  • 1. Data: 2008-03-04 22:58:57
    Temat: Jakie konsekwencje nie wystawienia faktury?
    Od: JasonKidd <j...@p...onet.pl>

    Witam,

    Mam pewien problem. Otóż sprzedałem w serwisie aukcyjnym towar. W opisie
    aukcji nie miałem nic na temat możliwości wystawienia faktury. Kupujący
    dokonał zakupu, otrzymałem przelew, a kupujący towar. Z tym, że towar
    wysłany został ze sklepu internetowego, z którego często dokonuję
    zakupów i przez to mam u nich rabat. Teraz kupujący domaga się
    wystawienia faktury, a sklep z którego towar został wysłany nie może jej
    wystawić, bo sprzedał mi po niższej cenie niż ma w sklepie. I tutaj moje
    pytanie - czy grożą mi jakieś konsekwencje i jeśli tak to jakie?

    Z pozdrowieniami,
    JasonKidd

  • 2. Data: 2008-03-05 00:00:02
    Temat: Odp: Jakie konsekwencje nie wystawienia faktury?
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "JasonKidd" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > sprzedał mi po niższej cenie niż ma w sklepie. I tutaj moje pytanie - czy
    > grożą mi jakieś konsekwencje i jeśli tak to jakie?

    Tobie - żadne.
    Skoro nie prowadzisz DG (no chyba że prowadzisz, ten rabat może na to
    wskazywać, jeśli sprzedajesz często to co kupiłeś) to kupujący może sobie
    umowę kupna-sprzedaży od Ciebie odliczyć, faktury nie możesz wystawić.
    Zwykły rachunek - potwierdzenie tejże umowy k-s i owszem.
    Ale po co sobie i sklepowi problemów szukasz i każesz im wysyłać
    bezpośrednio do Twojego klienta?
    Niech chociaż wysyłają mu z paragonem dla Ciebie.

  • 3. Data: 2008-03-05 09:27:53
    Temat: Re: Jakie konsekwencje nie wystawienia faktury?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Mar 2008, JasonKidd wrote:

> [...]
    > został ze sklepu internetowego, z którego często dokonuję zakupów i przez to

    Jak tak trochę z boku, spróbuję poukładać zdarzenia w rozumieniu
    zawartych umów, dopiero dalej można zabrać się do podatków.
    Fakt, że towar "poszedł ze sklepu" IMO nijak nie zmienia faktu iż
    kupujący zawarł umowę z Tobą. Tak jest również z p. widzenia VAT
    (jest wprost regulacja dotycząca "kaskadowej" sprzedaży, nawet jeśli
    towar fizycznie nie znajdzie się w posiadaniu pośrednikow).
    Można po prawdzie stwierdzić, że mamy taki ciekawy przypadek, że
    nie byłeś w żadnym momencie właścicielem towaru(!), bo wg KC zmiana
    właściciela towaru oznaczonego tylko co do gatunku ma miejsce w momencie
    wejścia w posiadanie.
    Ale IMO dla podatków nic to nie zmieni: ktoś zaprzeczy?
    Jest jeden myk, który nie jest dla mnie oczywisty: roszczenie jest
    spełnione, ale zostało spełnione (w rozumieniu nabywcy) przez inną
    osobę, a na to potrzebna była zgoda wierzyciela (nabywcy).
    Czy *teraz* może on wyciągać z tego jakieś skutki prawne?

    > Teraz kupujący domaga się wystawienia faktury, a sklep
    > z którego towar został wysłany nie może jej wystawić,

    Jak to "nie może"? :O MUSI!

    > bo sprzedał mi

    Skoro *Tobie* sprzedał to Tobie może :P

    > po niższej cenie niż ma w sklepie.

    A tego to już ZUPEŁNIE nie rozumiem.
    "Ma w sklepie" zwyczajowo oznacza cenę wystawioną na widok publiczny.
    Jaki widzisz zakaz sprzedaży i wystawienia f-ry za cenę niższą
    niż "wystawioną"?

    > I tutaj moje pytanie - czy grożą mi jakieś
    > konsekwencje i jeśli tak to jakie?

    Moim zdaniem powinieneś sobie uświadomić, że tak zawarta transakcja
    podlega pod VAT.
    Powód jest bardzo prosty: sam dowodzisz, że nabycie towaru miało
    miejsce Z ZAMIAREM odsprzedaży, jak kto woli ustawowe określenie
    "zorganizowania" to też może być, bo w końcu "zorganizowałeś" towar,
    nie? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-03-05 09:43:41
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 04-03-2008 o 23:58:57 JasonKidd <j...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > wystawić, bo sprzedał mi po niższej cenie niż ma w sklepie. I tutaj moje
    > pytanie - czy grożą mi jakieś konsekwencje i jeśli tak to jakie?

    Ale jaki problem wystawić kupującemu rachunek.
    No chyba że towar zawierał metale szlachetne, wtedy fakturę VAT
    musisz wystawić :)

    pozdr,
    tommyz

  • 5. Data: 2008-03-05 09:52:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Mar 2008, Cavallino wrote:

    > Użytkownik "JasonKidd" <j...@p...onet.pl> napisał
    [...]
    > Tobie - żadne.
    > Skoro nie prowadzisz DG (no chyba że prowadzisz, ten rabat może na to
    > wskazywać, jeśli sprzedajesz często to co kupiłeś)

    W poście obok postawiłem tezę, że co najmniej w rozumieniu przepisów
    o VAT taką działalność prowadzi.
    Po prawdzie nie napisał tego czarno na białym, ale można podejrzewać,
    że zakupu w sklepie dokonał dopiero *po* aukcji. Czy to prawda?
    Czyli zakup miał *na celu* dokonanie sprzedaży.
    Czyli całość była "zorganizowana".
    Przypomnę, ze po prawdzie jeszcze za "starej" ustawy, ale NSA zgodził się
    z US, który "łupnął" podatnika na podstawie dowodu iż najpierw umawiał
    się ze swoim kupującym, a dopiero potem nabył towar (samochód, dowodem
    było ustalenie koloru karoserii).

    Pasuje? BTW: coś ostatnio widziałem w prasie, że USy będą się również
    aukcjom przyglądać.

    W takim układzie dochodzi jeszcze jeden komentarz: sklep jak rozumiem
    *wystawił paragon*. Allegrowicz jak mniemam dlatego nie chce ew.
    f-ry nie dlatego, że "sklep nie może wystawić" (po zwrocie paragonu),
    tylko że kwota byłaby inna niż na aukcji :>
    No, chyba że ktoś tu dokonał przekrętu podatkowego i nawet paragonu
    nie było. Ale to już grozi większą aferą.
    Dobrze gadam?

    > Zwykły rachunek - potwierdzenie tejże umowy k-s i owszem.

    Zgoda.

    Tak czy siak, potrzebna jest co najmniej ewidencja VAT (do zwolnienia)
    i opodatkowanie przychodu podatkiem osobowym - "przepisy wymagają",
    prawda?
    Jak kupujący nie dostanie "dowodu" (choćby w postaci rachunku), a zechce
    zrobić awanturę (i to już nieważne, czy ma rację czy nie), to ew.
    skarga do US może okazać się... skuteczna (nie w sensie że ów kupujący
    coś zyska, tylko że pośrednik oberwie!)

    > Ale po co sobie i sklepowi problemów szukasz

    Takoż (zgoda).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-03-05 10:19:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Mar 2008, t...@o...pl wrote:

    > Ale jaki problem wystawić kupującemu rachunek.
    > No chyba że towar zawierał metale szlachetne, wtedy fakturę VAT
    > musisz wystawić :)

    Nie na 100% :)
    Wtedy to musi, jeśli kupującym jest nie-DG, wystawić paragon
    ze *sfiskalizowanej* kasy (albo f-rę dla DG).

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-03-05 10:24:06
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0803051039550.512@athlon64...

    > [...]
    >
    > W poście obok postawiłem tezę, że co najmniej w rozumieniu przepisów
    > o VAT taką działalność prowadzi.

    A to go zmusza do wystawiania faktur VAT?
    Chyba nie.

    Musiałby prowadzić działalność w rozumieniu ustawy o DG.

    Dlatego mu napisałem - że nie wiemy jak często tak sprzedaje.
    Jak to się powtarza - no to ma problem, prowadzi (niezgłoszoną) DG, a co za
    tym idzie ma obowiązek wystawienia faktury na żądanie kontrahenta.

  • 8. Data: 2008-03-05 20:28:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > A to go zmusza do wystawiania faktur VAT?
    > Chyba nie.

    Oczywiście nie, jeśli korzysta ze zwolnienia.

    > Musiałby prowadzić działalność w rozumieniu ustawy o DG.

    To jest bez znaczenia!
    Liczy się wyłącznie prowadzenie DG w rozumieniu VAT oraz korzystanie
    (lub nie) ze zwolnienia. Wynajmujący cokolwiek "niemieszkalnego" też nie
    musi prowadzić DG, a może być zobowiązany do wystawiania f-r (jeśli
    nie korzysta ze zwolnienia).

    > Dlatego mu napisałem - że nie wiemy jak często tak sprzedaje.

    Ano prawda, w dzisiejszym brzmieniu "sposób ciągły" jest ustawowym
    kryterium (dla VAT). Nawet "zorganizowania" nie trzeba :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-03-05 22:02:50
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > To jest bez znaczenia!

    Jak to bez?
    Skoro prowadzi DG zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gosp. to ma psi
    obowiązek wystawiać faktury.
    Może być vat zw., ale wystawić MUSI.

    > Liczy się wyłącznie prowadzenie DG w rozumieniu VAT oraz korzystanie
    > (lub nie) ze zwolnienia.

    Do VAT - i owszem.

    > Wynajmujący cokolwiek "niemieszkalnego" też nie
    > musi prowadzić DG, a może być zobowiązany do wystawiania f-r (jeśli
    > nie korzysta ze zwolnienia).

    Jasne.
    Ale ja pisałem w kontekście "vat zw" i że nawet w tym przypadku wystawić
    musi.

  • 10. Data: 2008-03-06 07:28:21
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 05 Mar 2008 10:27:53 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > osobę, a na to potrzebna była zgoda wierzyciela (nabywcy).
    > Czy *teraz* może on wyciągać z tego jakieś skutki prawne?

    Już raz pisałem art. 356 par.1 KC. Wyrażnie mylisz przejęcie długu ze
    spełnieniem zobowiązania.