  • 1. Data: 2009-01-02 17:09:24
    Temat: Rozliczenie podatku przy dochodach polskich i czeskich
    Od: Marcin Lubojański <k...@o...pl>

    Witam

    Pracuję od marca w Czechach ale mam też dochody w Polsce.
    Znalazłem informację że jeżeli jestem w Czechach powyżej 183 dni to
    staję się czeskim "rezydentem podatkowym". Za to w Polsce liczy się
    gdzie jest moje "centrum interesów osobistych".

    Pytanie - jak liczone jest te 183 dni bo ja nie mam zameldowania w
    Czechach, ale mam umowę o pracę w Brnie od 3 marca...
    I na jakich zasadach uznaje się gdzie jest centrum interesów osobistych??

    Mając dochody w obu krajach muszę się rozliczać i tu i tu, ale
    przyjmując że jestem rezydentem podatkowym czeskim - czy od czeskich
    dochodów muszę zapłacić podatek zgodnie z polską skalą podatkową czy
    nie? Bo gdybym był rezydentem podatkowym polskim to wtedy tak?

    Dodatkowo sprawę komplikuje fakt że zmieniałem adres tymczasowego
    zameldowania w Polsce (ale nie wiem czy to ma jakieś znaczenie).

    Pozdrawiam
    Marcin Lubojański

  • 2. Data: 2009-01-02 20:03:22
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Marcin Lubojański wrote:
> [...]
    > staję się czeskim "rezydentem podatkowym". Za to w Polsce liczy się
    > gdzie jest moje "centrum interesów osobistych".

    poszukaj umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy czechami i
    polską i założę się, że znajdziesz zapis, że w razie wątpliwości
    rozstrzyga obywatelstwo danego kraju.

    > Pytanie - jak liczone jest te 183 dni bo ja nie mam zameldowania w
    > Czechach, ale mam umowę o pracę w Brnie od 3 marca...

    gdzie mieszkasz?

    > I na jakich zasadach uznaje się gdzie jest centrum interesów osobistych??

    tam gdzie mieszkasz, masz rodzinę i traktujesz jako miejsce swojego
    stałego pobytu.

> [...]
    > dochodów muszę zapłacić podatek zgodnie z polską skalą podatkową czy
    > nie? Bo gdybym był rezydentem podatkowym polskim to wtedy tak?

    masz rodzinę? gdzie mieszkają?

    jeśli zostaniesz uznany za rezydenta czeskiego, to wowczas w Polsce
    rozliczasz się jako nierezydent i płacisz podatek od zarobków w Polsce,
    w czechach płacisz podatek od całosci wg czeskich przepisów podatkowych.

    jeśli będzie odwrotnie to w czechach zapłacisz podatek od czeskich
    zarobków i rozliczysz się tam jako nierezydent, w Polsce zapłacisz
    podatek od całości.

    W obu przypadkach uwzględnisz umową o unikaniu podwójnego opodatkowania,
    wiec nie do końca zapłacisz dwa razy.

    Na twoim miejscu wysłałbym oficjalne zapytanie do polskiego US z
    pytaniem czy jesteś rezydentem podatkowym czy nie.
    To samo możesz zrobić w czechach o ile takowa instytucja u nich funkcjonuje.

    > Dodatkowo sprawę komplikuje fakt że zmieniałem adres tymczasowego
    > zameldowania w Polsce (ale nie wiem czy to ma jakieś znaczenie).

    z punktu widzenia rozliczenia rocznego nie.
    Z punktu widzenia właściwosci urzędu skarbowego tak, bo zmianę adresu
    powinienes zgłosić w US na NIP-3
    Z tym, że trzymanie zameldowania w Polsce, to jest woda na młyn dla US.
    Bo skoro jesteś zameldowany to znaczy, że mieszkasz.
    Jakbyś chciał być w Polsce traktowany jako nirezedycent, to należało się
    wymeldowac i złozyć NIP-3 w II US w Warszawie jak właściwy do
    rozliczania podatków od nierezydentów.

    Wszystko załeży od stanu faktycznego, o którym niewiele napisałeś.

  • 3. Data: 2009-01-02 20:49:06
    Od: Marcin Lubojański <k...@o...pl>

    witek wrote:

    > gdzie mieszkasz?

    W Czechach. Tylko nie mam tego udokumentowanego meldunkiem (bo trzeba
    było umowę najmu pokazać :D ).

    > tam gdzie mieszkasz, masz rodzinę i traktujesz jako miejsce swojego
    > stałego pobytu.

    Mieszkam w Czechach. Rodzinę mam w Polsce. Moje miejsce stałego
    pobytu... staram się nie mieć czegoś takiego i jakoś mi wychodzi :P

    > masz rodzinę? gdzie mieszkają?

    Rodzina (żona) w Polsce.

> [...]
    > podatek od całości.
    >
    > W obu przypadkach uwzględnisz umową o unikaniu podwójnego opodatkowania,

    Znalazłem taki artykuł
    http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/13696,jak_ro
    zliczac_dochody_zagraniczne_czechy.html

    Wynika z tego że dochody czeskie liczą się tylko do ustalenia progu
    podatkowego od polskiej części dochodów. Czy źle to zrozumiałem?

    > Na twoim miejscu wysłałbym oficjalne zapytanie do polskiego US z
    > pytaniem czy jesteś rezydentem podatkowym czy nie.
    > To samo możesz zrobić w czechach o ile takowa instytucja u nich
    > funkcjonuje.

    OK. Thx.

> [...]
    > rozliczania podatków od nierezydentów.
    > Wszystko załeży od stanu faktycznego, o którym niewiele napisałeś.

    W Czechach jestem zawsze w ciągu tygodnia i co drugi weekend. W Polsce
    tylko na co drugi (mniej więcej) weekend. Dodatkowo przez pół roku byłem
    na delegacjach w Danii (wracałem tylko na niektóre weekendy).
    Może rzeczywiście najlepszym rozwiązaniem będzie na przyszłość
    wymeldować się całkiem w Polsce...

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 4. Data: 2009-01-02 21:01:22
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Marcin Lubojański wrote:

    > W Czechach. Tylko nie mam tego udokumentowanego meldunkiem (bo trzeba
    > było umowę najmu pokazać :D ).

    to z punktu prawa "meldunkowego".
    Z puktu prawa podatkowego sądzę, że meldunek podobnie jak u nas nie
    będzie potrzebny aby podatek zapłacić.

    > Mieszkam w Czechach. Rodzinę mam w Polsce. Moje miejsce stałego
    > pobytu... staram się nie mieć czegoś takiego i jakoś mi wychodzi :P

    gdzie się spotykacie na weekendy. W Polsce czy w Czechach.
    Ile procentowo czasu spędziacie razem w ciągu roku i gdzie?

    > Rodzina (żona) w Polsce.

    jak wyżej.

> [...]
    >

    > Wynika z tego że dochody czeskie liczą się tylko do ustalenia progu
    > podatkowego od polskiej części dochodów. Czy źle to zrozumiałem?

    tak, ale to jest przy założeniu, że jestes polskim rezydentem a w
    czechach tylko dorabiałeś.

> [...]
    > na delegacjach w Danii (wracałem tylko na niektóre weekendy).
    > Może rzeczywiście najlepszym rozwiązaniem będzie na przyszłość

    Więc nie byłeś w Czechach fizycznie 183 dni.
    Twój pobyt w Dani tez nie miał charekteru stałego.
    Na mój gust jesteś rezydentem podatkowym w Polsce.
    Świadczy o tym to, że twoja rodzina mieszka w Polsce, a ty od pracy w
    ciągu tygodnia tylko dojeżdzasz, wolny czas spędzając w Polsce.

    Wymeldowanie nie załatwi sprawy, jak się US uczepi użyje takich samych
    arguemtnów. Jeśli nie chcesz być traktowany w Polsce jako rezydent,
    zabieraj żonę i wyjeżdżaj z Polski.