  • 1. Data: 2004-07-30 13:10:32
    Temat: Ustawa o swobodzie dział.gosp.a usługi ksiegowe
    Od: Annabella<a...@p...pl>

    Witam wszystkich.Właśnie zapoznałam się z uchwaloną ustawą o
    swobodzie działalności gospodarczej i w związku z tym mam pewne
    zagadnienie w odniesieniu do usług księgowych. W/w ustawa-jak sama
    nazwa mówi- wprowadza swobodę w prowadzeniu działalności
    gospodarczej,zmniejszając liczbę obowiązujących
    zezwoleń,koncesji,licencji do 25./ wśród nich wymieniane są m.in.:
    usługi detektywistyczne,praktyka lekarska,pielęgniarska,prowadzenie
    ośrodków szkolenia kierowców,prowadzenie kancelarii
    prawniczych,adwokackich itp.; handel bronią,wydobywanie
    złóż,jubilerstwo/.Ci którzy bedą otwierać działalność gospodarczą w w/w
    dziedzinach będzie to tzw.działalność regulowana- a więc na podstawie
    odpowiednich uprawnień. Natomiast nic się nie wspomina o
    świadczeniu usług księgowych,czy to by oznaczało,że z dniem wejścia w
    życie w/w ustawy na tego typu działalność nie będą wymagabe
    uprawnienia? Nie ukrywam,że jestem tym zainteresowana,ponieważ-
    jak już kiedyś wspominałam-pracuję jako księgowa na umowy o pracę
    na różne części etatu w kilku firmach,ale jednocześnie chciałabym
    legalnie dla kilkorga znajomych osób-głównie z kręgu najbliższej
    rodziny-prowadzić dodatkowo usługowo księgowość tzw,uproszczoną a
    więc KPiR lub ryczałt.Spełniam warunki do złożenia dokumentów do MF
    aby móc zdawać egzamin na certyfikat ksiegowy-ale poza jednym
    warunkiem: mianowicie trzeba udokumentować staż pracy w
    księgowości ale...pełnej/ a ja mam 13-letnią praktyke w księgowości
    ale właśnie nie w pełnej tylko tej uproszczonej i nie zamierzam
    świadczyć usług pełnej księgowości lecz tylko i wyłącznie księgi
    podatkowe tj.KPiR lub ryczałt-ba nawet nie zamierzam poszukiwac
    klientów czy też specjalnie reklamowac swojego biura-tylko byłaby to 1-
    osobowa działalność na rzecz kilku b.małych przedsiebiorstw / kilku
    lub 1-osobowych/. Dlatego myślę że wspomniana ustawa powinna
    umożliwić komuś ze stażem i praktyką prowadzenie tego typu usług
    bez reglamentowania tego typu usług. Z ostatnich artykułów w GP
    wynika,że spośród krajów unijnych tylko w Polsce jest aż taka
    ingerencja państwa w działalność gospodarczą.W Szwecji czy Francji nie
    ma takiej reglamentacji. Nadzieja więc w ustawie-wszak jak swoboda to
    swoboda... Ciekawa jestem zdania forumowiczów co do usług
    księgowych bez reglamentacji w/g litery tej ustawy/ chyba że czegoś
    nie doczytałam w tej ustawie/... Pozdrawiam

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2004-07-30 14:18:20
    Od: "/slawek:c.n." <w...@W...pl>

    Certyfikat to całkiem co innego i prawo o działalności nie ma tu nic do
    rzeczy. IMO w tym względzie jest jak było (chociaż przyznam się, że tego
    nowego prawa nie znam ;-)

  • 3. Data: 2004-07-30 21:34:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Jul 2004, Annabella wrote:
    [...]
> [...]
    >+ świadczeniu usług księgowych,czy to by oznaczało,że z dniem wejścia w
    >+ życie w/w ustawy na tego typu działalność nie będą wymagabe

    Mi się *wydaje* iż uprawnienie nie mają związku z prowadzeniem
    DG. Ew. kara jest za robienie czegoś bez uprawnień, a nie
    prowadzenie DG: weźmy sobie za przykład kierowcę.
    Czy prowadzenie DG w zakresie usług transportowych wymaga
    koncesji, rejestracji bądź zgłoszenie ? A czy kierowca może
    *wyjechać na drogę* nie mając prawa jazdy ?
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)