    From: "SDD" <s...@t...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Chorobowe w DG - pare pytan
    Date: Fri, 28 Sep 2007 21:10:47 +0200

    Witam

    Od pazdizernika przechodze na urlop bezplatny, w zwiazku z czym zarejestruje
    sie do ubezpieczen spolecznych. Mam w zwiazku z tym pare pytan odnosnie
    ubezpieczenia chorobowego. Chetnie wyslucham relacji i dywagacji :)

    Po pierwsze:
    Rozumiem, ze skoro w pracy bylem ubezpieczony (obowiazkowo) chorobowo, to
    ochrona dobrowolnego ubezpieczenia chorobowe w DG zacznie dzialac bez okresu
    wyczekiwania?

    Po drugie: Jak w praktyce wyglada branie krotkiego zwolnienia (tydzien,
    dwa)? - czy juz na drugi dzien puka urzednik z ZUS i sprawdza, czy grzecznie
    leze w lozku? Czy moze od razu z ZUS-owkim konowalem przychodzi?

    Po trzecie: czy ewentualna ocena zasadnosci pobierania zasilku chorobowego
    zalezy od rodzaju dzialalnosci ? Jezeli, dajmy na to, moja dzialalnosc w
    duzej mierze moze byc realizowana z domu, poprzez komputer oraz intenet, to
    ZUS moze stwierdzic, ze zwykle przeziebienie nie powoduje niezdolnosci do
    pracy? Czy wplyw moze miec tresc zalecenia ("powinien lezec", "moze
    chodzic")?

    Po czwarte: jak mniej wiecej oblicza sie wysokosc zasilku chorobowego? Czy
    jest to 80% sredniej deklarowanej podstawy tego ubezpieczenia w siagu
    ostatnich 12 m-cy, pomniejszona o wysokosc skladek na ubezpieczenia platnych
    przez pracownika zarabiajacego te teoretyczna kwote (mam na mysli te
    kilkanascie procent, o ktorych jest napisane w serwisie internetowym ZUS)?

    Po piate: Czy mozna do ubezpieczenia chorobowego zadeklarowac inna (wyzsza)
    kwote podstawy niz do ubezpieczen emerytalnego i rentowego (oczywiscie
    nizsza od gornego pulapu tej podstawy publikowanego przez ZUS)?

    Pozdrawiam
    SDD