  • 1. Data: 2009-03-18 10:22:09
    Temat: słowanie na fakturach
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    czy można słownie potraktować tak:

    145 zł 50 gr

    jeden * cztery * pięć złotych , 50 groszy

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-03-18 10:31:28
    Temat: Re: słowanie na fakturach
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 18-03-2009 o 11:22:09 zkruk [Lodz] <z...@g...pl> napisał(a):

    > czy można słownie potraktować tak:
    >
    > 145 zł 50 gr
    >

    > jeden * cztery * pięć złotych , 50 groszy

    nie raz takie coś widziałem, więc chyba można.
    Tak na marginesie - teraz już na fakturach nie trzeba pisać kwoty słownie,
    więc IMO jakkolwiek napiszesz będzie dobrze

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2009-03-18 10:37:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomek pisze:

    > nie raz takie coś widziałem, więc chyba można.
    > Tak na marginesie - teraz już na fakturach nie trzeba pisać kwoty słownie,
    > więc IMO jakkolwiek napiszesz będzie dobrze

    A coś się zmieniło ostatnio? W tym rozporządzeniu jest obowiązek
    podawania cyfrowo i słownie
    http://www.money.pl/d/podatki/vat/przepisy/rozp2.pdf

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2009-03-18 10:47:37
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 18-03-2009 o 11:37:50 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał(a):

    > A coś się zmieniło ostatnio? W tym rozporządzeniu jest obowiązek
    > podawania cyfrowo i słownie
    > http://www.money.pl/d/podatki/vat/przepisy/rozp2.pdf

    Teraz obowiązuje to:

    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2008/1337.htm

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2009-03-18 10:58:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomek pisze:

    > Teraz obowiązuje to:
    >
    > http://www.abc.com.pl/serwis/du/2008/1337.htm

    Czy coś jeszcze - oprócz kwoty słownie - się zmieniło?

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-03-18 12:50:48
    Od: Another <n...@g...pl>

    > Czy coś jeszcze - oprócz kwoty słownie - się zmieniło?

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie faktur obowiązujące od 1 grudnia 2008 r.
    Poniższe wyjaśnienia dotyczą przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o
    podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535; ostatnia zmiana w Dz.
    U. z 2008 r. nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ,,ustawą o VAT".

    Od 1 grudnia 2008 r. zasady wystawiania faktur reguluje rozporządzenie
    Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym
    podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy
    towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od
    towarów i usług (Dz. U. 212, poz. 1337). Tym samym wygasło rozporządzenie z
    25 maja 2005 r. w tej samej sprawie.
    .
    Od 1 grudnia 2008 r. na fakturze nie trzeba podawać daty sprzedaży
    W stanie prawnym obowiązującym przed 1 grudnia 2008 r. podawanie na
    fakturze daty jej wystawienia oraz daty sprzedaży było obligatoryjne.
    Natomiast od 1 grudnia 2008 r. podatnik nadal zobowiązany jest do podawania
    daty wystawienia faktury, lecz nie ma już obowiązku umieszczania na
    fakturze daty sprzedaży, jeżeli data wystawienia faktury i data sprzedaży
    są identyczne. Tak bowiem wynika z § 5 ust. 1 pkt 4 ,,nowego" rozporządzenia
    w sprawie faktur.

    Warto również dodać, że w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym
    podatnik może podać na fakturze jedynie miesiąc i rok dokonania sprzedaży
    (podobnie jak przed 1 grudnia 2008 r.), pod warunkiem podania daty
    wystawienia faktury.

    Wartość sprzedaży brutto na fakturze wystawionej od 1 grudnia 2008 r.
    Od 1 grudnia 2008 r. nie ma obowiązku podawania na fakturze wartości
    sprzedaży brutto z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek
    podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu.
    Niezbędne jest jedynie podanie kwoty należności ogółem wraz z należnym
    podatkiem (§ 5 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia).

    Kwota należności wyrażona słownie
    Do 30 listopada 2008 r. na fakturach należało podawać również kwotę
    należności brutto wyrażoną słownie. Od 1 grudnia 2008 r. takiego obowiązku
    już nie ma. Do ,,nowego" rozporządzenia nie przeniesiono bowiem zapisu
    dotychczas obowiązującego w § 9 ust. 1 pkt 12 uchylonego rozporządzenia w
    sprawie faktur.
    d 1 grudnia 2008 r. symbol PKWiU na fakturze nie zawsze konieczny
    Do 30 listopada 2008 r., w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług:
    o objętych stawką podatku niższą, niż stawka podstawowa,
    o zwolnionych od podatku
    - podawanie na fakturze symbolu PKWiU lub przepisu, na podstawie którego
    podatnik stosował zwolnienie lub obniżoną stawkę VAT, było obligatoryjne.
    Tak bowiem wynikało z § 9 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja
    2005 r. w sprawie faktur.
    Z dniem 1 grudnia 2008 r. przepis powyższy zastąpił § 5 ust. 7
    rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r., z którego wynika,
    że w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku
    na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT albo przepisów wydanych na
    podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o VAT, na fakturze podaje się również:
    1) symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na
    podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy
    wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub
    2) przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie
    którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub
    3) przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to
    świadczenie.

    Warto również zwrócić uwagę, że obecnie podatnik może podawać na fakturze
    odpowiedni przepis Dyrektywy 2006/112/WE RADY. Takiej możliwości nie było w
    stanie prawnym obowiązującym do 30 listopada 2008 r.

    Zatem obecnie, podatnik dokonujący sprzedaży towarów lub świadczący usługi
    zwolnione z VAT, ma nadal obowiązek podawania na fakturze symbolu PKWiU
    (lub innego przepisu, na mocy którego sprzedaż korzysta ze zwolnienia z
    opodatkowania). Nie ma natomiast takiego wymogu przy dostawie towarów lub
    świadczeniu usług objętych stawką niższą niż 22%.

    Oznaczenie faktur dokumentujących sprzedaż na zasadzie marży
    Dotychczas podatnicy, którzy stosowali opodatkowanie według przepisów
    szczególnych polegających na opodatkowaniu jedynie marży, fakturę VAT
    oznaczali jako FAKTURA VAT marża. Od 1 grudnia 2008 r. podatnik, zamiast
    powyższego oznaczenia, może stosować odesłanie do odpowiednich przepisów,
    tj. do:
    a) art. 119 ustawy o VAT lub art. 306 Dyrektywy 2006/112/WE Rady,
    b) art. 120 ustawy o VAT lub art. 313 Dyrektywy 2006/112/WE Rady.
    Taką możliwość wprowadził § 5 ust. 8 ww. rozporządzenia z dnia 28 listopada
    2008 r.

    Adnotacja na fakturze o obowiązku rozliczenia VAT przez nabywcę
    Do 30 listopada 2008 r. w przypadku, gdy miejsce świadczenia usługi
    znajdowało się poza terytorium kraju, zamiast danych dotyczących stawki i
    kwoty podatku oraz kwoty należności, wraz z podatkiem na fakturze należało
    podać adnotację, iż podatek rozlicza nabywca. Obecnie, zamiast powyższej
    adnotacji możliwe jest podanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy,
    wskazującego, że obowiązek rozliczenia podatku spoczywa na nabywcy (§ 25
    ust. 4 ,,nowego" rozporządzenia w sprawie faktur).

    Zmiany w zakresie wystawiania faktur przez nabywcę towarów lub usług
    Zmianie uległy również warunki w zakresie wystawiania faktur przez nabywcę
    towarów lub usług. Obecnie regulacje w powyższym zakresie zawiera § 6
    rozporządzenia w sprawie faktur.

    Wystawianie faktur, faktur korygujących i duplikatów przez nabywcę towaru
    lub usługi w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów lub
    świadczącego usługę możliwe jest m.in. wówczas, gdy między stronami zawarta
    jest stosowna umowa w przedmiotowej sprawie. Pisemną informację o zawarciu
    ww. umowy należy dostarczyć w terminie 14 dni (a nie jak dotychczas - w
    terminie 10 dni) od jej zawarcia właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu
    skarbowego. Przypominamy, że dotychczas informację tę należało przesłać
    również do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla dostawcy.
    Wydłużono również okres, na który może być zawarta przedmiotowa umowa.
    Obecnie umowa o wystawianie faktur przez nabywcę nie może być zawarta na
    okres dłuższy niż 2 lata (do 30 listopada 2008 r. termin ten nie mógł być
    dłuższy niż jeden rok).

    Obecnie w umowie o wystawianie faktur przez nabywcę towarów lub usług
    należy dodatkowo określić, jakich towarów lub usług ww. umowa dotyczy.
    Wówczas w zakresie objętym tą umową faktury może wystawiać jedynie nabywca.
    Natomiast w zakresie nieobjętym przedmiotową umową - faktury wystawia
    dostawca według zasad ogólnych (przypominamy, że odmienne regulacje w tym
    zakresie obowiązywały do 30 listopada 2008 r. - wówczas bowiem w umowie
    dotyczącej wystawiania faktur przez nabywcę dostawca towarów lub świadczący
    usługi zobowiązywał się, iż w trakcie jej trwania w ogóle nie będzie
    wystawiał faktur na rzecz nabywcy).

    Przedpłata na poczet WDT - fakultatywne wystawienie faktury zaliczkowej
    Podobnie jak w stanie prawnym obowiązującym przed 1 grudnia 2008 r., tak i
    obecnie, w przypadku, gdy przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi
    otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę,
    zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia
    od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy.
    Dotychczas nie było odrębnego przepisu, który regulowałby sposób
    postępowania w przypadku otrzymania zaliczki (zadatku, itp.) na poczet
    wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Oznaczało to, że również w tym
    przypadku należało wystawić fakturę zaliczkową.

    Od 1 grudnia 2008 r. regulacje w tym zakresie uległy jednak zmianie. Jak
    bowiem postanowiono w § 10 ust. 2 ww. rozporządzenia, w przypadku
    otrzymania zaliczki (zadatku, itp.) na poczet WDT, podatnik może (lecz nie
    musi) wystawiać faktury. Oznacza to, że wystawienie faktury zaliczkowej nie
    jest w tym przypadku obligatoryjne.

    Przypomnijmy, że termin powstania obowiązku podatkowego w przypadku
    otrzymania zaliczki na poczet WDT jest ściśle powiązany z terminem
    wystawienia faktury zaliczkowej (art. 20 ust. 3 ustawy o VAT). Zatem w
    przypadku, gdy podatnik otrzymanej zaliczki nie udokumentuje fakturą (a ma
    do tego prawo na mocy powołanego powyżej przepisu rozporządzenia) -
    obowiązek podatkowy od otrzymanej zaliczki nie powstanie.

    Faktura dokumentująca oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste
    Jak pamiętamy, od 1 grudnia 2008 r. obowiązek podatkowy w przypadku oddania
    gruntów w użytkowanie wieczyste został uregulowany w sposób szczególny. Na
    mocy dodanego do art. 19 ustawy o VAT ust. 16b, obowiązek podatkowy w
    przypadku oddania gruntów w użytkowanie wieczyste powstaje z chwilą
    otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem
    terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu. Natomiast
    na mocy § 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie faktur (w brzmieniu
    obowiązującym od 1 grudnia 2008 r.), fakturę dokumentującą oddanie gruntów
    w użytkowanie wieczyste należy wystawić nie później niż z chwilą powstania
    obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem
    obowiązku podatkowego.

    Termin wystawienia faktury przy przekazaniu towaru w ramach umowy komisu
    Dotychczas termin wystawienia faktury przez komitenta na rzecz komisanta
    nie był uregulowany w sposób szczególny. Oznaczało to, że fakturę należało
    wystawić w terminie 7 dni od wydania towaru.
    Od 1 grudnia 2008 r. obowiązują odmienne regulacje w powyższej sprawie.
    Obecnie termin wystawienia faktury został powiązany z terminem powstania
    obowiązku podatkowego. Jak bowiem wynika z § 11 ust. 1 i 2 ww.
    rozporządzenia, w przypadku przekazania towaru w ramach umowy komisu
    fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku
    podatkowego i nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku
    podatkowego.

    Regulacje w zakresie faktur elektronicznych
    Dotychczas rozporządzenie w sprawie faktur nie odnosiło się do faktur
    elektronicznych. Jednak od 1 grudnia 2008 r. niektóre zapisy
    rozporządzenia, które obowiązywały dotychczas, zostały uzupełnione. I tak,
    w ,,nowym" rozporządzeniu w sprawie faktur doprecyzowano, iż:
    o akceptacja faktury elektronicznej wystawionej przez nabywcę towaru lub
    usługi powinna być wyrażona przez dostawcę również w formie elektronicznej;
    jedynie gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają dokonanie
    akceptacji w powyższej formie, podatnik dokonuje akceptacji w formie
    podpisu na czytelnym wydruku przesłanej mu faktury (§ 6 ust. 4 i 5 ww.
    rozporządzenia); powyższe dotyczy również not korygujących wystawianych w
    formie elektronicznej (§ 15 ust. 7 ww. rozporządzenia);
    o w przypadku, gdy faktura wystawiona w formie elektronicznej dotyczy
    sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik
    zostawia w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi
    identyfikującymi tę fakturę (§ 7 ust. 5 ww. rozporządzenia);
    o faktury i faktury korygujące wystawione w formie elektronicznej nie muszą
    zawierać oznaczenia ,,ORYGINAŁ" lub ,,KOPIA"; doprecyzowano również, że
    przepis dotyczący wystawiania faktur i faktur korygujących w dwóch
    egzemplarzach nie dotyczy dokumentów wystawianych w formie elektronicznej
    (§ 19 ust. 3 ww. rozporządzenia);
    o możliwe jest wystawianie duplikatów do faktur i faktur korygujących
    wystawionych w formie elektronicznej (§ 20 ust. 2 ww. rozporządzenia);
    jednocześnie w § 20 ust. 5 ww. rozporządzenia postanowiono, że sprzedawca
    zobowiązany jest zachować ten duplikat w swojej dokumentacji;
    o termin i sposób przechowywania faktur, faktur korygujących oraz
    duplikatów, określony w § 21 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia, dotyczy również
    dokumentów wystawionych lub otrzymanych w formie elektronicznej;
    o przepisy dotyczące faktur wystawianych przez organy egzekucyjne i
    komorników sądowych dotyczą również faktur elektronicznych (§ 22 ust. 6 ww.
    rozporządzenia);
    o przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się również do faktur
    wewnętrznych wystawianych w formie elektronicznej (§ 23 ww.
    rozporządzenia).

    Przepisy usunięte z rozporządzenia
    Warto również zaznaczyć, że niektóre przepisy, które obowiązywały na mocy
    rozporządzenia z 25 maja 2005 r. w sprawie faktur, nie zostały przeniesione
    do ,,nowego" rozporządzenia. Powyższe dotyczy:
    o przepisów odnoszących się do zaliczkowego zwrotu VAT - wynika to z
    usunięcia z ustawy o VAT regulacji w zakresie zaliczkowego zwrotu VAT i
    uchylenia art. 93 ustawy o VAT,
    o niektórych regulacji odnoszących się do faktur korygujących, które z
    dniem 1 grudnia 2008 r. zostały przeniesione do ustawy o VAT

    --
    Another

  • 7. Data: 2009-03-18 19:32:37
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    zkruk [Lodz] wrote:
    > czy można słownie potraktować tak:
    >
    > 145 zł 50 gr
    >

    > jeden * cztery * pięć złotych , 50 groszy

    dziękuję za odpowiedzi....

    i jeszcze jedno pytanie
    czy musi być podana forma zapłaty?

    --
    pozdrawiam

  • 8. Data: 2009-03-18 20:18:33
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    zkruk [Lodz] pisze:

    > i jeszcze jedno pytanie
    > czy musi być podana forma zapłaty?

    Nie.

    Chyba że rozporządzenie z 2008r. znów mnie czymś zaskoczy :)

    --
    Liwiusz