  • 1. Data: 2007-06-03 11:58:04
    Temat: Co z tym zrobić ? - lewa faktura
    Od: "Mix" <M...@w...pl>

    Chciałem zapytać o taką rzecz:

    Kupiłem z ogłoszenia w gazecie sprzęt elektroniczny dość dużej wartości
    (kilka tysięcy złotych), otrzymałem fakturę, którą zaksięgowałem (było to
    jakieś 3 miesiące temu) jako środek trwały (odliczyłem jednorazowo).

    Mam podejrzenia co do legalności tej faktury. Nie mam jeszcze na to dowodów,
    ale firma, która mi ją wystawiła raczej nie istnieje.

    Co z tym zrobić?? Jakie mogę mieć konsekwencje odliczenia takiej faktury?

  • 2. Data: 2007-06-04 12:08:37
    Temat: Re: Co z tym zrobić ? - lewa faktura
    Od: "Neko" <miglce@_bez_spamu_wp.pl>

    Użytkownik "Mix" <M...@w...pl> napisał

    > Co z tym zrobić?? Jakie mogę mieć konsekwencje odliczenia takiej faktury?

    Nie wiem jak to wyglada w przepisach skarbowych,
    ktore wiadomo jak sa debilnie skonstruowane.

    Ale to bylaby paranoja, gdyby klient przed zakupem
    na odleglosc cokolwiek musialby zatrudniac
    biuro detektywistyczne, ktore by sprawdzilo,
    czy firma istnieje.

    Neko

  • 3. Data: 2007-06-04 12:29:48
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Neko pisze:

    > Ale to bylaby paranoja, gdyby klient przed zakupem
    > na odleglosc cokolwiek musialby zatrudniac
    > biuro detektywistyczne, ktore by sprawdzilo,
    > czy firma istnieje.

    Zwykle wystarczy sprawdzić dokumenty rejestracyjne. Nie jest to
    "paranoja" tylko normalne działanie określane często zwrotem "dochowanie
    należytej staranności"

  • 4. Data: 2007-06-04 14:13:21
    Od: "Neko" <miglce@_bez_spamu_wp.pl>

    Użytkownik "\n" <...@...xy> napisał

    > Zwykle wystarczy sprawdzić dokumenty rejestracyjne. Nie jest to
    > "paranoja" tylko normalne działanie określane często zwrotem "dochowanie
    > należytej staranności"

    Slucham? Czyli jak kupuje tusz do drukarki na drugim
    koncu Polski to mam sprawdzic dokumenty rejestracyjne?
    A poza tym mozna miec dokumenty rejestracyjne i nie prowadzic
    dzialalnosci. Czyli powinienem jechac do urzedu miasta/urzedu
    skarbowego na drugim
    koncu Polski i sprawdzic wiarygodnosc przedstawionych dokumentow?
    Po to zeby kupic tusz do drukarki? Ciekawe kto spelnia
    te "normlane dzialania" ?

    Neko

  • 5. Data: 2007-06-04 14:55:49
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Neko pisze:

    > Slucham? Czyli jak kupuje tusz do drukarki na drugim
    > koncu Polski to mam sprawdzic dokumenty rejestracyjne?

    Nie musisz ale potem nie marudź jakby co...

    > A poza tym mozna miec dokumenty rejestracyjne i nie prowadzic
    > dzialalnosci.

    Faktura została wystawiona (czyli nastąpiła sprzedaż) = działalność jest
    prowadzona...

    > Czyli powinienem jechac do urzedu miasta/urzedu
    > skarbowego na drugim
    > koncu Polski i sprawdzic wiarygodnosc przedstawionych dokumentow?

    Jeśli nic innego nie potrafisz wymyślić to czemu nie...

    > Po to zeby kupic tusz do drukarki? Ciekawe kto spelnia
    > te "normlane dzialania" ?

    A co mnie obchodzi kto? Nie mój problem...

  • 6. Data: 2007-06-04 15:14:19
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    Użytkownik "\n" <...@...xy> napisał w wiadomości

    > Nie musisz ale potem nie marudź jakby co...

    Cholerny aparat skarbowy ma te dane. Co wiecej na je w cholernych
    komputerach. Cholerne CBA powinno sie zainteresowac dlaczego _jeszcze_ nie
    mozna tego sprawdzic on-line.

    Ale pewnie dlatego, ze zrobienie tego kosztowalo by _za_malo_ i trwalo
    _zbyt_krotko_...

    > Jeśli nic innego nie potrafisz wymyślić to czemu nie...

    Jak rozumiem proponujesz fax/skan z ekspertyza (na wlasny koszt), ze
    prawdopodobienstwo falszerstwa jest male?

    -- --- -- --- -- ---
    sz. & Draco - byrnenski pies pasterski
    http://szomiz.republika.pl/dod/draco/

  • 7. Data: 2007-06-04 19:24:48
    Od: <s...@a...pl>

    > Nie musisz ale potem nie marudź jakby co...

    Zawsze można zadzwonic do właściwego US i zapytać, czy dany sprzedawca jest
    zarejestrowany jako VAT-man (po jego NIP). Sam jakis czas temu sprawdzałem
    swojego kontrahenta, gdy mo jego f-ra sie nie spodobała. Z US (wybranym po
    jego NIP - warmińsko-mazurskie) otrzymałem info, że zmienił swój US i
    otrzymałem nr telefonu do tego nowego US (w W-wie). Tam bez problemu
    uzyskalem potwierdzenie, że sprzedawca jest czynnym podatnikiem VAT.

    > Faktura została wystawiona (czyli nastąpiła sprzedaż) = działalność jest
    > prowadzona...

    "Faktura została wystawiona" *nie zawsze* równa się "działalnosć jest
    prowadzona".

    Przykład (z mojego życia): człowiek, od którego wynajmuję lokal, nie
    prowadzi DG. Faktury VAT wystawia.
    Przykład (mozliwy): wykonawca zlecenia (przy nieodpowienio stworzonych
    umowach :) po przekroczeniu prouu wystawia faktury VAT - działalnosci nie
    prowadzi
    Przykład: człowiek wystawia fakturę VAT - nie prowadzi DG, działa na lewo
    (to z czym mozemy mieć do czynienia w tym przypadku), wystawia lewe faktury.

    Dwa pierwsze są OK, trzecia nie.

  • 8. Data: 2007-06-04 19:51:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Jun 2007, szomiz wrote:

    > Użytkownik "\n" <...@...xy> napisał
    >
    > Cholerny aparat skarbowy ma te dane. Co wiecej na je w cholernych
    > komputerach. Cholerne CBA powinno sie zainteresowac dlaczego _jeszcze_ nie
    > mozna tego sprawdzic on-line.

    wKF: zamienić "aparat skarbowy" na "Urząd Gminy/Urząd Miasta".

    Aczkolwiek uważam, że absurdem jest niepodawanie i niepoświadczanie przez
    US *tych danych które są jawne* (powołanie na tajemnicę skarbową!), to
    właśnie tak to wygląda: ani US ani ZUS nie poda Ci informacji, które każdy
    może uzyskać, ale w urzędzie miasta/gminy.

    Primo: zgadzam się w 100% że powinno dać się sprawdzać online via
    Internet.
    Secundo: zdaje się, że wykonalne jest sprawdzenie (wpisu do JAWNEGO
    rejestru DG) telefonicznie.
    Tertio: powinna być jawna regulacja w przepisach, że US i ZUS są
    zobowiązane do potwierdzania tych danych które *są jawne* i na
    co dany urząd *ma deklarację* tego kogo dane dotyczą (np. w postaci
    NIP "zgłoszenia DG", rejestracji VAT-R czy ZUS deklaracji płatnika
    z tytułu DG).
    Fakt odmowy potwierdzenia np. NIP przez US byłby dowodem, że osoba
    posiadająca ów NIP nie prowadzi DG :>, w tej chwili US nie poda
    żadnej odpowiedzi jeśli *tylko* znamy NIP lub *tylko* znamy
    podmiot/sprzedawcę a interesuje nas *jawny* nr wpisu.

    Wg prawa jest tak, że najważniejsza jest znajomość nru wpisu do
    KRS lub EDG - skądinąd lekceważona, jak da się zauważyć (np.
    czytając choćby posty na grupie), bo idąc po tym sznurku
    da się wiele rzeczy sprawdzić, a *na odwrót NIE*.

    > Ale pewnie dlatego, ze zrobienie tego kosztowalo by _za_malo_ i trwalo
    > _zbyt_krotko_...

    Tia.... :(
    IMO zarzuty "konstrukcyjne" wobec mechanizmu wdrażania różnych
    mechanizmów przez urzędy, które miało miejsce kilka lat temu,
    były postawione na głowie.
    O ile słuszne było że jest nieprawidłowe jest zostawienie sprawy
    w postaci "każdy sobie rzepkę skrobie" i poszczególne "pomysły"
    są *niekompatybilne*, to oczywiste jest że należało opracować
    JAWNY I PROSTY standard formatów danych wejścia i wyjścia.
    Powstanie kilku *małych* (i odrębnych) systemów byłoby oczywiście
    tańsze :> - ale nie, teza o pozornej tańszości systemu centralnego
    (patrz Płacznik jako dowód rzeczowy :>) jak zwykle wygrywa :]

    Pewnie z powodu o którym piszesz :(

    > Jak rozumiem proponujesz fax/skan z ekspertyza (na wlasny koszt), ze
    > prawdopodobienstwo falszerstwa jest male?

    Przecież potwierdzenia dokonuje URZĄD GMINY (lub miasta)!

    Po co Ci "oryginał wpisu", skoro dowolna forma potwierdzenia wpisu
    w EDG załatwia formalność, możesz wyjaśnić?
    To tak jak z notarialnym dokumentem - nieważne co kto Ci pokazuje,
    ważne co leży podpisane w kancelarii!
    Odpis (ksero) z dopiskiem "potwierdzam aktualność danych" może
    posłużyć ew. za dowód oszustwa przed sądem jakby co.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-06-04 21:50:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Jun 2007, s...@a...pl wrote:

    > "Faktura została wystawiona" *nie zawsze* równa się "działalnosć jest
    > prowadzona".

    Możliwości znaczy mamy jak piszesz:

> [...]
    > (to z czym mozemy mieć do czynienia w tym przypadku), wystawia lewe faktury.

    IMHO chodzi o p.3 i stwierdzenie, ze owa osoba prowadzi DG!
    Tyle że nierejestrowaną, lub jak kto woli - nielegalnie...

    > Dwa pierwsze są OK, trzecia nie.

    Ale trzecia polega na... prowadzeniu DG.
    Szczególnie w rozumieniu VAT zapis jest prosty i jasny: czynności
    traktuje się jako podlegające ustawie (a więc i definicjom z ustawy,
    a więc i definicji DG wg ustawy), cytuję:
    "niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz
    form okreœlonych przepisami prawa"

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-06-04 22:04:51
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > a więc i definicji DG wg ustawy), cytuję:
    > "niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz

    Racja, dobrze myslałem, źle napisałem...