    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: własna dział.gosp. a umowa o dzielo
    Date: Fri, 7 Mar 2008 23:33:48 +0100

    On Fri, 7 Mar 2008, jureq wrote:

    > Dnia Fri, 07 Mar 2008 13:24:36 +0100, Ł.S. napisał(a):
    [...]
    > Jeśli ta umowa wchodzi w zakres PKD twojej działalności zgłoszonych w
    > Ewidencji DG, to nie możesz możesz. W przeciwnym wypadku tak. Ale uważaj,

    Zgoda.
    Natomiast są pewne drobne wątpliwości co do "nie możesz".
    Wprowadziła je zmiana w ustawie; przypomnę, że gdzieś do 2002 czy 2003
    był zapis, określający iż DG stanowią "usługi wykonywane również
    dla ludności" (czy jakoś tak, chodzi o ideę), co miało dwa skutki:
    - powodowało, że takie usługi były DG i kropka, więc rzeczywiście było
    "nie możesz" :)
    - powodowało dyskusje, czy jak DG OF wykonuje usługi TYLKO dla firm, to
    naraża się na "przekwalifikowanie przychodu" (płacz i zgrzytanie zębów
    z przeliczeniem CAŁEGO ZUSu - bo ma iść przez płatnika, wywaleniem
    amortyzacji itp)
    Ustawodawca po wielu "nagłośnieniach" tej sprawy zapis zmienił.
    Ubocznym skutkiem jest brak *jawnego* zakazu o ktorym piszesz :)
    IMVHO - można go po prawdzie wywodzić, uzasadniając iż jeśli ktoś
    sam się kwalifikuje pod "zorganizowanie i ciągłość", to nie
    bardzo może być na potrzeby jednej umowy "niezorganizowany".
    Zaznaczam: osobiście bym nie próbował takiej interpretacji.
    Ale głosy za tym iż "tak wolno" już na grupie były :)

    > bo nawet wtedy jakaś kontrola może ci próbować udowodnić, że część kosztów
    > wliczonych w KUP DG naprawdę służyła temu "dziełu".

    Prawda.

    > 2. Czy będąc VAT-owcem w DG musisz płacić VAT z umowy o dzieło?
    >
    > Podatnikiem VAT się jest jednym. Nie ma podziału na DG i "inne". Jeśli dana
    > czynność podlega pod VAT to musisz płacić nie zależnie czy wykonujesz ją
    > w ramach DG czy poza. Nie ma osobnego limitu kwotowego zwolnienia.

    Zastanów się chwilę: napisałeś ni mniej ni więcej, tylko że jeśli
    podejmie umowę o pracę w której będzie "robił to samo co na DG", to
    z tej pracy ma płacić VAT!

    IMO i umowa o pracę (zawsze) i umowa "osobista" (o ile jest "prawidłowa",
    przy czym nie podejmuję się kwalifikacji wymaganych "więzów prawnych" :))
    powoduje, z mocy art.15 ustawy, niepodleganie podmiotowe!
    Nie zwolnienie (bo rzeczywiście nie da się być jednocześnie podmiotowo
    podatnikiem czynnym i zwolnionym podmiotow naraz, choć da się być
    zwolnionym podmiotowo i wyłączonym spod zwolnienia - mam na myśli np.
    import :)), ale ta sama osoba może być z jednych czynności czynna (lub
    zwolniona) a z innych niepodlegająca.
    IMO&AFAIK oczywiście.
    Nie wiem czy dostatecznie zaplątałem :)

    > 3. Czy musisz wystawić fakturę VAT?
    >
    > Tak. To jest chyba oczywiste w świetle odpowiedzi na punkt 2.

    Ale masz kilku chętnych do podważenia p.2 ;)

    pzdr, Gotfryd