  • 1. Data: 2003-06-05 13:36:01
    Temat: Bezrobocie a czas pracy ...
    Od: "Łukasz Lis" <l...@p...onet.pl>

    Witam

    mam takie pytanka

    1. czy okres bezrobocia bezpośrednio po szkole wlicza się w okres pracy od
    którego zależy wymiar urlopu ??

    2. Czy przy pięciu pracownikach jestem zobowiązany wypłacać fundusz urlopowy
    ??
    jaka jest jego kwota ?? i jaka jest do niego podstawa prawna ??

    Z góry dziękuje

    Łukasz Lis

    ---

  • 2. Data: 2003-06-05 17:28:26
    Temat: Re: Bezrobocie a czas pracy ...
    Od: "Agata" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Łukasz Lis" <l...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bbnglu$d6t$1@news.onet.pl...
    > Witam
    >
    > mam takie pytanka
    >
    > 1. czy okres bezrobocia bezpośrednio po szkole wlicza się w okres pracy od
    > którego zależy wymiar urlopu ??
    Nie

    > 2. Czy przy pięciu pracownikach jestem zobowiązany wypłacać fundusz
    urlopowy
    > ??
    Nie

    Agata

  • 3. Data: 2003-06-05 21:09:02
    Od: "Łukasz Lis" <l...@p...onet.pl>

    > Nie

    > urlopowy
    > Nie

    Bardzo dziękuje
    a czy o podstawe prawną mógłbym poprosić jeszcze....

    Łukasz

    ---

  • 4. Data: 2003-06-08 15:08:32
    Od: "Agata" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Łukasz Lis" <l...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bbob7a$gf1$1@news.onet.pl...

    > od

    > Bardzo dziękuje
    > a czy o podstawe prawną mógłbym poprosić jeszcze....
    >
    > Łukasz

    Nie ma obowiązku

    Czy pracodawca zatrudniający mniej niż 20 pracowników musi utworzyć
    zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i wypłacać świadczenie urlopowe? Czy
    ma wybór między tymi dwoma formami pomocy? Czy może zwolnić się z tego
    obowiązku? - pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.

    Od 1 stycznia br. obowiązuje zmieniona ustawa o o zakładowym funduszu
    świadczeń socjalnych z 4 marca 1994 r. (tekst jednolity DzU z 1996 r. nr 70,
    poz. 335 ze zm.). Zgodnie z nią pracodawcy, którzy według stanu na 1
    stycznia danego roku zatrudniają mniej niż 20 pracowników, mają wybór w
    zakresie oferowania pracownikom świadczeń socjalnych. Mogą więc tworzyć
    zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zfśs) albo wypłacać raz do roku
    świadczenie urlopowe każdemu pracownikowi, który udaje się na co najmniej
    14-dniowy urlop. Dowolnie też mogą kształtować wysokość odpisu na zakładowy
    fundusz socjalny, czyli zmniejszyć lub zwiększyć.

    Mimo różnych interpretacji pracodawców i prawników art. 3 ust. 3 ustawy o
    zfśs, możliwe jest zwolnienie się z obu tych form. Wątpliwość dotyczy
    sformułowania "albo" użytego w tym przepisie: "pozostali pracodawcy mogą
    tworzyć fundusz na zasadach określonych w ustawie albo wypłacać świadczenie
    urlopowe", które może sugerować, że jeżeli pracodawca nie tworzy funduszu,
    to musi wypłacać świadczenie urlopowe. Zastosowanie słowa "mogą" w art. 3
    ust. 3 wcale nie zmusza pracodawcy do wyboru jednej z tych form i tylko od
    niego zależy, czy na którąś z nich się zdecyduje.

    Według interpretacji przyjętej przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i
    Polityki Społecznej mali pracodawcy mogą odstąpić zarówno od tworzenia
    funduszu, jak i wypłaty świadczenia urlopowego. Nie stoi temu na
    przeszkodzie również art. 4 tej ustawy, który zobowiązuje pracodawców, by
    postanowienia dotyczące m.in. braku funduszu i świadczenia urlopowego były
    zawarte w układzie zbiorowym pracy (uzp) lub - gdy się go nie zawiera - w
    regulaminie wynagradzania. Od niedawna obowiązku ustalania takich
    regulaminów nie mają mali pracodawcy.

    Bez regulaminu

    Wynika to z nowelizacji kodeksu pracy (k.p.), która weszła w życie 29
    listopada 2002 r. Z obowiązku ustalania regulaminów zwolnił małych
    pracodawców (poniżej 20 pracowników) art. 772 dotyczący regulaminu
    wynagradzania i art. 104 § 2 k.p. o regulaminie pracy. Stare regulaminy
    obowiązywały lub obowiązują jeszcze do czasu wprowadzenia ich postanowień do
    umowy o pracę (regulaminy wynagrodzenia) i poinformowania pracownika na
    piśmie o obowiązującej organizacji i czasie pracy, dniach wolnych, terminie,
    miejscu czy sposobie wypłaty wynagrodzenia.

    Co więc mają zrobić ci prywatni pracodawcy zatrudniający mniej niż 20
    pracowników, którzy nie muszą już wydawać regulaminów pracy i wynagradzania?

    Resort gospodarki, pracy i polityki społecznej przyjął stanowisko, że
    mały pracodawca, który nie ma regulaminu wynagradzania, samodzielnie
    decyduje o sposobie powiadomienia pracowników o rezygnacji z oferowania
    świadczeń socjalnych.

    Maksymalna wysokość odpisu wynosi 37,5 proc. przeciętnego
    wynagrodzenia w gospodarce narodowej ogłaszanego corocznie do celów
    socjalnych przez prezesa GUS. W 2003 roku odpis podstawowy na jednego
    zatrudnionego w tzw. normalnych warunkach pracy sięga 676,48 zł, a w
    szczególnie uciążliwych - 901,97 zł.

    Fundusz socjalny u nowych

    Z kolei nowo powstali pracodawcy (zatrudniający co najmniej 20 pracowników)
    muszą tworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, ale dopiero od
    następnego roku kalendarzowego, w którym uruchomili działalność (art. 6a
    ust. 1 ustawy o zfśs) i po spełnieniu ustawowych warunków. Nie ma natomiast
    zwolnienia dla tych, którzy rozpoczynają funkcjonowane w wyniku
    komercjalizacji, przejęcia, podziału lub połączenia zakładu lub jego części
    i równocześnie przejmują pracowników. Wówczas trzeba tworzyć fundusz lub
    wypłacać pracownikom świadczenie urlopowe zgodnie z art. 3 tej ustawy.

    Starczy? :)
    Agata

  • 5. Data: 2003-06-08 21:49:54
    Od: "Łukasz Lis" <l...@p...onet.pl>