  • 1. Data: 2008-09-26 17:48:00
    Temat: Co to oznacza na paragonie ? SP.Z.G i dlaczego ?
    Od: dziubafan <6...@o...pl>

    Witam

    Zakupiłem oprogramowanie Linux, na licencji GNU czyli takie które jest
    darmowe i każdy może je ściągnąć z sieci za darmo.
    Z uwagi na to że nie miałem czasu ściągać 8 GB danych zamówiłem przez
    Allegro i dziś dostałem wypalone płytki.

    Za płyty zapłaciłem 11,98 zł
    Na paragonie widnieje 1 * 11,98G zł
    oraz za przesyłkę 7 zł
    na paragonie również widnieje 1 * 7G zł

    Następnie jest SP.ZW.G 18,98 zł
    Razem PTU 0,00 zł

    Czy ktoś mógłby powiedzieć mi dlaczego w tym przypadku nie został
    naliczony podatek ?
    Czy sprzedaż wolnego oprogramowania ma zerową stawkę podatkową ?

    Ponadto jeśli tak to czy za samą USŁUGĘ nagrania mi tych płyt nie
    powinien być odprowadzony i naliczony podatek ?

    Dzięki za doinformowanie.
    Pozdrawiam
    B-Piotrek

  • 2. Data: 2008-09-26 18:17:40
    Temat: Re: Co to oznacza na paragonie ? SP.Z.G i dlaczego ?
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek 26 wrzesień 2008 19:48
    (autor dziubafan
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <gbj7iv$96f$1@mx1.internetia.pl>):

> [...]
    >
    > Następnie jest SP.ZW.G 18,98 zł
    > Razem PTU 0,00 zł
    > Czy ktoś mógłby powiedzieć mi dlaczego w tym przypadku nie został

    Bo sprzedawca nie jest płatnikiem VAT?

    > Czy sprzedaż wolnego oprogramowania ma zerową stawkę podatkową ?

    Nie sądzę.
    Poza tym, za przesyłkę musiałby Ci naliczyć VAT. A nie naliczył. Więc albo
    sprzedawca jest zwolniony podmiotowo albo kręci podatkowo.

    Jak to mały sprzedawca, to może faktycznie nie być Vatowcem.

    --
    Tristan

  • 3. Data: 2008-09-26 19:04:30
    Od: dziubafan <6...@o...pl>

> [...]
    > sprzedawca jest zwolniony podmiotowo albo kręci podatkowo.
    >
    > Jak to mały sprzedawca, to może faktycznie nie być Vatowcem.

    W sumie racja nie musi być przecież vatowcem..
    Jeszcze jedna kwestia, napisał Pan że musiałby naliczyć VAT za
    przesyłkę. Jak się więc ma do tego zapis wielu sprzedawców na Allegro:

    "Kupujący udziela sprzedającemu jednorazowego pełnomocnictwa na
    zawarcie, z firmą pocztową, umowy o świadczenie usług w jego imieniu -
    celem przesłania za jej pośrednictwem zakupionego towaru." ?

    Sam faktycznie dokonywałem zakupów za pośrednictwem Allegro i różnych
    sklepów internetowych i na paragonie/fv żadnych kosztów przesyłki nie
    było, była tylko cena za towar + vat. Oczywiście nie w każdym przypadku
    ale dość często.

    Jestem na etapie zakładania własnej dz. gosp i ciekawi mnie powyższa
    kwestia ponieważ sam mam zamiast prowadzić sprzedaż przez Internet, a
    przy średniej miesięcznej sprzedaży przy nie ujmowaniu kosztów przesyłki
    na miesiąc może wyjść spora kwota która zostanie w kieszeni.

    Pzdr

  • 4. Data: 2008-09-26 19:39:17
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek 26 wrzesień 2008 21:04
    wasz znak: <gbjc2d$pkc$1@mx1.internetia.pl>):

> [...]
    > zawarcie, z firmą pocztową, umowy o świadczenie usług w jego imieniu -
    > celem przesłania za jej pośrednictwem zakupionego towaru." ?

    Mniej więcej tak, jak zapisy typu ,,ten film/piosenkę możesz pobrać pod
    warunkiem, że se skasujesz go po XX godzinach''.

    Takie pełnomocnictwo musi być pisemne... No i wtedy pozycja ,,wysyłka'' nie
    znajdzie się na fakturze/paragonie. A tu się znalazła. Więc niewątpliwie
    jest to albo wadliwy paragon albo sprzedawca nie jest watowcem.

> [...]
    > sklepów internetowych i na paragonie/fv żadnych kosztów przesyłki nie
    > było, była tylko cena za towar + vat. Oczywiście nie w każdym przypadku

    No i wtedy powiedzmy, że jest OK. Z dokładnością do braku pisemnego
    upoważnienia do działania w imieniu klienta. Ale podatkowo się zgadza.
    Natomiast skoro przesyłka jest na paragonie, to tak, jak pisałem.

    --
    Tristan

  • 5. Data: 2008-09-26 20:42:31
    Od: dziubafan <6...@o...pl>

> [...]
    > upoważnienia do działania w imieniu klienta. Ale podatkowo się zgadza.
    > Natomiast skoro przesyłka jest na paragonie, to tak, jak pisałem.

    Wszystko jasne.

    Jeszcze tylko jedno pytanie - "powiedzmy że jest ok, z dokładnością do
    braku pisemnego upoważnienia" jak w przypadku ewentualnej kontroli w
    przypadku (nadgorliwego) urzędnika można ten brak pisemnej zgody
    wyjaśniać skoro się go nie posiada? Pisemnych oświadczeń raczej 100%
    sprzedających wysyłkowo zwyczajnie nie okaże, ponieważ jest ro raczej
    nierealne żeby klienci przed/po zakupie takowe przesyłali pocztą.. Czy
    pomijając fakt że można zwyczjnie powiedzieć iż sprzedaż nie miała
    charakteru wysyłkowego jest jeszcze jakieś inne racjonalne wyjaśnienie
    uznawane przez urzędników ? jak to wygląda w praktyce ?

  • 6. Data: 2008-09-27 07:42:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Sep 2008, dziubafan wrote:

> [...]
    > (nadgorliwego) urzędnika można ten brak pisemnej zgody wyjaśniać skoro się go

    Myślę, że tak samo jak fakt sprzedaży przez niektórych allegrowiczów
    dziesiątek (niekiedy drogich) *nowych* towarów na allegro bez
    wystawiania f-r. Liczą na to, że kontrola do nich nie zapuka, a biorąc
    pod uwagę rzadkość opisów takich przypadków w sieci wychodzi że....
    mają rację. Najwyraźniej USy są ciągle na etapie "testowego" kontrolowania
    sprzedaży internetowej... (fakt, że któregoś pięknego dnia może się
    okazać że ktoś zarządził "akcję" i że 5 lat do przedawnienia zobowiązań
    podatkowych pozwoli skosić spore żniwo jest już odrębną sprawą).

    Ad rem.
    Abstrahuję od faktu, że sama regulacja prawna jest w tym przypadku
    IMO zwyczajnie wadliwa - przecież działa wbrew celowi wynikającemu
    ze zwolnienia usług pocztowych z VAT.

    > zakupie takowe przesyłali pocztą.. Czy pomijając fakt że można zwyczjnie
    > powiedzieć iż sprzedaż nie miała charakteru wysyłkowego

    ...jeszcze później trzeba mieć jakieś wyjaśnienie dlaczego na konto
    wpłynęło o kilka zł więcej niż zaksięgowano ;)

    > jest jeszcze jakieś
    > inne racjonalne wyjaśnienie uznawane przez urzędników ?
    > jak to wygląda w praktyce ?

    Nie wiem, nie prowadzę "wysyłkowej", tak dla jasności :)
    Natomiast jak *powinno* być znajdziesz w interpretacjach MF i IS,
    trochę linków było w archiwach grupy.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-09-27 08:38:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello dziubafan,

    Friday, September 26, 2008, 9:04:30 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > zawarcie, z firmą pocztową, umowy o świadczenie usług w jego imieniu -
    > celem przesłania za jej pośrednictwem zakupionego towaru." ?

    Ma się nijak. Ten zapis znika po pierwszej kontroli i od tego czasu
    sprzedawca nalicza VAT.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2008-09-27 11:04:03
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0809270934020.3372@quad>:

    [...]

    > Najwyraźniej USy są ciągle na etapie "testowego" kontrolowania
    > sprzedaży internetowej...

    Za to maja dużo sił i środków, by przysyłać wezwanie do _okazania_
    dokumentów uprawniających do odliczenia składek na ubezpieczenia
    społeczne (te maja na PIT-11 od pracodawców, które dostali jak
    mniemam), zdrowotnych (tu podejrzewam, ze im sie nie zgadza suma tego
    co na PITach-11 + UZ odliczane od minimalnej podstawy dla DG -- a co
    nie mogę płacić w styczniu za styczeń i odliczyć...?) oraz dokumentów
    potwierdzających zasadność odliczenia ulgi z tytułu wychowywania
    dzieci (i tu im wystarcza akt urodzenia, jeżeli <18 lat dziecko ma) do
    tych co zeznanie złożyli...

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]