    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek od wygranych na loterii w UE
    Date: Wed, 10 May 2023 11:19:48 +0200

    W dniu 10.05.2023 o 10:38, cef pisze:
    > Tak sobie niespodziewanie kupiłem Eurojacka w Niemczech. Ciekawe, że
    > zwykły zakład kosztuje tam 2,6 Euro - czyli patrząc po kursie
    > kantorowym, żeby kupić niemiecki kupon trzeba zainwestować niecałe
    > 12zł czyli u nas jest drożej, bo 12,5 za jeden zakład. Realnie jest
    > to drogi zakład, ale jak widać jeszcze na tej działce państwo łupi
    > dodatkowo kilkadziesiąt groszy już na wstępie.

    Trzeba by przeanalizować dokładnie zasady, by to ocenić. Generalnie w
    statystyce matematycznej jest coś takiego, jak "uczciwy zakład". Nie
    gram w totolotka, ale chyba w Polsce losują 6 liczb z 49. Wzór na ilość
    kombinacji, to:

    n! 49!
    C = ---------- = -------- =
    k!(n-k)! 6!*41!

    6082818640342675608722521633212953768875528313792102
    40000000000
    = ----------------------------------------------------
    ------------- =
    720 * 33452526613163807108170062053440751665152000000000

    = 13983816

    Ponieważ nie gram, to wziąłem wyniki wygranych LOTTO z ostatniego w
    chwili pisania tego losowania. Za 6-kę przyjąłem 5 milionów złotych -
    akurat nie było trafienia. Kolejno w dół płacili 6 088,60 zł (za 5),
    233,80 zł (za 4) oraz 24,00 zł ( za3). Zatem uczciwy zakład, to
    byłby, jakbyśmy płacili za zakład 0,363155274 zł. Traktuj to jako
    oszacowanie, bo po pierwsze te wygrane pewnie od czegoś zależą, a nie
    chce mi się analizować tego regulaminu. No więc wychodzi, że organizator
    na każdym zakładzie zarabia w Polsce ~12,14 zł. Jak się z tym zyskiem
    dzieli z Państwem, to już w ogóle nie chce mi się sprawdzać.

    Teraz, by ocenić te zakłady w Niemczech trzeba by było podobne
    obliczenia przeprowadzić tam. W sumie, jak mi podasz wygrane z
    ostatniego losowania oraz ilość losowanych liczb oraz ilość kul, to mam
    arkusz zrobiony. Dopiero wówczas można ocenić, kto bardziej "wali w
    rogi" uczestników. Tak, czy siak szanse na wygranie są pomijalne.

    > Oczywiście nic nie trafiłem, ale tak się zacząłem zastanawiać czy by
    > sobie człowiek dodatkowego kłopotu nie narobił (bo się może okazać,
    > że trzeba mieć adres zamieszkania w DE, żeby odebrać jakieś większe
    > sumy) i jak wygląda sprawa z opodatkowaniem tego.

    Co w sumie nie dziwi, bo prawdopodobieństwo, że trafisz cokolwiek, to
    ~0,00006 czyli trafia 1 na 16781 osób.

    > Przykładowo trafia Polak w Unii te 10mln euro i jak to jest
    > opodatkowane? Tylko w kraju zakupu losu czy jakiś dodatkowy podatek
    > trzeba by jednak zapłacić w Polsce (bo przecież od tej wygranej
    > polski monopol loteryjny nie zobaczyłby ani grosza)

    Sam jestem ciekawy. Są umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, ale
    one dochodu dotyczą. Niemiecki Skarb Państwa pewnie sobie swoje z
    wygranej potrąci. Masz legalny dochód w Niemczech. Chyba powinna tab
    umowa tego dotyczyć, bo to, co legalnie dostaniesz jest Twoim dochodzie.
    Ale nie bierz tego za jakąkolwiek opinię. Są jestem ciekawy.

    --
    (~) Robert Tomasik