  • 1. Data: 2006-08-11 22:09:39
    Temat: wynajem oprogramowania i prawo
    Od: "Rafal" <g...@k...chip.pl>

    Witam

    mam takie pytanie:

    jestem autorem programu ktory chcę udostępniać na licencji ASP - użyczać

    jak moge zrobic to legalnie bez zakladania firmy - jak rozliczyc sie z
    klientem - firma? nie posiadajac firmy dochod okolo 2000 rocznie

  • 2. Data: 2006-08-12 09:52:47
    Temat: Re: wynajem oprogramowania i prawo
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 12-08-2006 o 00:09:39 Rafal <g...@k...chip.pl> napisał:

> [...]
    >
    > jak moge zrobic to legalnie bez zakladania firmy - jak rozliczyc sie z
    > klientem - firma? nie posiadajac firmy dochod okolo 2000 rocznie

    Umowa licencyjna-autorska, masz wtedy przychód z praw majątkowych,
    50% KUP, bez ZUS

  • 3. Data: 2006-08-12 12:32:10
    Od: "Rafal" <g...@k...chip.pl>

    > Umowa licencyjna-autorska, masz wtedy przychód z praw majątkowych,
    > 50% KUP, bez ZUS

    ma ktos moze wzor takiej umowy - jakto ma mniejwiecej wygladac? bo ja
    znalazlaem wzor takiej umowy ale jak rozwiazac ten punkt?
    http://www.piit.org.pl/piit/index.jsp?place=Lead07&n
    ews_cat_id=103&news_id=6
    80&layout=1&forum_id=422&page=text

    ale tam jest mowa np o fakturze ale nie majac wlasnej dzialalnosci
    gospodarczej takiej faktury nie moge wystawic, jak to rozwiazac?

  • 4. Data: 2006-08-14 20:06:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Aug 2006, Rafal wrote:

    > ale tam jest mowa np o fakturze ale nie majac wlasnej dzialalnosci
    > gospodarczej takiej faktury nie moge wystawic

    Błąd w założeniu.
    Faktury wystawia zarejestrowany podatnik VAT, a nie prowadzący DG.
    Wcale nie powiedziano że trzeba mieć DG w rozumieniu przepisów
    o DG, ZUS i podatku dochodowym - przykładowo wynajmujący lokal
    (komuś) na cele DG podlega pod VAT i może być podatnikiem VAT.

    Wcale nie trzeba zarejestrowanej DG żeby wystawiać f-ry - trzeba
    "podpadać pod VAT" i być zarejestrowanym podatnikiem VAT!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-08-18 11:16:50
    Od: "rrr" <p...@p...net.pl>

    > Umowa licencyjna-autorska, masz wtedy przychód z praw majątkowych,
    > 50% KUP, bez ZUS

    Witam,
    Dobre pytanie. Czy to będzie na pewno licencja z prawa autorskiego.
    Oczywiscie kazdy intuicyjnie powie, ze tak.... Ale..
    Prosze zauważyć, iż prawo autorskie wymienia zamknięty katalog pol
    ekslotacji programu komputerowego ( w stosunku do innych utworów, w art. 50
    mamy katalog otwarty). W konsekwencji, tylko czynności wymienione w przepise
    wchodzą w zakres monopolu autorskiego. Inne czynności nie wymienione w
    przepisie nie sa objęte prawem autorskim, a w konsekwencji nie można na nie
    udzielić licencji. W ramach monopolu autorskiego znajduje sie między innymi
    trwałe lub czasowe zwielokrotnienie programu komputerowego lub jego częsci.
    Podkręslić należy, że program komputerowy to kod programu, a nie np. wynik
    dzialania takiego programu w postaci wyswietalnego na monitorze menu,
    elementów graficznych itp. Takie elementy oczywiscie tez podlegaja
    ochronie - o ile spełniją przesłanki utworu, jednak na zasadach ogólnych, a
    nie na zasadach przewidzinaych dla programu komputerowego.
    W przypadku tradycyjnego oprogramowania zawsze dochdzi do zwielokrotnienia
    oprogramwania (instalcji na komuterze, w pamieci stałej kompa itp)
    Kolega chce udostępniać oprogramowanie w modelu ASP. W konsekwnecji,
    użytkownik będzi ekorzystał zapewne z programu zamieszczonego na serwerze,
    przy wykorzystaniu własnej przeglądarki. W konsekwencji, w mojej opinii,
    moze dochdzić do zwielokrotnienia programu, ale mozna tez wyobrazić sobie
    korzystanie z programu bez jego zwielokrotnienia. Wszystko zależy jak
    program działa. jezeli program generuje np. aplety Javy, który instauje sie
    u użytkownika, czy tez zakłada istanienei jakies dodatkowej "przeglądarki"
    czy eleemntu instalowanego u użytkownika, to bez watpienia uzytkownik
    wkracza w zakres praw autorskich i konieczna jest licencja z prawa
    autorskigo. Taka sytuacja wydaje sie prosta. Jednak, możliwa jest sytuacja,
    że uzytkownik tylko wywołuje działanie programu oraz korzysta z jego efektów
    (danych na monitorze, widzanych w przegldarce), bez zwielokrotnienia
    jakiejkowliek częsci programu, nawet chwilowego. Program zwielokratniany
    jest bowiem, na serwerze, w pamieci serwera, nie dochdzi tez do użyczenia
    czy najmu kopii programu, Uzytkownik tylko korzsta z jego efektów. W takim
    przypadku, moim zdaniem trudno mówić, o licencji z prawa autorskiego, a co
    za tym idzie 50 % kosztach.
    W takim przypadku, twórca programu świdczy usługę drogą elektroniczną w
    postaci zapewninia dostępu do programu. W konsekwencji, zobowiązany jest do
    spełnienia szeregu wymogów zwiazanych z świdczeniem usług drogą
    elektroniczną (regulamin, ochrona baz danych, być moze powierzenie
    przetwarznia danych osobowych itp). Temat jest niezwykle ciekawy.
    Jeszcze jedno. Nawet w pierwszym przypadku, gdy stwieddzimy, ze zasadnym
    jest licencjonowanie oprogramowanie, mam watpliwsci, czy mozna do całej
    kwoty wynagrodzenia zastosowac stawkę 50 %. Przeciez tylko część
    wynagrodzenia należna będzie z tytułu licencji na korzystanie z programu, a
    cześc za swidczenie usług.
    Polceam bardzo drobiazgowe przeanalizowanie kwesti prawnych zwiaznych z
    dostępem ASP. Włąsnie to robiłem niedawmo....
    Pozdrawiam,
    Romek Bieda

  • 6. Data: 2006-08-23 12:37:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Aug 2006, rrr wrote:

    > Jeszcze jedno. Nawet w pierwszym przypadku, gdy stwieddzimy, ze zasadnym
    > jest licencjonowanie oprogramowanie, mam watpliwsci, czy mozna do całej
    > kwoty wynagrodzenia zastosowac stawkę 50 %

    A co do tego sam mam od lat wątpliwości i nieraz pisałem że często
    spotykane (szczególnie przy programach "na zamówienie") prace takie
    jak wdrożenie nie powinny podpadać (pod 50% KUP) i powinny być
    osobno wykazywanym dochodem.
    Ale co ciekawe - nie ma żadnych sygnałów aby USy się tego czepiały.
    Może jakiś zapis źle odczytujemy...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)