  • 31. Data: 2008-03-13 09:59:22
    Temat: Re: Kupno mieszkania a darowizna
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > Co racja to racja, opłaty poniesione przez pytającego byłyby NTG ;)

    A nie koniecznie.
    Od opłat notariusz pobiera 22% vat, więc jak najbardziej TG. ;-)

  • 32. Data: 2008-03-13 22:17:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Mar 2008, mvoicem wrote:

    > Dodatkowo, SJP wydaje się nie uwzględniać innych rodzajów zbycia niż
    > sprzedaż :). A ponoć definicja językowa jest używana z braku definicji
    > ustawowych.

    Ano bywa.
    Ale:

    > W KC nie znalazłem, w UoPDF też nie, zaś w obu aktach słowo "zbycie"
    > występuje zawsze w okolicach słowa "odpłatne". Dalej nie szukałem :)

    W UoPDoOF jest to o tyle uzasadnione, że nieodpłatne zbycie nie
    podlega pod tę ustawę :)

    A co do KC... to jak mówisz, w przypadku darowizny art.678 nie ma
    zastosowania?
    No i sjp tak samo traktuje "nabycie" (jako odpłatne, a także brak
    definicji ustawowej), a tu by się chyba więcej przykładow dało wskazać
    (że jednak, zdaniem ustaw, dotyczy również darowizny).

    Na deser zaś taki myk: skoro mamy przyjąć, że zbycie jest (wyłącznie)
    odpłatne, to z tego wynika że np. art.254 nie dotyczy nieodpłatnego
    przekazania użytkowania. Skoro nie można "tylko" zbyć, a nieodpłatne
    przekazanie nie jest zbyciem...
    Mi się nie podoba ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 33. Data: 2008-03-13 22:23:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Mar 2008, yusuf wrote:

    > Czyli jak dobrze rozumiem, jedyne koszty, które bym poniósł w takim
    > przypadku (przypomnę: darowanie mieszkanie zaraz po zakupie nie
    > czekając ustawowych 12 mies.) nie byłyby podatkiem, a tylko :) taksą
    > notarialną, czy też jednak darowizna = zbycie

    Moim zdaniem darowizna *jest* zbyciem.
    Ale:

    > i teoretycznie
    > powinienem zapłacić podatek dochodowy, tylko od czego - kwota
    > sprzedaży - kwota kupna = suma ujemna ?

    No właśnie.
    Przy darowiźnie darczyńca *nie ma* przychodu, więc opodatkowany
    z tytułu przychodu być nie może.

    OT:
    Podatek może wyniknąć tylko "dookoła", jeśli (uprzednie) nabycie
    przedmiotu darowizny dawało prawo do jakiegoś odliczenia
    lub innej formy obniżenia podatku, wtedy może wystąpić
    konieczność "zwrotu już nienależnego obniżenia".
    Tak skomplikowanie piszę, ale idzie o to, że jak ktoś przy
    zakupie np. miał prawo odliczyć VAT albo zaliczyć wydatek
    w koszty, to może pojawić się konieczność korekty tego
    co *odliczył* (od przychodu lub obrotu).
    Jak nie mógł odliczyć, to nie ma "zysku" - a więc i podatku.

    pzdr, Gotfryd

  • 34. Data: 2008-03-13 22:57:42
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > No właśnie.
    > Przy darowiźnie darczyńca *nie ma* przychodu, więc opodatkowany
    > z tytułu przychodu być nie może.

    No jak to nie ma jak ma. Wirtualny. Tak jak przy użyczeniu. :)

  • 35. Data: 2008-03-14 08:39:02
    Od: yusuf <j...@g...com>

> [...]
    > co *odliczył* (od przychodu lub obrotu).
    >   Jak nie mógł odliczyć, to nie ma "zysku" - a więc i podatku.

    Żadnych odliczeń nie będzie, bo zakup mieszkania nie będzie związany z
    moją działalnością, więc w taki sposób nie będę kombinował ani
    komplikował sobie życia.

  • 36. Data: 2008-03-14 08:42:44
    Od: yusuf <j...@g...com>

    > No jak to nie ma jak ma. Wirtualny. Tak jak przy użyczeniu.  :)

    A w jaki sposób wirtualny przychód ma darczyńca, skoro kupił i oddał
    za darmo? Podobnie przy użyczeniu "wirtualny" przychód ma jedynie
    osoba obdarowana (bo nie musi płacić, a fizycznie zyskała), ale
    oczywiście mogę się mylić :), nie jestem ani doradcą podatkowym, ani
    prawnikiem.

  • 37. Data: 2008-03-14 11:00:29
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    yusuf wrote:
    [...]
> [...]
    > osoba obdarowana (bo nie musi płacić, a fizycznie zyskała), ale
    > oczywiście mogę się mylić :), nie jestem ani doradcą podatkowym, ani

    Co do użyczenia, to mimo że prawnikiem ani doradcą nie jesteś - poczytaj
    sobie w ustawie. Jest dokładnie napisane w jaki sposób :).

    p. m.

  • 38. Data: 2008-03-14 13:47:50
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    yusuf wrote:

> [...]
    > osoba obdarowana (bo nie musi płacić, a fizycznie zyskała), ale
    > oczywiście mogę się mylić :), nie jestem ani doradcą podatkowym, ani

    no to sie właśnie mylisz w obu przypadkach.

  • 39. Data: 2008-03-14 14:29:46
    Od: yusuf <j...@g...com>

    > no to sie właśnie mylisz w obu przypadkach.

    Nie przeczę, napisałem, że mogę się mylić, na zdrowy rozum wydaje się
    to dziwnie nielogiczne

  • 40. Data: 2008-03-14 15:53:48
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    yusuf wrote:

    > Nie przeczę, napisałem, że mogę się mylić, na zdrowy rozum wydaje się
    > to dziwnie nielogiczne
    prawo jest dziwnie nielogiczne