  • 1. Data: 2004-06-28 15:39:04
    Temat: 10000 EURO przychodu i VAT
    Od: "r@v" <r...@p...pl>

    Witam,

    pracuje na podstawie umów o dzieło z kilkoma podmiotami i nieuchronnie
    zbliża się chwila, kiedy mój przychód przekroczy 10000 EURO, a właściwie
    45700 zł. Załóżmy, że mam obecnie 40000 zł przychodu i chcę wystawić nowy
    rachunek na 10000 zł. Rozumiem, że przed wystawieniem tego rachunku muszę
    się zgłosić do US jako płatnik VAT ? Ile trwają procedury rejestracyjne ?
    Jak wyglądać będzie rachunek z VATem ? Czy VAT będe musiał zapłacić od kwoty
    (50000 - 45700) zł ? Bo chyba nie od 10000 zł ?

    Jestem w tym temacie kompletnie zielony :(

    Pozdrawiam,
    r@v

  • 2. Data: 2004-07-03 08:30:49
    Temat: Re: 10000 EURO przychodu i VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Jun 2004, r@v wrote:

> [...]
    >+ zbliża się chwila, kiedy mój przychód przekroczy 10000 EURO, a właściwie

    A jak zapatrujesz się na sławetne "więzy prawne" ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-07-06 11:45:35
    Od: "r@v" <r...@p...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > A jak zapatrujesz się na sławetne "więzy prawne" ?

    Mam nadzieję, że to schorzenie u mnie nie występuje ;)
    A pisząc poważnie. Nie mam umowy o pracę z żadnym z tych podmiotów. Wykonuję
    dla nich pracę (dzieło=oprogramowanie) zawsze na zamówienie - czyli mają
    wpływ i nadzór nad procesem powstawania i kształtem dzieła. Nie kupują
    niczego gotowego. Interpretuje to więc tak, iż sam fakt wykonywania takiej
    pracy na rzecz moich klientów [ czy też pracodawców - jak kto woli ;) ] nie
    czyni mnie płatnikiem VAT.
    Niestety nie mam 100% pewności że dobrze to rozumiem, ale przecież nie będe
    z rachunkami czekał aż US wyprodukuje jakieś interpretacje, bo ucierpi na
    tym wzrost gospodarczy! ;)

    r@v

  • 4. Data: 2004-07-06 22:47:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Jul 2004, r@v wrote:
    [...]
    >+ > A jak zapatrujesz się na sławetne "więzy prawne" ?
    >+
    >+ Mam nadzieję, że to schorzenie u mnie nie występuje ;)
    >+ A pisząc poważnie. Nie mam umowy o pracę z żadnym z tych podmiotów.

    Ależ "więzy prawne" są w punkcie *nie* zwiazanym z umową o pracę:
    z umowy o pracy zwalnia art.15.1.3.2 zaś "z więzów" zwalnia osobno
    wymieniony art.15.1.3.3 !

> [...]
    >+ wpływ i nadzór nad procesem powstawania i kształtem dzieła. Nie kupują

    Znaczy: "więzy są" :)

    >+ Interpretuje to więc tak, iż sam fakt wykonywania takiej
    >+ pracy na rzecz moich klientów [ czy też pracodawców - jak kto woli ;) ]

    ...ja zdecydowanie nie. Pracodawcami nie są !

> [...]
    >+ z rachunkami czekał aż US wyprodukuje jakieś interpretacje, bo ucierpi na

    Acha. Znaczy: chcesz wystawiać faktury ?
    Ciekawe czy jak interpretacja pójdzie "w drugą stronę" to czy zamawiający
    nie będzie cię ścigał o odszkodowanie za niesłusznie odliczony (z twojej
    faktury) VAT, a dokładniej - karę za to... odpowiedzialność za *prawidłowe
    ściągnięcie* zaliczki podatku dochodowego ustawa (PDOF) zwala na
    zamawiającego. Ale ustawa o VAT nie - czyli przed zamawiającym ty
    odpowiadasz za prawidłowe wypełnienie f-ry (i ew. szkody za
    nieprawidłowość !), IMHO...
    Na pocieszenie: sam nie jestem mądrzejszy :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-07-07 13:26:02
    Od: "r@v" <r...@p...pl>

    > Ależ "więzy prawne" są w punkcie *nie* zwiazanym z umową o pracę:
    > z umowy o pracy zwalnia art.15.1.3.2 zaś "z więzów" zwalnia osobno
    > wymieniony art.15.1.3.3 !

    Oczywiście ! myślałem "tak" napisałem "nie", znaczy "Mam nadzieję, że to
    schorzenie u mnie występuje".

    > Znaczy: "więzy są" :)

    W rzeczy samej... mam nadzieje, że te "więzy" mnie ratują przed VATem (póki
    co), ale problem progu 45700 zł nadal pozostaje.

    > Acha. Znaczy: chcesz wystawiać faktury ?

    Nieeeee !
    Nie rozumiem, skąd Twój wniosek :(
    Działam jak dotąd wystawiając rachunki do umów o dzieło, uwzględniające
    jedynie podatek dochodowy. A mój problem polega na tym, iż następny rachunek
    = przekroczenie progu 45700, po którym jak rozumiem stanę się VATowcem... a
    nie mam bladego pojęcia jak wtedy mam działać (wystawiać faktury VAT??).

    > Na pocieszenie: sam nie jestem mądrzejszy :[

    :(

    Pozdrawiam,
    r@v

  • 6. Data: 2004-07-07 19:54:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Jul 2004, r@v wrote:
    [...]
    >+ > Ależ "więzy prawne" są w punkcie *nie* zwiazanym z umową o pracę:
    [...]
    >+ Oczywiście ! myślałem "tak" napisałem "nie", znaczy "Mam nadzieję, że to
    >+ schorzenie u mnie występuje".

    Acha. No to "nie jesteś sam". Ja też (oprócz DG) wykonuję umowy
    "osobiste" (w innej dziedzinie i na innych warunkach: "pan przyjdzie,
    dostanie materiały, ludzie przyjdą, lokal zabezpieczymy i pan zrobi" :)
    [...]
    >+ > Znaczy: "więzy są" :)
    >+
    >+ W rzeczy samej... mam nadzieje, że te "więzy" mnie ratują przed VATem (póki
    >+ co), ale problem progu 45700 zł nadal pozostaje.

    IMHO nie. Nie może być problemu "progu 10 kEU" (nie mylić z 10 kEV :))
    skoro ustawa stanowi że *jeśli warunek jest spełniony* to takie
    czynności *nie są samodzielną DG* a tym samym *nie podlegają pod VAT*.
    Jeśli się mylę to jestem w plecy zauważalną sumkę :] tak że poproszę
    wszystkie zastrzeżenia wykładać powoli i dokładnie...

    >+ > >+ Niestety nie mam 100% pewności że dobrze to rozumiem

    Coż... ja też nie mam :(

    >+ > Acha. Znaczy: chcesz wystawiać faktury ?
    >+
    >+ Nieeeee !
    >+ Nie rozumiem, skąd Twój wniosek :(

    Piszesz że nie będziesz czekać. A jednocześnie wysnuwasz wnioski
    o przekroczeniu limitu...

> [...]
    >+ nie mam bladego pojęcia jak wtedy mam działać (wystawiać faktury VAT??).

    No to o to szło. Ja jestem w gorszej sytuacji: ponieważ mam oVATowaną DG
    (JUŻ jestem VATowcem) to *cała* kwota umów "osobistych" musiałaby się załapać
    pod VAT.
    I to nie policzony metodą "skoro wziąłem 1000 zł to było w tym 180 zł
    VAT" a metodą "od 1000 zł należało się 220 zł VAT" ! :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-07-12 08:37:56
    Od: "r@v" <r...@p...pl>

> [...]
    > Jeśli się mylę to jestem w plecy zauważalną sumkę :] tak że poproszę
    > wszystkie zastrzeżenia wykładać powoli i dokładnie...

    Czyli według Ciebie sławetne "więzy prawne" chronią mnie również przed
    progiem 10 000 EU ?
    Czyli jeżeli ze zlecieniodawcami wiążą mnie więzy prawne to nie podlegam pod
    VAT niezależnie od osiągniętego przychodu ??

    Pozdrawiam,
    r@v

  • 8. Data: 2004-07-20 05:46:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Jul 2004, r@v wrote:
    [...]
    >+ Czyli według Ciebie sławetne "więzy prawne" chronią mnie również przed
    >+ progiem 10 000 EU ?

    Nie wiem czy chronią :], ale:

    >+ Czyli jeżeli ze zlecieniodawcami wiążą mnie więzy prawne to nie podlegam pod
    >+ VAT niezależnie od osiągniętego przychodu ??

    Hm... tu jest trudniejsza sprawa: art. 15.3.3 stanowi że "czynności"
    wykonywane na podstawie umowy zgodnej z wymogami (w tym "związane
    więzami" :]) nie są działalnością gospodarczą.
    Przyjmując (z wszystkimi zastrzeżeniami - że nikt nie wie co to za
    "więzy") powyższe do wiadomości należy zadać dodatkowe pytanie: czy
    widzisz INNĄ podstawę do objęcia takim umów osobistych przez VAT,
    a dokładniej - uznania wykonawcy za podatnika VAT ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 9. Data: 2004-07-21 09:03:16
    Od: "r@v" <r...@p...pl>

> [...]
    > widzisz INNĄ podstawę do objęcia takim umów osobistych przez VAT,
    > a dokładniej - uznania wykonawcy za podatnika VAT ?

    Złożyłem w US pismo z prośba o interpretacje czy jeśli są "więzy" to próg
    10kEU ma zastosowanie.
    Zobaczymy co wymyślą - tzn. czy znajdą "INNĄ podstawę".
    Jak będe miał odpowiedź to dam ją na forum.

    Fakt występowania u mnie "więzów" przyjmuje jako aksjomat podatkowy ;)

    Pozdrawiam,
    r@v

  • 10. Data: 2004-07-21 09:38:09
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Złożyłem w US pismo z prośba o interpretacje czy jeśli są "więzy" to
    próg
    > 10kEU ma zastosowanie.
    > Zobaczymy co wymyślą - tzn. czy znajdą "INNĄ podstawę".

    nie byłbym taki pewny czy w ogóle będą szukać - wszystko
    zależy od tego jaki podałeś opis sytuacji i przede wszystkim
    jak sformułowałeś pytanie

    > Pozdrawiam,
    również
    Pix