  • 1. Data: 2003-01-02 14:14:56
    Temat: [Amortyzacja] - po wrześniu 2002
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    W ubieglym roku wprowadzono zmiany w zasadach amortyzacji (zarowno w UPDOF
    jak i UPDOP) dla grup 3-6 fabrycznie nowych środków trwałych.
    Mozna dokonac amortyzacji w wysokosci 30% wartości, w pierwszym roku
    podatkowym.
    Jednkaze jest zastrzezenie, ze "jeżeli....." (art. 16k ust. 5 UPDOP)
    "wówczas podatnicy mogą dokonywać odpisow przy zastosowaniu stawki z Wykazu
    [... ] podwyższonej o wspólczynnik nie wyższy niż 3,0."

    Czy ww. przepis oznacza, ze zespoły komputerowe mozna w praktyce amortyzowac
    liniowo w pierwszym roku 3x30%=90% ?

    Karol

  • 2. Data: 2003-01-02 20:39:44
    Temat: Re: [Amortyzacja] - po wrześniu 2002
    Od: "EP" <e...@p...onet.pl>

    Na przykładzie ustawy pdf, bo taką mam przed sobą.

    Art. 22k to sposób degresywny amortyzacji.
    Ust. 5 zakłada, że jeżeli owe 30 % byłoby niższym odpisem niż ustalony wg
    ust. 1 (a tam stawka podniesiona razy 2) to można zastosować podwyższenie o
    3 liczone proporcjonalnie w roku.
    Twój przykład odpada bo licząc 2*30 to 60% daje kwotę większą za ubiegły
    rok.
    Inna sytuacja nastąpi w tym roku, gdyż wydłuży się okres amortyzacji a co za
    tym idzie kwota odpisu. W następnym roku można amortyzować liniowo lub
    degresywnie.

    EP

  • 3. Data: 2003-01-02 21:04:28
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "EP" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ust. 1 (a tam stawka podniesiona razy 2) to można zastosować podwyższenie

    Tez tak uwazam.

    > Twój przykład odpada bo licząc 2*30 to 60% daje kwotę większą za ubiegły
    > rok.

    A gdzie ja napisalem, ze interesuje mnie poprzedni rok?

    > Inna sytuacja nastąpi w tym roku, gdyż wydłuży się okres amortyzacji a co
    za
    > tym idzie kwota odpisu.

    [Czyli 30% jednorazowo < od 2*30% wg degresywnej] ---> w tym roku amortyzuje
    zespoly komputerowe liniowo 3*30%

    > W następnym roku można amortyzować liniowo lub
    > degresywnie.

    To juz malo istotne. Najwazniejsze to obecny rok :-)
    Trzeba w takim razie pomyslec o wczesniejszej wymianie komputerow.

    Pozdrawiam,
    Karol