  • 1. Data: 2009-02-04 08:17:18
    Temat: Chce zaczac pracowac, potrzebny NIP, ktory i jak?
    Od: "Kata" <u...@u...com>

    Witam!

    Mam taka watpliwosc. Otoz wkrotce chce zaczac pracowac, a ze nie posiadam
    numeru NIP chcialbym go jeszcze teraz wyrobic bo ponoc to ulatwi na
    przyszlosc jak dostane prace (bedzie mniej papierkowego latania do US).

    Problem w tym ze wyczytalem w necie ze osoba niepracujaca (ktora niepracuje
    i niepracowala w przeszlosci) nie moze wystapic o nadanie NIP, bo w
    "swistku" ktory sie sklada trzeba wpisac pracodawce, czy to prawda ? Czy
    dopiero po otrzymaniu pracy i podpisaniu umowy moge zglosic sie do US ?
    Teraz to nie ma sensu bo mi nienadadza NIPu ? Jak to jest ?

    Druga szybka sprawa , ktory "swistek" NIP bedzie dla mnie , NIP-3 ?
    Chcialbym sie upewnic.

    Dziekuje za pomoc i pozdrawiam :)

  • 2. Data: 2009-02-04 08:37:16
    Temat: Re: Chce zaczac pracowac, potrzebny NIP, ktory i jak?
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-02-04, Kata <u...@u...com> wrote:

    [...]

> [...]
    > dopiero po otrzymaniu pracy i podpisaniu umowy moge zglosic sie do US ?
    > Teraz to nie ma sensu bo mi nienadadza NIPu ? Jak to jest ?

    Powinien zgłosić Cię pracodawca. Spytaj się najlepiej jego jak to
    zrobić. Jemu ten NIP będzie prędzej czy później potrzebny.

    > Druga szybka sprawa , ktory "swistek" NIP bedzie dla mnie , NIP-3 ?
    > Chcialbym sie upewnic.

    Jak masz umowę o pracę/zlecenie/dzieło itp. to tak.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2009-02-04 09:25:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Feb 2009, Kata wrote:

    > Problem w tym ze wyczytalem w necie ze osoba niepracujaca (ktora niepracuje
    > i niepracowala w przeszlosci) nie moze wystapic o nadanie NIP, bo w "swistku"
    > ktory sie sklada trzeba wpisac pracodawce, czy to prawda ?

    Nieprawda, bo na standardowe 99,8% o czym innym piszesz a o czym innym
    myślisz :)
    Co z tego, że nigdy nie pracował, skoro kiedyś musiał zapłacić PCC,
    bo kupił od innej osoby używaną rzecz wartą >1000 zł?
    To że *myślisz* o wniosku, iż *z tytułu pracy* pracownik nie może
    wystąpić o NIP, ma się nijak do wniosku że ta sama niepracująca osoba
    nie może wystąpić o NIP wcale. Może. Musi mieć powód.

    > Czy dopiero po
    > otrzymaniu pracy i podpisaniu umowy moge zglosic sie do US ?

    Napisali Ci - to jest obowiązkiem *pracodawcy*.

    Ale w niczym nie przeszkadza aby postarać się o NIP z innego tytułu
    (to jest oczywiście ten sam NIP i trzeba pilnować, aby nie dopuścić
    do wystąpienia dwa razy).

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-02-04 09:39:02
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 04-02-2009 o 10:25:21 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):

    > Ale w niczym nie przeszkadza aby postarać się o NIP z innego tytułu
    > (to jest oczywiście ten sam NIP i trzeba pilnować, aby nie dopuścić
    > do wystąpienia dwa razy).

    Dodam, że ja sam wystąpiłem o swój NIP samodzielnie,
    z tytułu przyjścxia do US i wypełnienia NIP-3.
    To było parę ładnych lat temu, ale akurat ustawa o NIP
    się za bardzo nie zmieniła.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2009-02-04 11:01:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Feb 2009, Tomek wrote:

    > Dodam, że ja sam wystąpiłem o swój NIP samodzielnie,
    > z tytułu przyjścxia do US i wypełnienia NIP-3.
    > To było parę ładnych lat temu, ale akurat ustawa o NIP
    > się za bardzo nie zmieniła.

    Za to zmieniła się "linia" :) i przynajmniej niektóre urzędy zaczęły
    konsekwentnie odmawiać wydawania NIP o ile składający nie poda powodu
    (oraz przy podaniu powodu, w którym podatnikowi nie przysługuje prawo
    żądania NIP, z klasyczną umową o dzieło lub zlecenia na czele).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-02-04 15:47:38
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Kata wrote:
> [...]
    > sie do US ? Teraz to nie ma sensu bo mi nienadadza NIPu ? Jak to jest ?
    >

    > Druga szybka sprawa , ktory "swistek" NIP bedzie dla mnie , NIP-3 ?

    Samodzielnie NIP można dostać jeśli się uzasadni, ze jest do czegos
    potrzebny.
    W przypadku pracy/zlecenia/dziela w ustawie jest wyraznie zapisane, ze o
    NIP wystepuje sie poprzez pracodawnce/zleceniodawce.
    To on ma ci dostarczyc druk, kazac wypelnic i wyslac do US.

    Przyniesienie samemu druku do US moze sie skonczyc odmowa nadaniu numeru
    NIP i podstawę będą mieli. To, że ktoś dostał nie znaczy że muszą dać.
    Przy czym przy czymś takim radze uważać, bo jak sie złoży wniosek
    samemu, a potem w pracy każą wypełnić druczek, to można beknać nieźle za
    podwójnie złożony wniosek.

  • 7. Data: 2009-02-04 22:17:13
    Od: monowalker <m...@n...pamietam.mai.la>

    Kata pisze:
> [...]
    > prawda ? Czy dopiero po otrzymaniu pracy i podpisaniu umowy moge zglosic
    > sie do US ? Teraz to nie ma sensu bo mi nienadadza NIPu ? Jak to jest ?

    Podepnę się do tematu, bo mam podobny problem.

    Nie mam numeru NIP, chciałbym na swojej stronie internetowej umieścić
    reklamy. Większość firm reklamowych wymaga od osób fizycznych
    wystawiania rachunków, do których NIP jest niezbędny. W tej chwili jest
    jestem w stanie przewidzieć na jaką kwotę będą opiewały.

    Jak to rozwiązać? Złożyć NIP-3 i czekać na wezwanie do wyjaśnienia?
    Dołączyć do formularza wyjaśnienie? - niestety sam druk tego nie
    uwzględnia. Tłumaczyć się w czasie przeszłym czy przyszłym? Tj.
    "wynająłem powierzchnię reklamową i muszę wystawić rachunek" czy
    "chciałbym wynająć powierzchnie reklamową i będę musiał wystawić rachunek"?

    Pozdrawiam!
    monowalker

  • 8. Data: 2009-02-05 00:30:27
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    monowalker wrote:

> [...]
    > "wynająłem powierzchnię reklamową i muszę wystawić rachunek" czy
    > "chciałbym wynająć powierzchnie reklamową i będę musiał wystawić rachunek"?

    Dołączyć wyjaśnienie, bo po co go dołączać potem do wezwania w celu
    wyjaśnienia.
    Tylko, żeby z niego wynikało, że to nie jest przypadek, który wymaga
    udziału pracodawcy.
    Najlepiej tłumaczyć się w czasie przeszłym
    , z tym, że z głową. Np tlumaczenie, że przez rok rpowadziłem DG i
    teraz potrzeba NIP raczej jest sprowadzeniem sobie kłopotów na głowę.
    Natomiast napisanie, ze zarobilem na wakacjach za granica jest calkiem
    sensowne