  • 11. Data: 2023-05-24 11:59:57
    Temat: Re: Ulga dla seniora a zdrowotne.
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-05-22 o 19:29, cef pisze:

    > Może nie  aż tak :-) Ja się przyzwyczaiłem, że klikam
    > wszystkie nadpłaty do zwrotu i pomyślałem automatycznie, że
    > Ty też będziesz chciał zwrot na rachunek. Ale jeśli czekasz
    > i jak na koncie płatnika wygeneruje się po tych wszystkich rozliczeniach
    > nadpłata i zamierzasz mniej wpłacić, żeby skonsumować tę nadpłatę
    > bieżącą należnością, to może faktycznie się udać.

    Decyzja, że olewamy nadpłatę (bo szkoda na to czasu) była w rozmowie ze
    wspólnikiem, gdy oboje myśleliśmy, że miesiąc/dwa i rozliczą.
    Czekało prawie rok (skoro powstała w ciągu roku to przypisuję ją do
    środka roku - 30 czerwiec) to może jeszcze 2 miesiące poczekać...
    Ale jak się dowiedziałem, że rozliczą do grudnia to postanowiłem pójść
    za Twoją radą (1500 zł piechotą nie chodzi - z powodu braków na rynku w
    półprzewodnikach skurczył nam się magazyn - stąd nadpłata).

    I nie wiem, czy już mam żałować. Błądziłem i błądziłem po PUE i nie
    znalazłem miejsca gdzie mógłbym wpisać i zatwierdzić numer konta
    bankowego (pamiętaj, że to praktycznie moja pierwsza bytność w PUE ever).
    Przecież to powinno być takie proste: - jakieś moje dane, tam puste pole
    na numer konta, wpisuję i jest (przecież jestem zalogowany). No jak już
    by bardzo chcieli to niech jeszcze raz przejdę przez logowanie do banku
    z pinem przysłanym sms. Ale nie - za prosto by było. Jest miejsce na
    numery kont ale jedyne co się tam mogę dowiedzieć, że nie ma żadnych
    numerów do wyświetlenia i żadne klikanie w tej okolicy absolutnie nic
    nie daje.

    Jak napisali, że wygenerowali mi wniosek o zwrot to napisali, że mam
    pilnie jakiś wniosek złożyć (jakaś nazwa) aby mi dopisali konto.
    Znalazłem jakieś miejsce do składania wniosków i tam był filtr, ale po
    wpisaniu tej nazwy - zero trafień. No to pomyślałem, że może nie umiem
    tego filtra wypełnić i przejrzałem je kolejno (mnóstwo ich tam było) -
    nic co by się z kontem wiązało nie znalazłem.
    Nawet nie wiem, czy mój numer konta bankowego to podchodzi pod Ogólne,
    czy pod Ubezpieczonego, czy pod Płatnika. Coś podejrzewam, że pod
    płatnika, choć to głupie jest - przecież żeby być płatnikiem to oni nie
    muszą znać mojego konta tylko ja ich.
    Pisali, że mam to zrobić z tego samego programu, z którego składam inne
    wnioski - tylko, że ja jeszcze nigdy nic do nich nie składałem. No może
    nie nigdy - jakieś 20 lat temu potrzebowałem zaświadczenie do banku, ale
    to się wtedy załatwiało face to face.

    Skończyłem na napisaniu pytania do ZUS jak ja mam do cholery to konto im
    wpisać (niech podadzą ścieżkę dotarcia do odpowiedniego miejsca skoro
    tak to ukryli) i spróbowałem się na tyle zorientować, gdzie jestem abym
    był w stanie znaleźć odpowiedź. Wygląda, że trzeba będzie szukać w
    dziale 'Komunikaty'. Ciekawe kiedy odpiszą i czy zrozumiem.

    Kolega chyba wiedział co mówi jak sugerował aby dać im spokojnie działać
    bo mamy ważniejsze rzeczy do zrobienia. Tylko, ja głupi, się połasiłem
    na te 1500 PLNów i jestem dziś nie wyspany (koło 3-ej odpuściłem sobie
    wędrówki po PUE).
    A może to jest celowe działanie, aby nie tak łatwo bytło coś od nich dostać.
    P.G.

  • 12. Data: 2023-05-24 12:40:52
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-05-24 o 11:59, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > Przecież to powinno być takie proste: - jakieś moje dane, tam puste pole
    > na numer konta, wpisuję i jest (przecież jestem zalogowany).

    Logujesz się na pue.
    Z prawej strony na górze klikasz zakładkę -
    profil e-Płatnik.
    Potem z lewej zakładkę -
    dokumenty ubezpieczeniowe - dodaj dokument
    z listy wybierasz ZUS ZBA -
    potem albo wypełniasz ręcznie albo kreatorem.
    Kreator wygodniejszy, bo wpisujesz tylko to co zmieniasz a resztę samo
    edytuje.
    Tam zobaczysz listę rachunków, które są wpisane do ZUS i możesz dodać nowy
    ( akurat to sprawdzałem, bo przy tym wnisoku się okazało, że najstarszy
    mój rachunek zgłaszany jeszcze na ZBA papierowym w systemie nie był
    wczytany)

  • 13. Data: 2023-05-24 13:05:50
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-05-24 o 12:40, cef pisze:

> [...]
    > ( akurat to sprawdzałem, bo przy tym wnisoku się okazało, że najstarszy
    > mój rachunek zgłaszany jeszcze na ZBA papierowym w systemie nie był

    Dzięki za opis.
    Zaraz spróbuję.

    Aby w ogóle z prawej u góry wybrać zakładkę Płatnik (nie pamiętam, aby
    tam było 'e-') to wpadłem już po wysłaniu im pytania.
    Po kliknięciu zobaczyłem, że w moich danych jest miejsce na konto i już
    myślałem, że się totalnie wygłupiłem, ale tam się nie daje wypełnić więc
    może jednak nie tak totalnie.
    P.G.

  • 14. Data: 2023-05-24 13:34:06
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-05-24 o 12:40, cef pisze:

    Spróbowałem - znów poległem.

    > Logujesz się na pue.

    To się udało.

    > Z prawej strony na górze klikasz zakładkę -
    > profil e-Płatnik.

    Nie mam takiej zakładki. Jest tylko Płatnik - klikam go.

    > Potem z lewej zakładkę -
    > dokumenty ubezpieczeniowe - dodaj dokument

    Nie ma tej zakładki.
    Klikam 'Dokumenty i Wiadomości (korespondencja do ZUS)'.
    Aktywne jest coś innego (nie zanotowałem sobie - chyba coś o
    zwolnieniach lekarskich).
    Ale obok jest 'Dokumenty ubezpieczeniowe (COT)' no to klikam.
    Lista dokumentów pusta.
    Na pewno byłem tu w nocy kilka razy.
    Na dole jest 'Dodaj dokument' - tego w nocy nie próbowałem bo
    rozumiałem, że mam złożyć jakiś wniosek a nie dodać dokument
    ubezpieczeniowy.
    Wygląda, że dużymi krokami zbliżam się do celu.
    Klikam go.
    Pokazuje mi nieczytelne miniaturki pdf-ów jakie znajduje w aktualnej
    kartotece i mogę jeździć po dysku i wyszukiwać inne (może jpg-i i png
    też - nie sprawdzałem).

    > z listy wybierasz ZUS ZBA -

    Nie ma żadnej listy.

    > potem albo wypełniasz ręcznie albo kreatorem.

    Kreatora też nie ma.

    > Kreator wygodniejszy, bo wpisujesz tylko to co zmieniasz a resztę samo
    > edytuje.

    To już mało ważne skoro i tak go nie ma.
    Wylogowałem się.

    Niech się pomęczą i mi napiszą co mam zrobić. Pokorespondujemy sobie i
    pewnie do 1-go nie zdążymy (25-29 będę mocno zajęty i nie wiem czy będę
    miał czas zbliżyć się w ogóle do klawiatury komputera).

    Dzięki za dobre chęci.

    Przypuszczam, że czegoś tam nie mam aktywowanego, czy coś w tym guście.
    P.G.

  • 15. Data: 2023-05-24 14:46:55
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-05-24 o 13:34, Piotr Gałka pisze:
    > W dniu 2023-05-24 o 12:40, cef pisze:
    >
    > Spróbowałem - znów poległem.

    > To się udało.

    > Nie mam takiej zakładki. Jest tylko Płatnik - klikam go.

    Hmmm, ja mam profile: Ogólny, Ubezpieczony, Płatnik, e-Płatnik
    Pewnie trzeba aktywować e-Płatnika, bo ja mam aktywowany
    choć nigdy tego nie robiłem - może samodzielne składanie deklaracji
    uruchamia samoistnie taką akcję.

    > Nie ma tej zakładki.
    > Klikam 'Dokumenty i Wiadomości (korespondencja do ZUS)'.

    To juz nie ma co klikać, bo tam inne rzeczy są.
    W ustawieniach i konfiguracji profilu pewnie da się e-Płatnika aktywować,
    ale nie znam tego dobrze.

    > Dzięki za dobre chęci.
    >
    > Przypuszczam, że czegoś tam nie mam aktywowanego, czy coś w tym guście.

    Prawdę mówiąc ja też w Płatniku nie wiem gdzie co klikać, żeby coś znaleźć,
    ale dla takich klikaczy jak my, to Płatnik jest i tak dość przyjazny.
    Ma sporo kreatorów, sam sprawdza i weryfikuje - trudno złożyć
    dokument z błędami. Czasem muszę coś wypełnić w BDO albo UDT -
    tam to dopiero jest syf.

  • 16. Data: 2023-05-24 16:02:48
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 24.05.2023 o 13:34, Piotr Gałka pisze:
    > W dniu 2023-05-24 o 12:40, cef pisze:
    >
    > Spróbowałem - znów poległem.

    > To się udało.

    > Nie mam takiej zakładki. Jest tylko Płatnik - klikam go.

    https://www.zus.pl/portal/pomoc/index.html

    -> Korzystanie z portalu -> Aktywacja i rozpoczęcie pracy w programie
    ePłatnik

    Aby aktywować ePłatnika należy:
    1.Przejść do widoku ogólnego portalu.
    2.Wybrać pozycję menu Aktywacja ePłatnika dostępną pod zakładką
    Ustawienia/Konfiguracja profilu.
    3.Zostanie wyświetlona lista płatników, do których użytkownik ma nadane
    uprawnienia.
    4.Wskazać płatnika, który w kolumnie "Aktywny ePłatnik" ma znacznik
    wyłączony i nacisnąć przycisk "Aktywuj ePłatnika".

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 17. Data: 2023-05-24 16:38:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-05-24 o 16:02, Kviat pisze:

> [...]
    > 4.Wskazać płatnika, który w kolumnie "Aktywny ePłatnik" ma znacznik
    > wyłączony i nacisnąć przycisk "Aktywuj ePłatnika".

    Szczerze mówiąc to czytając to nie wiem czy te aktywne/nie aktywne
    ePłatniki to są osoby (fizyczne) czy jakieś programy (typu płacenie za
    siebie to inny płatnik, za pozostałych wspólników to inny płatnik, za
    pracowników to inny płatnik).

    Jak trzeba było pierwszy raz wysłać te DRA to kolega dzwonił, że jakoś
    to mamy zrobić, ale zanim nam się udało w ogóle znaleźć na to czas to on
    już to opanował (dla nas wszystkich) więc nie było potrzeby abyśmy my
    też to opanowywali.
    No i wszystkie DRA on wysyła.
    A że DRA jest jedno dla liniowego i ryczałtu to nawet jak żona (też
    wspólnik) zgłosiła DG korki to do wyboru było albo on jej przesyła dane
    z programu prowadzenia firmy i ona wysyła to DRA, albo ona jemu przesyła
    dane i on wypełnia. No i stanęło na tym drugim bo przy ryczałcie
    większość danych (podstawa, składka) nie zmienia się z miesiąca na miesiąc.
    To jest przykład komplikowania życia. Żonie program na stronie mBanku
    też chyba proponuje wypełnianie tego. Jakby DRA się wysyłało osobno to
    wszystko robiło by się samo a tak co miesiąc musimy się tym zajmować.

    Ja byłbym za tym aby podnieść VAT i definitywnie zlikwidować PIT.
    Brakuje rąk do pracy a w ten sposób masa urzędników trafiła by na rynek
    pracy i zamiast być ciężarem dla gospodarki zaczęliby wytwarzać jakąś
    wartość dodaną. Globalnie produkt krajowy byłby większy, no bo chyba ich
    przekładania papierków nie traktuje się jako wkład w ten produkt.
    P.G.