  • 1. Data: 2002-04-16 07:42:07
    Temat: zakładowy plan kont - przydługie
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Czy ktos z was, kolezanki i koledzy, ma może jakis przykład zakładowego
    planu kont wg. nowej ustawy.
    Nie chodzi mi o wzorcowy plan kont, np. pana Gierusza.
    Najbardziej zalezy mi na opisie polityki rachunkowośi.
    Co sie tam powinno znaleźć?
    W firmie mam zakładowy plan kont ten sam od 10 lat, ze stertą aneksów w
    których mozna sie pogubić. Fakt że zasady prowadzenia ksiąg w firmie sa w
    nim opisane dość dobrze, ale zmnieniły się przepisy, trzeba by go
    zmodernizować i zrobić "tekst jednolity". Poza tym pierwsza wersja była
    pisana "na kolanie", podpierając się branżowym planem kont dla budownictwa
    (tak, były kiedys takie cuda, swoja droga przy rozliczaniu produkcji
    budowlanej ciągle stosuje sie te stare metody, lepszych nie wymyślili)
    Zaznaczam że jest to jeden z nieliczych znanych mi zakładowych planów kont,
    który nie jest uzupełnieniem jakiegoś wzorcowym. Ma w sumie ze 100 stron.
    W wiekszości firm widziałam albo przyjęcie wzorcowego jak zakładowego albo
    co najwyżej opis odstępstw od "wzorca".
    Cos mi sie wydaje że takie chodzenie na łatwiznę już nie jest mozliwe.
    A poza tym zalezy mi, żeby był to porządny plan kont, zwłaszcza że w
    dostepnych obecnie wzorcach w ogóle nie uwzględnia się budownictwa. A
    rozliczanie produkcji budowlanej metodami handlowymi albo produkcyjnymi nie
    ma racji bytu.
    O ile treść w większości mam, o tyle sama forma, i ta nieszczęsna "polityka
    rachunkowości" ciągle mnie męczą. Czy polityka rachunkowości to to co
    poprzednio nazywano komentarzem do planu kont? Czy jeszcze cos innego?
    Jak to powinno wyglądać?? Czy powinny tam sie znaleźć np. opisy sposobu
    rozliczania kosztów, wyceny aktywów itp.?

    Maddy (zagubiona)

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 2. Data: 2002-04-17 13:33:16
    Temat: Re: zakładowy plan kont - przydługie
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    On Tue, 16 Apr 2002 09:42:07 +0200, Magdalena Woloszyk
    <m...@e...com.pl> wrote:

> [...]
    >Jak to powinno wyglądać?? Czy powinny tam sie znaleźć np. opisy sposobu
    >rozliczania kosztów, wyceny aktywów itp.?

    Treść w większości masz a to najważniejsze. Dopisujesz rozdział na
    temat programów komputerowych, to co tam trzeba i zasad ochrony
    danych. Zasady wyceny powinny być, biegły zawsze o to pyta, można
    zrobić rozdział ale ja bym to raczej wpakował tam gdzie opisane są
    konta. W przypadku firm budowlanych, w przeciwieństwie do handlu,
    zasady rozliczania kosztów są bardzo istotne, więc temat wart jest
    rzetelnego rozdziału. Całość tytułujesz "polityka rachunkowości" i
    tyle.

    Sławomir Dąbrowski