  • 1. Data: 2008-10-29 13:02:05
    Temat: zawieszona działalność i podpisywanie umów
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    można czy nie można?

    http://www.vat.pl/zawieszenie_dzialalnosci_4200.php
    "W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca
    nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów
    z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przedsiębiorca nie może zatem
    faktycznie dokonywać sprzedaży, świadczyć usług, zawierać umów czy wykonywać
    umów zawartych wcześniej, przed dniem zawieszenia. Przedsiębiorca nie może
    osiągać bieżących przychodów, może jednak otrzymywać płatności wynikające z
    terminów zapłaty (kredyt kupiecki), czy kwoty płacone przez kontrahentów po
    terminie, dobrowolnie jak również w drodze egzekucji."

    a z drugiej strony:

    kolega zawieszając działalność dostał karteczkę na której było:
    "Art 14.a pkt 4 podpunkt 1
    W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca:
    - Ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub
    zabezpieczenia źródła przychodów"

    dla mnie zabezpieczenie źródła przychodów oznacza podpisywanie umów...

    --
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-10-29 22:32:23
    Temat: Re: zawieszona działalność i podpisywanie umów
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 29 Oct 2008, zkruk [Lodz] wrote:

    > z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przedsiębiorca nie może zatem
    > faktycznie dokonywać sprzedaży, świadczyć usług, zawierać umów czy wykonywać
    > umów zawartych wcześniej, przed dniem zawieszenia.

    IMHO oczywiście - zawieranie umów służących sprzedaży jest prowadzeniem DG.

> [...]
    > zabezpieczenia źródła przychodów"
    >
    > dla mnie zabezpieczenie źródła przychodów oznacza podpisywanie umów...

    IMO nijak.
    "Zabezpieczenie" to np. utrzymywanie sprawnej linii telefonicznej,
    niedopuszczenie do zardzewienia środków trwałych (i IMVHO tu masz
    rację: można zawrzeć umowę o konserwację tokarki), czyli wszystko
    co *bezpośrednio* nie służy sprzedaży, lecz ma na celu uniknięcie
    lub ograniczenie strat "na moment ponownego ruszenia".
    Zakup nowego środka trwałego to już IMO "działalność" - chyba,
    że zakup jest "osobisty" a wpisanie do EST (raczej bez prawa
    odliczenia VAT) nastąpi dopiero w chwili "przekazania do używania
    w DG".
    Ale subskrypcja jakiejś licencji, która w przeciwnym razie by
    "przepadła" i wymagała większego wydatku (co przekłada się na
    "dążenie do zmniejszenia przyszłych strat") już by się pod
    "zabezpieczenie" powinno łapać.

    Popatrz na to tak: pojęcie "zabezpieczenia", nim czarno na
    białym zostało zapisane w ustawie (w art.22.1) było wyinterpretowane
    przez sądy jako "dopuszczalny koszt", bo w poprzednich treściach
    ustawy literalnie za koszty uzyskania wymienione były JEDYNIE
    "wydatki służące sprzedaży" (czy jakoś tak).
    Ale sądy uznały, że również wydatki NIE służące bezpośrednio
    sprzedaży, lecz mające np. na celu zmniejszenie PRZYSZŁYCH
    strat są celowe jako służące zwiększeniu PRZYSZŁYCH przychodów
    (do opodatkowania :)), w tym do zmniejszenia strat.
    I tego rozumienia "zabezpieczenia" jak sądzę nie przeskoczysz.

    Zawieranie umów ma na celu "zapewnienie" :) (a nie "zabezpieczenie").

    Stąd:
    http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2541713
    ...trzeba się zadowolić pierwszym i trzecim znaczeniem :]

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-10-29 23:19:11
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > IMHO oczywiście - zawieranie umów służących sprzedaży jest
    > prowadzeniem DG.

    może niedoprecyzowałem....
    a zawieranie umów dotyczących usług które wykonamy w czasie gdy będzie
    odwieszona działalność?

    w tym wypadku dosłownie - umowa na wykonanie zdjęć ślubnych w terminie
    czerwiec 2009
    kolega zawiesił dziś działalność - do końca marca(martwy sezon)
    ale chce podpisywać umowy ....

    z tym co dalej napisałeś całkowicie się zgadzam i rozumiem...

    --
    pozdrawiam

  • 4. Data: 2008-10-30 01:09:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Oct 2008, zkruk [Lodz] wrote:

    > może niedoprecyzowałem....

    Doprecyzowałeś :)

    > a zawieranie umów dotyczących usług które wykonamy w czasie gdy będzie
    > odwieszona działalność?

    IMO da się zakwalifikować jako "prowadzenie DG".
    Ewidentnie czynność wykonana bezpośrednio w celu dokonania sprzedaży
    (nic to że kiedyś, bezpośredniość nie dotyczy czasu).
    Ja bym wolał nie ryzykować.
    Ponieważ "zawieszanie" przez jakiś czas nie istniało prawnie, to
    polecam poszukanie na podobieństwo opisow przypadków zawierania umów
    kiedy prowadzący DG:
    - chorował
    - miał wyrejestrowaną DG
    ... i reakcji ZUSu na taką okoliczność :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-10-30 09:07:23
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > IMO da się zakwalifikować jako "prowadzenie DG".

    dzięki...

    ponoć pani w okienku US powiedziała mu, że może podpisywać umowy
    czyli ma składać wniosek by dali mu to na piśmie, bo inaczej dupa blada....

    --
    pozdrawiam

  • 6. Data: 2008-10-30 10:11:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Oct 2008, zkruk [Lodz] wrote:

    > ponoć pani w okienku US powiedziała mu, że może podpisywać umowy

    Prawdę mówić, USowi, jak to mawiają, "zwisa i powiewa".
    Szkody na podatku nie ma, a interes w przyszłych przychodach jest.
    Wcale bym sie nie zdziwił jakby US wręcz uznał że takie zawieranie
    umów jest wskazane ;)

    Tym czym bym się martwił jest stanowisko ZUS.
    Dlatego nie bez kozery apelowałem o przejrzenie opisów stanowiska
    *ZUS* w przypadku np. zwolnień chorobowych itp, bo sytuacja jest
    podobna (prowadzący DG mówi że w danym okresie "nie prowadzi").
    To ZUS może przyjść (jak dostanie w łapki dowody) np. za 8 lat
    z żądaniem opłacenia składek (wraz z odsetkami) za czas "stwierdzonego
    prowadzenia DG".

    Mi wychodzi, że rzeczony znajomy, tak jak spora część podatników,
    z okazji częstszego stosowania przez US (niż przez inne urzędy)
    represji mandatowej do US podchodzą jak do jeża, a resztę instytucji
    mają za nic. Po co on się pytał AKURAT w US, możesz objaśnić?
    Takie podejście może IMO okazać się złudne :)
    Już pomijam, że ZUS też ma prawo (mimo że rzadko z niego korzysta)
    przywalić mandatem coś do 5000 zł. Tym co płatnika wyglebi
    i wrzuci w dołek nie będzie kara, lecz narosłe odsetki.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-10-30 12:54:27
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Szkody na podatku nie ma, a interes w przyszłych przychodach jest.
    > Wcale bym sie nie zdziwił jakby US wręcz uznał że takie zawieranie
    > umów jest wskazane ;)

    :)

    > Już pomijam, że ZUS też ma prawo (mimo że rzadko z niego korzysta)
    > przywalić mandatem coś do 5000 zł. Tym co płatnika wyglebi
    > i wrzuci w dołek nie będzie kara, lecz narosłe odsetki.

    a ZUS daje interpretacje na piśmie?

    --
    pozdrawiam