  • 1. Data: 2023-05-18 21:17:25
    Temat: Ulga dla seniora a zdrowotne.
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Kolega był się pytać u specjalistów od podatków.
    Powiedzieli, że dochodem do wyliczenia zdrowotnej jest pole 30 PIT36L.

    W tym polu jest osiągnięty dochód pomniejszony o ulgę PIT0 dla seniorów.

    Dziś przeglądając:
    https://samorzad.infor.pl/wiadomosci/5746560,komunik
    at-zus-zmieniamy-swoje-stanowisko-co-do-rozliczania-
    skladki-zdrowotnej-za-2022-r.html

    Znalazłem taki fragment na temat ustalenia podstawy do zdrowotnej:
    -----------------
    Przy czym nie będą brane pod uwagę przychody wolne od podatku
    dochodowego w szerokim rozumieniu, czyli niepodlegające opodatkowaniu na
    podstawie przepisów ustawy PIT, jak i odrębnych przepisów, np.
    rozporządzeń o zaniechaniu poboru podatku.
    W przychodach z prowadzonej działalności będą jednak uwzględniane
    przychody zwolnione z podatku PIT w ramach tzw. ulgi: PIT zero na
    powrót, PIT zero dla rodzin 4+, PIT zero dla pracujących seniorów (art.
    21 ust. 1 pkt 152-154 ustawy PIT). Ulgi te są limitowane w ramach
    jednej, wspólnej kwoty i dotyczą zarówno przychodów z działalności
    gospodarczej, jak i np. przychodów ze stosunku pracy.
    -----------------

    Dla mnie to bełkot.

    Pierwsze zdanie sugeruje, że kwoty zwolnione nie będą brane pod uwagę.
    Czyli rozumiem że kwoty zwolnione z podatku również tu nie są brane pod
    uwagę (nie wchodzą w skład dochodu przy wyliczaniu podstawy).

    W drugim zdaniu ciekawe jest słowo 'jednak'.
    W przychodach brane będą pod uwagę kwoty zwolnione - PIT0 dla seniorów.

    No i tak na prawdę nie wiem co to znaczy "przychody zwolnione będą
    uwzględnione w przychodach".
    1. Te przychody mimo, że są zwolnione z podatku to jednak przy
    wyliczaniu podstawy dla zdrowotnej trzeba je uwzględnić (z powrotem
    dodać do kwoty z pola 30).
    2. Uwzględniany będzie fakt, że te przychody są zwolnione - czyli
    faktycznie kwota zwolnionych przychodów nie wchodzi do wyliczenia
    podstawy dla zdrowotnej (nie jest w tych obliczeniach uwzględniana - nie
    trzeba jej dodawać do kwoty z pola 30).

    Macie jakąś wiedzę na ten temat?

    Znane jest hasło 'czytanie ze zrozumieniem'. Mam wrażenie, że tu
    występuje jakiś temat 'pisania ze zrozumieniem co się pisze'.
    P.G.

  • 2. Data: 2023-05-19 00:53:50
    Temat: Re: Ulga dla seniora a zdrowotne.
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18.05.2023 o 21:17, Piotr Gałka pisze:
    > Macie jakąś wiedzę na ten temat?
    Odpowiedzi na pytanie nie znam, ale zazwyczaj najprościej wziąć
    instrukcję do PIT-a. Bo te przepisy są tak pokręcone, że dokładnie nikt
    tego nie rozumie i stąd są różne interpretacje urzędowe.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 3. Data: 2023-05-19 08:52:47
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-05-18 o 21:17, Piotr Gałka pisze:
    > Kolega był się pytać u specjalistów od podatków.
    > Znane jest hasło 'czytanie ze zrozumieniem'. Mam wrażenie, że tu
    > występuje jakiś temat 'pisania ze zrozumieniem co się pisze'.

    Być może w przepisach wyjściowych wystąpił ten brak zrozumienia - to też
    musisz sprawdzić, bo w tym ładzie/nieładzie jest wszystko możliwe.
    Specjaliści od podatków powinni to wiedzieć od ręki. Jeśli chcesz wiedzieć
    sam, to niestety ale musisz przejść klasyczną ścieżkę
    Czyli samemu sobie odszukać co na ten temat
    podają różne portale, potem ustalić jakie są konkretnie przepisy
    dotyczące tego co Cię interesuje. Następnie dokonać własnej wykładni.
    Czyli musisz się doktoryzować. Jeśli jesteś w stanie sam czytać i
    interpretować
    przepisy okołopodatkowe, znajdować odniesienia i wyrobić sobie jakiś pogląd
    jak prawo powinno być stosowane, to to zrobisz. Tylko pamiętaj - zawsze
    tekst źródłowy -
    ustawa i rozporządzenia a nie to co pismaki za wierszówkę publikują

    Ja to robiłem wiele razy (nawet wbrew opinii urzędników) - kiedyś z
    przymusu,
    bo na początku swojej działalności takie lawirowanie w ustawach,
    rozporządzeniach
    i wydzieranie skarbowi państwa tego co należne było codziennością
    a teraz robię to już tylko od wielkiego dzwonu hobbystycznie.

  • 4. Data: 2023-05-19 12:48:11
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-05-19 o 08:52, cef pisze:

    > Być może w przepisach wyjściowych wystąpił ten brak zrozumienia - to też
    > musisz sprawdzić, bo w tym ładzie/nieładzie jest wszystko możliwe.
    > Specjaliści od podatków powinni to wiedzieć od ręki.

    Z tym od ręki to na dwoje babka wróżyła.
    Pierwsza informacja od specjalistów była, że kwota z pola 30 PIT36L.
    Miałem wątpliwości. Zapytałem tu i na forum gofin.
    Tam mi jakiś zarejestrowany użytkownik (więc chyba księgowy)
    odpowiedział, że do kwoty z pola 30 należy z powrotem dodać tę ulgę dla
    seniorów.
    I że to jest w miarę jasno na webinarium ZUS z 16 maja. I że lepiej
    późno niż wcale. Czyli gość uważa, że dopiero 16 maja ZUS w miarę jasno
    się wypowiedział.
    A ten link co podałem - to, że właśnie ZUS zmienia jakąś swoją
    interpretację. Cyrk!

    Cytat z tego webinarium to dokładnie to co ja próbowałem zrozumieć.

> [...]
    >  i wydzieranie skarbowi państwa tego co należne było codziennością
    > a teraz robię to już tylko od wielkiego dzwonu hobbystycznie.

    Zdarzało nam się (z bartem) doszukiwać samemu o co biega. Potem
    przekonaliśmy firmę zajmującą się doradztwem podatkowym od 20 lat, że
    się mylą (dotyczyło rozliczenia VAT od samochodów po zakończeniu
    leasingu, gdy były one częściowo na cele prywatne).

    Ale to wymaga czasu, a czas to pieniądz.

    Wczoraj przeglądając ten tekst o ZUS się doczytałem, że złożenie tej
    deklaracji to nie koniec manewrów. Jeszcze trzeba jakiś wniosek o zwrot,
    a wniosku system nie przyjmie jak się nie ma konta do zwrotów, a ja nie
    wiem czy kiedykolwiek ZUSowi podawałem jakieś konto.
    Zarejestrowałem się u nich 30 grudnia bo dostałem pismo, że teraz każdy
    musi. Przy tej okazji widziałem tam jakiś bałagan w tym jak oni
    rozpisali moje wpłaty (gdzieś chyba z kwietnia mieli źle, ale bilnas
    końcowy pisało, że 0). Co mnie interesuje ich bałagan - niech sobie sami
    to ogarniają. Od tamtej pory się ani razu nie logowałem.

    Właśnie ustaliliśmy ze wspólnikiem, że odpuszczamy występowanie o
    zwroty. Jak się ogarną i wyjdzie im nadpłata to się wtedy wpłaci mniej.

    Mamy 100 ważniejszych rzeczy do zrobienia. Mamy niezrealizowane od kilku
    miesięcy zamówienia.
    Przyczyna - zniknęły z rynku niektóre półprzewodniki, a nie da się w pół
    roku zaprojektować na nowo tego co się przez 10 lat projektowało.
    P.G.

  • 5. Data: 2023-05-19 13:00:59
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > a wniosku system nie przyjmie jak się nie ma konta do zwrotów, a ja nie
    > wiem czy kiedykolwiek ZUSowi podawałem jakieś konto.

    We wniosku o zwrot należy wybrać (*z kont, o których wiedzę ZUS ma, i
    podaje to w formie listy do wyboru*) konto, na które zwrot przyjść ma.

  • 6. Data: 2023-05-19 16:50:46
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-05-19 o 13:00, Andrzej Kłos pisze:

    > We wniosku o zwrot należy wybrać (*z kont, o których wiedzę ZUS ma, i
    > podaje to w formie listy do wyboru*) konto, na które zwrot przyjść ma.

    Niestety ta wiedza jest co najmniej dziwna.
    U mnie konto, które zostało zgłoszone do ZUS
    sto lat temu - jeszcze na papierowym druku ZBA
    (i pewnie kopię tego bym odgrzebał gdzieś w piwnicy) nie figurowało
    na rozwijalnej liście w tym wniosku. Z tego konta zawsze płaciłem
    składki. Czyli system nie zassał starych (ale aktualnych i używanych) danych
    i gdyby nie fakt, że w połowie grudnia otworzyłem nowe konto
    firmowe i nie zgłaszałem go jakoś odrębnie do ZUS ale zgłaszałem je
    jako dodanie konta do wiadomości US poprzez biznes.gov.pl
    i stamtąd sobie ZUS pobrał i to nowe konto się wyświetliło
    więc je wybrałem, bo wolałem szybciej pchnąć wniosek
    niż wyjaśniać brak starego konta w ZUS
    Złożyłem po kilku dniach ZBA przez portal zusowski - zobaczę
    za rok czy się wczytało, bo wcześniej nie będzie okazji.

  • 7. Data: 2023-05-19 16:58:38
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-05-19 o 12:48, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > leasingu, gdy były one częściowo na cele prywatne).
    >
    > Ale to wymaga czasu, a czas to pieniądz.

    Dobry doradca bierze pieniądze, choć też nie gwarantuje jakiejś
    super solidnej usługi, ale czas można oszczędzić.

> [...]
    >
    > Właśnie ustaliliśmy ze wspólnikiem, że odpuszczamy występowanie o
    > zwroty. Jak się ogarną i wyjdzie im nadpłata to się wtedy wpłaci mniej.

    Hmmm, im nie wyjdzie ani się nie ogarną, tylko Ty masz rozliczyć składkę
    rocznie
    w tym DRA za kwiecień. Tam dopiero jak podasz dochód,
    to system zsumuje Ci roczne składki wg deklaracji i wyjdzie Ci zwrot
    albo niedopłata. Niedopłatę trzeba uregulować do kiedyś tam -
    chyba w terminie składki za kwiecień. A zwrot albo na wniosek
    (przyjdzie Ci info z zuspue, że wniosek jest) albo będziesz czekał az można
    rozliczyć nadpłatę (chyba na koniec roku znowu), ale to też na wniosek
    więc i tak będziesz musiał wyklikać i tak.

  • 8. Data: 2023-05-22 17:41:10
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > We wniosku o zwrot należy wybrać (*z kont, o których wiedzę ZUS ma, i
    > podaje to w formie listy do wyboru*) konto, na które zwrot przyjść ma.

    Dziś dostałem maila, że coś ważnego mi na PUE wpisali.
    Ponieważ w DRA, które wspólnik za mnie (jak zawsze) wysłał nie wszystko
    mi się na razie w rozliczeniu zeszłego roku zgadza (nie wiem skąd mu się
    wzięła kwota należnych składek) więc pomyślałem, że może im się też nie
    zgodziło i się dowiem co się nie zgadza, ale nie.
    Na PUE jedynie informacja że utworzyli wniosek o zwrot nadpłaty, ale że
    mój wniosek jest bez konta, bo żadnego nie znają (tak jak
    przypuszczałem) i że w związku z tym mam szybko coś tam składać aby znali.

    Byłem tam u nich pierwszy raz (od założenia konta 30 grudnia). Wydaje mi
    się, że logiczne by było, aby z takiej informacji dawało się jakoś od
    razu przejść do tego wniosku, ale nie zauważyłem, aby było takie przejście.
    Na razie się wylogowałem. Muszę się dowiedzieć skąd rozbieżność, ale
    wspólnika dziś nie ma - może dowiem się jutro.

    I znów człowiek, zamiast zajmować się pracą z której ma dochód z którego
    płaci podatki to zajmuje się głupotami.

    Ciekawe, kiedy US wpadnie na to, że po złożeniu PITów można by jeszcze
    składać wniosek o zwrot nadpłaty.
    P.G.

  • 9. Data: 2023-05-22 17:47:50
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-05-19 o 16:58, cef pisze:

    > albo będziesz czekał az można
    > rozliczyć nadpłatę (chyba na koniec roku znowu),

    Właśnie tam do nich zajrzałem po raz pierwszy i w nieprzeczytanych
    informacjach wyczytałem, że to na koniec roku. Ja myślałem, że miesiąc,
    dwa...

    > ale to też na wniosek
    > więc i tak będziesz musiał wyklikać i tak.

    Serio tak to działa?
    Jak mi kilka lat temu przysłali pismo, że mam chyba 4.50 nadpłaty to
    wpłaciłem o 4.50 mniej i lata minęły i jak tworzyłem konto 30 grudnia to
    znalazłem tam gdzieś, że bilans jest 0.

    Myślałem, że za niedługo ( :) ) dostanę informację, że jest nadpłata i
    wtedy po prostu wpłacę mniej.
    Jestem aż tak naiwny?
    P.G.

  • 10. Data: 2023-05-22 19:29:02
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-05-22 o 17:47, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > znalazłem tam gdzieś, że bilans jest 0.
    >
    > Myślałem, że za niedługo ( :) ) dostanę informację, że jest nadpłata i

    Może nie aż tak :-) Ja się przyzwyczaiłem, że klikam
    wszystkie nadpłaty do zwrotu i pomyślałem automatycznie, że
    Ty też będziesz chciał zwrot na rachunek. Ale jeśli czekasz
    i jak na koncie płatnika wygeneruje się po tych wszystkich rozliczeniach
    nadpłata i zamierzasz mniej wpłacić, żeby skonsumować tę nadpłatę
    bieżącą należnością, to może faktycznie się udać.