  • 1. Data: 2004-09-24 21:17:54
    Temat: A propos VI dyrektywy i potwierdzenia dostawy
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Jak już znalazłem tego linka do tłumaczenia, to zacząłem szukać czegoś, co
    mogłoby służyć do 'wyhaczenia' wymogu 'potwierdzenia dokonania dostawy
    wewnątrzwspólnotowej' (te potwierdzenia odbioru, listy przewozowe, itp.).

    Natrafiłem na Art. 22, pkt. 8 (dot. obowiązków osób zobowiązanych do zapłaty
    podatku):

    "8. Państwa Członkowskie mogą wprowadzić inne obowiązki, które uznają za
    konieczne w celu prawidłowego poboru podatku oraz zapobieżenia uchylaniu
    się od opodatkowania, z zachowaniem zasady równego traktowania
    transakcji krajowych i transakcji dokonywanych przez podatników między
    Państwami Członkowskimi, pod warunkiem, że obowiązki te nie będą
    powodować w przypadku transakcji handlowych pomiędzy Państwami
    Członkowskimi powstania wymogów formalnych związanych z przekroczeniem
    granicy.

    Możliwość przewidziana w akapicie pierwszym nie może być wykorzystana do
    nałożenia dodatkowych obowiązków w stosunku do obowiązków określonych w
    ustępie 3."

    No i jak to się ma teraz do wymogu otrzymywania potwierdzenia dostawy?
    W transakcjach krajowych nie jest wymagany, więc zasada równego traktowania
    nie jest zachowana. Ponadto w kwestii potwierdzeń jest mowa o potwierdzeniu
    dostawy do kraju członkowskiego innego niż Polska - moim zdaniem to
    nawiązuje bezpośrednio do faktu przekroczenia polskiej granicy.

    Co o tym sądzicie?

    P.

  • 2. Data: 2004-09-25 22:28:26
    Temat: Re: A propos VI dyrektywy i potwierdzenia dostawy
    Od: "Wojtek" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dostawy do kraju członkowskiego innego niż Polska - moim zdaniem to
    > nawiązuje bezpośrednio do faktu przekroczenia polskiej granicy.

    Wymóg potwierdzenia otrzmania towaru w WDT jest delikatnie mówiąc efektem
    nadgorliwości naszego ustawodawcy i jego 'doradców'. Potwierdzony CMR w
    zupełności wystarcza, a specyfikacja to dodatkowa biurokracja, która budzi
    uśmieszek u zachodnich kontrahentów mających prostsze proceduy gospodarcze
    /i skupiają się na robieniu interesów, a nie biurokracji, jak u nas w
    kraju/. Czekam z niecierpliwością na nowelę ustawy VAT i wykreślenie
    'specyfikacji', czy też jak napisali w ustawie "dokumentu potwierdzającego
    dostawę".

    Wojtek

  • 3. Data: 2004-09-25 23:30:08
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Wojtek <w...@p...onet.pl> wrote:
    > Wymóg potwierdzenia otrzmania towaru w WDT jest delikatnie mówiąc efektem
    > nadgorliwości naszego ustawodawcy i jego 'doradców'.

    To to ja wiem ;)

    Ale ostatnio mnie zaskoczyli - nie sprawdzałem tego 'u źródła', ale w jednej
    agencji celnej powiedzieli mi, że do odprawy importowej na fakturze
    _nie_ _musi_ być podany kraj pochodzenia! Za kraj pochodzenia uznaje się
    wówczas kraj, z którego przyleciała przesyłka. Od niepamiętnych czasów
    miałem problem np. z różnymi półprzewodnikami, do których były dołączone
    faktury np. z informacją: "Made in one or more of following countries:
    Korea, Malaysia, Philippines, Singapore, Taiwan" - no i były problemy,
    a przesyłki czekały na cle tygodniami. A wczoraj odprawili taką przesyłkę
    bez mrugnięcia okiem. Wiecie coś więcej na ten temat?

    > Potwierdzony CMR w zupełności wystarcza, a specyfikacja to dodatkowa
    > biurokracja, która budzi uśmieszek u zachodnich kontrahentów mających
    > prostsze proceduy gospodarcze

    A po co Urzędowi Skarobowemu potwierdzony CMR?!? W myśl zacytowanego
    artykułu powinna im wystarczyć sama faktura! Tak jak w obrocie krajowym.

    Niemniej intencja mojego pytania była następująca: mam sporo
    'niepotwierdzonych' przesyłek (tj. mam list przewozowy, zamówienie,
    potwierdzenie zapłaty, itp., ale nie mam papieru od klienta pt.
    'otrzymałem') - czy sądzicie, że w razie kontroli mogę się powołać na ten
    artykuł, czy też coś przeoczyłęm?

    P.

  • 4. Data: 2004-09-27 07:01:44
    Od: "Karpow" <n...@n...pl>

    Według mnie zawsze możesz powołać się na VI dyrektywę i wykazać niezgodność
    naszego przepisu z nią tylko dalsza droga może być usłana kolcami ale jak
    słodkie może być zwycięstwo :-).
    Mam te same problemy i rozterki dlatego życzę powodzenia.
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2004-09-27 07:19:46
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Karpow <n...@n...pl> wrote:
    > Wed?ug mnie zawsze mo?esz powo?a? si? na VI dyrektyw? i wykaza? niezgodno??
    > naszego przepisu z ni? tylko dalsza droga mo?e by? us?ana kolcami ale jak
    > s?odkie mo?e by? zwyci?stwo :-).

    No cóż, w sytuacji, kiedy nie mam szans wyciągnąć potwierdzeń od wszystkich
    kontrahentów, to jedyne, co mi pozostaje. Stawka jest spora, bo VAT od tych
    wszystkich faktur... brrr... Wolałbym nie być tym pierwszym, który się
    będzie potykał z US. Szczególnie, że najpierw musiałbym zapłacić ten VAT,
    a dopiero potem mógłbym się procesować :(

    P.