  • 1. Data: 2003-04-08 10:22:20
    Temat: Amortyzacja ŚT pochodzącego z darowizny
    Od: "Janusz" <n...@r...com>

    Witam,

    Mam pytanie dotyczące następującej sprawy: jakiś czas temu, na mocy umowy
    darowizny zostałem posiadaczem samochodu osobowego (z uwagi na stopień
    pokrewieństwa z darczyńcami/ wartość pojazdu, darowizna ta nie była objęta
    podatkiem dochodowym); po rozpoczęciu DG (KPiR + VAT) wprowadziłem go do
    EŚT.
    Czy mogę amortyzować tak uzyskany ŚT i traktować raty amortyzacyjne jako
    KUP?
    Pytam, ponieważ słyszałem już różne (sprzeczne) opinie, zarówno od osób
    prowadzących księgowość, jak i pracowników US: zdaniem jednych mogę, zdaniem
    drugich - nie.
    Przeglądając archiwum grup dyskusyjnych trafiłem na wątek, w którym w/w
    problem pojawił się niejako pośrednio (autor pytał o konieczność płacenia
    podatku od darowizny, ale sugerował, że w przyszłości tak uzyskany samochód
    zamierza wprowadzić do EŚT/amortyzować/wpisywać raty amort. do KPiR) i nikt
    z odpowiadających nie probował tego "prostować".

    Czy ktoś z grupowych specjalistów mógłby to skomentować?

    Z góry dzięki i pozdrawiam

    Janusz

  • 2. Data: 2003-04-08 16:17:06
    Temat: Re: Amortyzacja ŚT pochodzącego z darowizny
    Od: "Agata" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Janusz" <n...@r...com> napisał w wiadomości
> [...]
    zdaniem
    > drugich - nie.
    > Czy ktoś z grupowych specjalistów mógłby to skomentować?

    1. Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
    prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:
    3) w razie nabycia w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny
    sposób - wartość rynkową z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny albo umowa
    o nieodpłatnym przekazaniu określa tę wartość w niższej wysokości,

    Art. 23.
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    45a) odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz
    wartości niematerialnych i prawnych:
    a) nabytych nieodpłatnie, z wyjątkiem nabytych w drodze spadku lub
    darowizny, jeżeli nabycie to nie stanowi przychodu w naturze albo dochód z
    tego tytułu jest zwolniony od podatku dochodowego,

    Z tego wynika, że możesz amortyzować.
    Agata

  • 3. Data: 2003-04-11 05:28:13
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Agata" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > darowizny, jeżeli nabycie to nie stanowi przychodu w naturze albo dochód z
    > tego tytułu jest zwolniony od podatku dochodowego,

    podsumowujac, co najlepiej zrobic:
    zlozyc w US zapytanie,
    opisac sytuacje oraz podac wyzej wymienione artykuly,
    samemu sobie odpowiedziec na pytanie czy mozesz czy nie :)

    wtedy US da Ci odpowiedz, np.: "tak, zrobil Pan dobrze",
    lub "nie, zle Pan postepuje, to powinno byc tak i tak..."

    jezeli odpowiedz bedzie pozytywna - masz dobra podkladke
    w razie kontroli, bo z urzednikami US jest tak, ze co rewident
    to inna teoria, wiec taka oficjalna odpowiedz warto dolaczyc
    do papierow.