  • 1. Data: 2007-09-28 19:10:47
    Temat: Chorobowe w DG - pare pytan
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Witam

    Od pazdizernika przechodze na urlop bezplatny, w zwiazku z czym zarejestruje
    sie do ubezpieczen spolecznych. Mam w zwiazku z tym pare pytan odnosnie
    ubezpieczenia chorobowego. Chetnie wyslucham relacji i dywagacji :)

    Po pierwsze:
    Rozumiem, ze skoro w pracy bylem ubezpieczony (obowiazkowo) chorobowo, to
    ochrona dobrowolnego ubezpieczenia chorobowe w DG zacznie dzialac bez okresu
    wyczekiwania?

    Po drugie: Jak w praktyce wyglada branie krotkiego zwolnienia (tydzien,
    dwa)? - czy juz na drugi dzien puka urzednik z ZUS i sprawdza, czy grzecznie
    leze w lozku? Czy moze od razu z ZUS-owkim konowalem przychodzi?

    Po trzecie: czy ewentualna ocena zasadnosci pobierania zasilku chorobowego
    zalezy od rodzaju dzialalnosci ? Jezeli, dajmy na to, moja dzialalnosc w
    duzej mierze moze byc realizowana z domu, poprzez komputer oraz intenet, to
    ZUS moze stwierdzic, ze zwykle przeziebienie nie powoduje niezdolnosci do
    pracy? Czy wplyw moze miec tresc zalecenia ("powinien lezec", "moze
    chodzic")?

    Po czwarte: jak mniej wiecej oblicza sie wysokosc zasilku chorobowego? Czy
    jest to 80% sredniej deklarowanej podstawy tego ubezpieczenia w siagu
    ostatnich 12 m-cy, pomniejszona o wysokosc skladek na ubezpieczenia platnych
    przez pracownika zarabiajacego te teoretyczna kwote (mam na mysli te
    kilkanascie procent, o ktorych jest napisane w serwisie internetowym ZUS)?

    Po piate: Czy mozna do ubezpieczenia chorobowego zadeklarowac inna (wyzsza)
    kwote podstawy niz do ubezpieczen emerytalnego i rentowego (oczywiscie
    nizsza od gornego pulapu tej podstawy publikowanego przez ZUS)?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 2. Data: 2007-10-02 21:32:17
    Temat: Re: Chorobowe w DG - pare pytan
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 28 Sep 2007 21:10:47 +0200, SDD napisał(a):

> [...]
    > ochrona dobrowolnego ubezpieczenia chorobowe w DG zacznie dzialac bez okresu

    Jeśli nie ma przerwy większej niż 30 dni, tak, bez "karencji"

    > Po drugie: Jak w praktyce wyglada branie krotkiego zwolnienia (tydzien,
    > dwa)? - czy juz na drugi dzien puka urzednik z ZUS i sprawdza, czy grzecznie
    > leze w lozku? Czy moze od razu z ZUS-owkim konowalem przychodzi?

    Tego nie jestem pewna, ale za często to raczej nie chodzą. Częściej
    zdarzają się wezwania do stawienia się przed lekarzem orzecznikiem z
    dokumentacją chorobową od lekarza, ale to też chyba najczęściej do donosów.
    Ogólnie można by powiedzieć - sporadycznie. Przynajmniej w obrębie O/ZUS
    Rybnik :)

> [...]
    > ZUS moze stwierdzic, ze zwykle przeziebienie nie powoduje niezdolnosci do

    To Twój lekarz decyduje o tym, czy zasadne jest zwolnienie lekarskie.
    Orzecznik ZUS-owski może jedynie zweryfikować jego opinię.

    > Czy wplyw moze miec tresc zalecenia ("powinien lezec", "moze
    > chodzic")?

    To, że "może chodzić" oznacza, że jeśli przyjdzie do Ciebie kontrola, to
    nie musisz w pościeli się wylegiwać. Nie jest jednoznaczne z tym, że wiesz:
    spacery, te sprawy.
    Nieobecność w domu powinna być usprawiedliwiona koniecznością życiową, albo
    np. zabiegami zleconymi przez lekarza.

> [...]
    > przez pracownika zarabiajacego te teoretyczna kwote (mam na mysli te
    > kilkanascie procent, o ktorych jest napisane w serwisie internetowym ZUS)?

    80% średniej pomniejszonej o 15,71% (od lipca, do lipca 18,71%) i na koniec
    oczywiście o zaliczkę na podatek dochodowy.

    > Po piate: Czy mozna do ubezpieczenia chorobowego zadeklarowac inna (wyzsza)
    > kwote podstawy niz do ubezpieczen emerytalnego i rentowego (oczywiscie
    > nizsza od gornego pulapu tej podstawy publikowanego przez ZUS)?

    Nie można.
    Jeśli podwyższasz, to konsekwentnie do wszyskich ubezpieczeń społecznych.

    :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 3. Data: 2007-10-04 14:37:41
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Jagna" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Dnia Fri, 28 Sep 2007 21:10:47 +0200, SDD napisał

    dzieki :)

    Pozdrawiam
    SDD