie sądu
    lub prokuratora, na podstawie właściwych przepisów.
    Obydwa kryteria (osobiste wykonywanie usługi i zlecenie wykonania tej usługi
    przez sąd lub prokuratora} powinny być spełnione łącznie.
    Oznacza to, iż do przychodów, o których mowa w powołanym art. 13 pkt 6
    ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zalicza się przychodów
    osiąganych przy wykonywaniu usług w zakresie tłumaczenia na zlecenie sądu
    lub prokuratora przez pracowników osoby fizycznej prowadzącej działalność
    gospodarczą i realizującej również usługi na zlecenie sądu lub prokuratora.

    -------------------

    Nie wiem tylko, czy coś sie tu zmieniło po 1 maja 2004.

    Tomek

  • 4. Data: 2004-08-01 15:27:41
    Od: "Piotr" <p...@b...poczta.onet.pl>

    Czyli, jeśli dobrze rozumiem, osoba mająca działalność gospodarczą i będąca
    płatnikiem VAT, zawsze dolicza 22%?

  • 5. Data: 2004-08-02 06:54:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Aug 2004, Piotr wrote:

    >+ Czyli, jeśli dobrze rozumiem, osoba mająca działalność gospodarczą i będąca
    >+ płatnikiem VAT, zawsze dolicza 22%?

    Moment. Czyżbyś wydedukował taki wniosek z cytatu postu Tomka
    zawierającego "wyjątkiem...są" ??
    Przypomnę:

    +++

    ---

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-08-02 18:47:29
    Od: "Piotr" <p...@b...poczta.onet.pl>

    Faktycznie źle to zrozumiałem. Bardzo dziękuję za obszerne wyjaśnienia i
    pozdrawiam,
    Piotr