  • 1. Data: 2007-09-19 08:21:28
    Temat: Amortyzacja po zakończeniu wynajmu
    Od: "etahea" <a...@w...pl>

    witam

    czy powinnam przestać wrzucać w koszty amortyzację domu, w momencie gdy
    wyprowadził się najemca (szukam nowego, nie ma przychodów z tej
    nieruchomości)? czy nadal może to stanowić koszt uzyskania przychodu?
    (ponadto mam dochody z wynajmu jeszcze jednego domu).

    pozdrawiam
    atoma
    --
    ATT2000 Sp. z o.o.
    Bukowińska 24A lok.79

  • 2. Data: 2007-09-20 07:24:33
    Temat: Re: Amortyzacja po zakończeniu wynajmu
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 19 Sep 2007 10:21:28 +0200, etahea napisał(a):

> [...]
    > nieruchomości)? czy nadal może to stanowić koszt uzyskania przychodu?
    > (ponadto mam dochody z wynajmu jeszcze jednego domu).

    Do niedawna wiele urzędów uważało, że w takim wypadku nie można wliczać
    amortyzacji w koszty. Jeśli podatnik był innego zdania i chciał wojować, to
    sprawa kończyła się w sądzie. Prawie zawsze podatnik wygrywał. Bodajże od
    nowego roku roku w ustawie dopisano coś w stylu "wydatki na zabezpieczenie
    źródła przychodów są kosztem" i sprawa jest obecnie jasna: nie ma podstaw
    do zaprzestania wliczania amortyzacji w koszty.

  • 3. Data: 2007-09-20 20:24:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Sep 2007, jureq wrote:

    > Do niedawna wiele urzędów uważało, że w takim wypadku nie można wliczać
    > amortyzacji w koszty. Jeśli podatnik był innego zdania i chciał wojować, to
    > sprawa kończyła się w sądzie. Prawie zawsze podatnik wygrywał.

    Thx - to cenna wiedza.

> [...]
    > źródła przychodów są kosztem" i sprawa jest obecnie jasna: nie ma podstaw
    > do zaprzestania wliczania amortyzacji w koszty.

    Problem jest inny: wydatek na ST kosztem nie jest, a wyjątek dotyczący
    amortyzacji ma literalny zapis "...wykorzystywane...", i co gorsza przy
    najmie (takim najmie, który nie jest częścią DG) literalnie również
    zapisali "...oddane do wykorzystywania...".
    Z góry się zgadzam, że takie postawienie sprawy może wydawać się
    nielogiczne.
    Ale z drugiej strony, jak podatnik który wynajmuje np. lokale ma
    *jeden* lokal, to przepis nakazujący rozliczać amortyzację ze stałą
    stawką przez cały rok mógłby mu dać w kość - bo powiedzmy, że
    przez 1. kwartał wynajmuje i aplikuje sobie max. stawkę amortyzacji,
    w potem okazuje się że z różnych przyczyn nie ma najemcy, i chcąc
    nie chcąć generuje sobie zupełnie niepożądaną stratę.
    Tak źle i tak niedobrze :(

    A rozwiązanie wydawałoby się proste: "podatnik *może*"...

    Zakładając optymistyczną wersję tak jak piszesz, obejść mechanizm
    "wpadki" oczywiście można, rozliczając amortyzację raz na rok, co
    pozwala ustalić wysokość stawki w grudniu.
    No ale to oznacza konieczność zawyżenia zaliczek :(

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-09-20 21:48:49
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 20 Sep 2007 07:24:33 +0000 (UTC), jureq napisał(a):

> [...]
    > źródła przychodów są kosztem" i sprawa jest obecnie jasna: nie ma podstaw
    > do zaprzestania wliczania amortyzacji w koszty.

    Aż sobie musiałam o tym poczytać (art. 22 ust. 1 uopdof). I faktycznie!
    (nie żebym Ci nie ufała ;))
    Wychodzi mi z tego zapisu, że już niekoniecznie tylko "skutek" się liczy,
    mamy teraz "cel".
    Czyli, jeśli dobrze zrozumiałam, zamiar podatnika ma teraz istotne
    znaczenie.

    Mnie się podoba :)
    --
    Pozdrawiam,