  • 1. Data: 2005-10-09 13:09:24
    Temat: 10% podatek przy sprzedaży mieszkania a darowizna dla dziecka
    Od: "mareK" <m...@p...onet.pl>

    Witam
    Mam pytanie ,czy ktos może wie czy w przypadku podarowania dziecku
    mieszkania przed upływem 5 lat od jego zakupu, trzeba zapłacić podatek 10%,
    tak jak przy sprzedaży przed upływem 5lat od zakupu
    Nie mogę nigdzie sie doszukać, bo z jednej strony mieszkanie zmienia
    właściciela ,ale z drugiej jest to darowizna dla dziecka zwolniona z podatku
    Moze jakas podstawa prawna?
    Pozdrawiam
    mareK

  • 2. Data: 2005-10-09 19:56:20
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

    Użytkownik "mareK" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Nie mogę nigdzie sie doszukać, bo z jednej strony mieszkanie zmienia
    > właściciela ,ale z drugiej jest to darowizna dla dziecka zwolniona z

    Ponieważ nikt z dokładnymi /kwotami/ nie odpowiada, więc podam ogólnie jak
    wygląda sprawa. Otóż osoba obdarowana płaci podatek od kwoty przekraczającej
    kwotę wolą od podatku jaka przysługuje w zależności od stopnia
    pokrewieństwa. Kilka lat temu było to kilkanaście tysięcy.
    Obdarowany jeśli sprzeda mieszkanie przed upływem 5 lat traci prawo do ulgi.

  • 3. Data: 2005-10-10 06:32:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 9 Oct 2005, mareK wrote:

> [...]
    > mieszkania przed upływem 5 lat od jego zakupu, trzeba zapłacić podatek 10%,
    > tak jak przy sprzedaży przed upływem 5lat od zakupu

    10% liczy się od *przychodu*.
    Ile przychodu jest przy darowiźnie ? :)

    > Nie mogę nigdzie sie doszukać, bo z jednej strony mieszkanie zmienia
    > właściciela

    ...na mój gust opodatkowanie nie jest od "zbycia", a od kwoty
    przychodu.

    > ale z drugiej jest to darowizna dla dziecka zwolniona z podatku

    *Innego* podatku. IMO niepotrzebnie wyciągasz podatek od
    darowizn - bo akurat w UoPDoOF nie ma odwołania do niego
    (w tym miejscu).
    Mylę się ?

    > Moze jakas podstawa prawna?

    Y....na to że nie ma podatku od braku przychodu ???
    Tj na to ze jak nie zarabiam to nie muszę płacić
    podatku dochodowego, dobrze rozumiem ?
    ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-10-10 09:11:33
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

> [...]
    > Nie mogę nigdzie sie doszukać, bo z jednej strony mieszkanie zmienia
    > właściciela ,ale z drugiej jest to darowizna dla dziecka zwolniona z

    Dobrze piszesz, że podatek jest od przychodu. Przychód ma osoba obdarowana
    i dlatego pisałam o podatku od spadków i darowizn, bo podatek zapłaci nie
    osoba darująca, a obdarowana.

  • 5. Data: 2005-10-10 09:30:29
    Od: "mareK" <m...@p...onet.pl>

    > Y....na to że nie ma podatku od braku przychodu ???
    > Tj na to ze jak nie zarabiam to nie muszę płacić
> [...]

    Chyba się nie zrozumieliśmy , przy darowiźnie mieszkania na rzecz dziecka, o
    ile nie posiada już własnego mieszkania i mieszkanie ma mniej niż 110m ,to
    operacja ta jest zwolniona z podatku od darowizn
    ./podstawa prawna Ustawa o podatku od spadków i darowizn art 16/
    Moje pytanie nie dotyczyło podatku od darowizny ,bo to jest jasne, tylko
    sytuacji kiedy podarowane mieszkanie zostało nabyte przed upływem 5 lat od
    darowizny.
    Gdybym to mieszkanie sprzedał przed upływem 5 lat od nabycia
    musiałbym zapłacic 10% podatku od sprzedaży,chyba ,że za pieniądze ze
    sprzedaży kupie nowe miezkanie i nie sprzedał przez 5lat..
    Moja sytuacja wygląda tak,sprzedałem mieszkanie i kupiłem inne w zwiazku z
    czym nie zapłaciłem tych 10% ,ale jeśli bym chciał je sprzedać przed upływem
    5 lat to musze te 10% zapłacić .
    Czy w przypadku podarowania dziecku tego mieszkania też musze zapłacić czy
    nie i jaka jest podstawa prawna?
    Znalazłem na forum wyborczej odpowiedź ,że w tej sytuacji nie trzeba płacic
    tych 10% ,ale nie wiem czy to
    prawda ,bo brak powołania sie na podstawe prawną.
    Pozdrawiam

    mareK

  • 6. Data: 2005-10-10 09:33:25
    Od: "mareK" <m...@p...onet.pl>

> [...]

    Gdybym to mieszkanie sprzedał przed upływem 5 lat od nabycia
    musiałbym zapłacic 10% podatku od sprzedaży, chyba , że za pieniądze ze
    sprzedaży kupie nowe mieszkanie i nie sprzedam przez 5 lat..

  • 7. Data: 2005-10-13 09:06:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 10 Oct 2005, mareK wrote:

> [...]
    > operacja ta jest zwolniona z podatku od darowizn
    > ./podstawa prawna Ustawa o podatku od spadków i darowizn art 16/

    Właśnie się ZROZUMIELIŚMY - piszę że zupełnie niepotrzebnie
    wspominasz o tym podatku.

> [...]
    > darowizny.
    > Gdybym to mieszkanie sprzedał przed upływem 5 lat od nabycia
    ^^^^^^^^^

    Nie "od sprzedaży".
    *od uzyskanego przychodu* !
    Weź ustawę i sprawdź.
    Jeśli *w wyniku* sprzedaży mieszkania uzyskasz przychód - to 10%
    należy się Skarbowi Państwa.

> [...]
    > czym nie zapłaciłem tych 10% ,ale jeśli bym chciał je sprzedać przed upływem

    Owszem. 10% *przychodu*, czyli tego co zarobisz na dyspozycji
    powodującej zbycie mieszkania.

    > Czy w przypadku podarowania dziecku tego mieszkania też musze zapłacić czy
    > nie i jaka jest podstawa prawna?

    No ja cię pytam raz jeszcze - przczytaj powoli i wyraźnie:
    - przepis o którym myślisz który stanowi że podatek wynosi
    dziesięć procent PRZYCHODU
    - moje pytanie "ile masz przychodu jeśli ty coś komukolwiek PODARUJESZ".

    Złóż ze sobą.
    Skomentuj :)

    > Znalazłem na forum wyborczej odpowiedź ,że w tej sytuacji nie trzeba płacic
    > tych 10% ,ale nie wiem czy to
    > prawda ,bo brak powołania sie na podstawe prawną.

    Przecież cię pytam:
    "a jaka jest podstawa prawna na to że nie mam płacić podatku dochodowego
    jeśli NIC NIE ZARABIAM" !
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-10-13 10:35:43
    Od: "mareK" <m...@p...onet.pl>

    > Przecież cię pytam:
    > "a jaka jest podstawa prawna na to że nie mam płacić podatku dochodowego
    > jeśli NIC NIE ZARABIAM" !
    > :)
    >
    > --
    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

    Dzięki za wyczerpującą odpowiedź teraz już jasne, zmyliło mnie te 10% ,bo
    przyjąłem je jako opłate skarbową od transakcji sprzedaży ,a nie podatek od
    zysku chociaz i z tym różnie bywa w interpretacji.
    Mam w zwiazku z tym jeszcze jedno pytanie, przy darowiźnie podatku nie ma
    ,bo nie ma zysku ,tylko podatek ewentualny od darowizny.
    Czy można by było uniknąć tego podatku w przypadku mieszkania i "sprzedaży
    przed upływem 5lat", zamiast umowy kupna sprzedaży, sporządzic umowę
    przewłaszczenia ?
    Np. Kowalski winny jest Malinowskiemu pieniądze o równowartości mieszkania,
    gdyby Kowalski je oddał, ani Malinowski ani Kowalski nie mieliby żadnego
    zysku ,bo Malinowski otrzymał swoje pieniadze z powrotem, to oczywiste,ale
    Kowalski nie może oddać gotówki i rozlicza się mieszkaniem przenosząc prawo
    własności na Malinowskiego wzamian za rozliczenie zobowiazania./właśnie
    przewłaszczenie/.
    Czy Kowalski zapłaci podatek od zysku, przecież go nie ma i zgodnie z twoją
    zresztą logiczną interpretacją nie ma zysku, nie ma podatku?
    Z drugiej strony jeśliby tak było to zawsze możnaby obejść ten podatek ,bo
    kupujący powierza wcześniej pieniądze drugiej stronie , a później zamiast
    zwrotu przewłaszcza mieszkanie, co najwyżej zapłaci 2% od pożyczki.
    Czy moje rozumowanie jest prawidłowe?
    Pozdrawiam
    mareK

  • 9. Data: 2005-10-14 07:49:29
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 13-10-2005 12:35, Użytkownik mareK napisał:

> [...]
    > własności na Malinowskiego wzamian za rozliczenie zobowiazania./właśnie

    przeniesienie prawa wlasnosci to sprzedaz
    nie pojawia sie tu zaplata fizycznym pieniadzem
    ale jest kompensata wzajemnych naleznosci i zobowiazan

    > Czy Kowalski zapłaci podatek od zysku,

    podatek od przychodu jest wazny przed uplywem 5 lat, nie od zysku

    > Czy moje rozumowanie jest prawidłowe?

    jest optymistyczne;-))

  • 10. Data: 2005-10-14 12:21:07
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > kupujący powierza wcześniej pieniądze drugiej stronie , a później zamiast
    > zwrotu przewłaszcza mieszkanie, co najwyżej zapłaci 2% od pożyczki.

    Wariant nie do przyjęcia - to jest odpłatne zbycie.

    A nie prościej zawrzeć umowę przedwstepną sprzedaży mieszkania z wydaniem go
    kupujacemu w dacie zawarcia tej umowy i po zainkasowaniu 99% zaliczki w
    gotóweczce a datę ostatecznej umowy przeniesienia własności ustalić na termin
    po upływie 5 lat ?
    Będzie taniej , zgodnie z prawem i bez udziału dziecka.

    Pzdr-Kriss