  • 1. Data: 2003-07-15 12:42:01
    Temat: amortyzacja samochodu (wspolwlasnosc)
    Od: "MR" <n...@p...pl>

    Witam,
    prowadze DG z KPiR i VAT, jestem takze prywatnie wpolwlascicielem samochodu
    osobowego, którego chcialbym wprowadzic do EST. Pojazd w rzeczywistoci
    uzywany jest tylko przeze mnie.
    Pytanie: od jakiej wartosci dokonywac odpisow amortyzacyjnych, calego
    pojazdu czy tylko w czesci bedacej mojej wlasnoscia?

    --
    ____________________
    Mariusz R.

  • 2. Data: 2003-07-15 13:46:23
    Temat: Re: amortyzacja samochodu (wspolwlasnosc)
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik MR napisał:
> [...]
    > Pytanie: od jakiej wartosci dokonywac odpisow amortyzacyjnych, calego
    > pojazdu czy tylko w czesci bedacej mojej wlasnoscia?

    Tylko w części będącej twoim udziałem.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2003-07-16 06:32:22
    Od: "radarek" <dbuba@NOSPAM@softsystem.pl>

    > Tylko w części będącej twoim udziałem.

    Chyba, ze drugim wspolwlascicielem samochodu jest zona i nie macie
    rozdzielnosci majatkowej (zona wtedy nie moze uzywac tego samochodu, jezeli
    ma dzialalniosc gospodarcza)

    Patrz ustawa Art. 22g punkt 11:

    W razie gdy składnik majątku stanowi współwłasność podatnika, wartość
    początkową tego składnika ustala się w takiej proporcji jego wartości, w
    jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego składnika majątku;
    zasada ta nie ma zastosowania do składników majątku stanowiących wspólność
    majątkową małżonków, chyba że małżonkowie wykorzystują składnik majątku w
    działalności gospodarczej prowadzonej odrębnie.

  • 4. Data: 2003-07-16 08:27:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Jul 2003, radarek wrote:

> [...]
    >+ rozdzielnosci majatkowej (zona wtedy nie moze uzywac tego samochodu, jezeli

    Ups... zeznaję że zawsze odczytywałem zapis z ustawy jak skomentuję
    niżej, dlatego wniosek że "żona nie może" mnie lekko zaskoczył :)
    Wyrażam sprzeciw i oczekuję objaśnień !

> [...]
    >+ jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego składnika majątku;

    Dobra, zasadę mamy: ma 1/3 samochodu może wliczać w koszt 1/3 waropści.

    >+ zasada ta nie ma zastosowania do składników majątku stanowiących wspólność
    >+ majątkową małżonków,

    Znaczy: *jeśli małżonkowie* mają wspólność majatkową, to można
    wliczać w koszt *cały samochód*. Jeśli wspólności nie mają, to
    zastosowanie ma zasada wyżej i istotne jest jaka część samochodu
    przypada na kogo: jak samochód jest wyłącznie żony to w koszty
    nie można wliczyć nic, jak mąż ma 1/3 samochodu to nadal może
    wliczyć (tylko) 1/3 w KUP.
    Coś źle zrozumiałem ?

    >+ chyba że małżonkowie wykorzystują składnik majątku
    >+ w działalności gospodarczej prowadzonej odrębnie.

    Zarówno składnia jak i znaki interpunkcyjne (przecinek jako "lżejszy
    podział" od średnika) IMO wskazują że to jest *wyjątek od wyjątku*:
    jeśli oboje prowadzą DG oraz tak żona jak i mąż postanowią "wprowadzić
    samochód do DG" to wyjątek od zasady stanowiący że mozna wliczyć
    *cały* samochód nie działa (o ile działał !) - czyli obowiązuje
    zasada ogólna !! Ja nie widzę zakazu wliczania w KUP *w ogóle*.
    Krótko mówiąc - dla przypadku kiedy są 2 DG - jeśli nie mają odrębności
    i samochód jest "wspólny" to każdy z małżonków może odliczyć tylko połowę
    wartości w KUP.
    Inaczej wszyscy "pracujący małżonkowie" otwieraliby DG żeby drugi raz
    zamortyzować majątek DG we wspólnocie małżeńskiej :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 5. Data: 2003-07-16 09:17:44
    Od: "radarek" <dbuba@NOSPAM@softsystem.pl>

    > Ups... zeznaję że zawsze odczytywałem zapis z ustawy jak skomentuję
    > niżej, dlatego wniosek że "żona nie może" mnie lekko zaskoczył :)
    > Wyrażam sprzeciw i oczekuję objaśnień !

    Pisalem posta szybko i wyrazilem sie niescisle. Zgadzam sie z caloscia
    twojej wykladni. Chodzilo mi o to, ze jezeli samochod stanowi wspolnosc
    majatkowa malzonkow to mozna amortyzowac 100% wartosci samochodu, ale wtedy
    zona wtedy nie moze uzywac tego samochodu w swojej dzialalnosci
    gospodarczej.

    Postaram sie poprawic precyzje wypowiedzi.

    Radarek

  • 6. Data: 2003-07-16 13:46:00
    Od: "MR" <n...@p...pl>

    Dzieki za odpowiedzi, niestety wspolwlascicielami sa rodzice, a nie
    malzonka. Pozostaje mi chyba tylko odkupienie reszty samochodu, abym mogl go
    w calosci amortyzowac.

    Pozdrawiam

    Mariusz R