  • 1. Data: 2007-06-03 16:55:37
    Temat: Akcyza, skladki i inne podatki
    Od: "VoyteG" <V...@h...com>

    Stawka akcyzy na paliwo jaka jest, to wiemy. Wiemy, ze gdy ja wprowadzano,
    to miala isc na drogi, lub zwiazane z motoryzacja wydatki. Jednak
    powszechnie wiadomo, ze z akcyzy finansowane sa rozne cele i inne potrzeby
    budzetu. Podobnie jest ze skladka emerytalno-rentowa pobierana z
    wynagrodzenia. Ostatno mozna bylo wyczytac, ze obnizeniu tej skladki
    sprzeciwiaja sie politycy, bo z tego zrodla chca realizowac inne obietnice
    wyborcze.

    Stad pojawily sie u mnie pytania:

    1. Jakim prawem sa finansowane inne cele, niz te ktore okreslaja nazwe
    uiszczanej oplaty? W powyzszych przykladach, jakim prawem z akcyzy sa
    finansowane cele nie drogowe, a ze skladki emerytalno-rentowej cele tak nie
    okreslone?

    2. Czy podatnik, obywatel ma prawo skutecznego domagania sie by tacie cele
    byly realizowane, skoro taka byla intencja pobranej oplaty? Jakimi metodami?

    3. Jesli stan rzeczy jest taki jaki jest, to dlaczego tego typu akcyzy,
    skladki i inne podatki maja w nazwie zawarty jakis cel, skoro faktycznie go
    nie realizuja? Czy nie wystarczy nazwac takiej oplaty "podatkiem na potrzeby
    budzetu" skoro, wlasnie tak jest taka oplata wydatkowana potem?

    VoyteG

  • 2. Data: 2007-06-03 22:40:30
    Temat: Re: Akcyza, skladki i inne podatki
    Od: Andrzej Zbierzchowski <...@v...pl>

    VoyteG pisze:
    [ciach!]
    Nie ma takiego okrucieństwa i podłości jakiego nie dopuścił by się
    skądinąd opiekuńczy i społecznie wrażliwy rząd gdy braknie mu pieniędzy.

    I tyle na temat.
    --
    Pozdrawiam - Andrzej Zbierzchowski

    Strzeżcie się kwasu faryzeuszy. Nie ma bowiem nic ukrytego, co by nie
    wyszło na jaw, ani nic tajemnego, co by się nie stało wiadome. Dlatego
    wszystko, co powiedzieliście w mroku, w świetle będzie słyszane, a
    coście w izbie szeptali do ucha, głosić będą na dachach (Łk 12,1-3).

  • 3. Data: 2007-06-04 04:37:25
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    VoyteG pisze:
    > Stawka akcyzy na paliwo jaka jest, to wiemy. Wiemy, ze gdy ja wprowadzano,

    Akcyza nigdy nie byla podatkiem celowym.
    Wliczany od jakiegos czasu podatek drogowy: owszem

    MarcinJM
    ____________________________
    gg: 978510, Skype: marcin.jm

  • 4. Data: 2007-06-04 06:19:53
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 04 Jun 2007 06:37:25 +0200, MarcinJM wrote:

    >Akcyza nigdy nie byla podatkiem celowym.

    "Celem akcyzy jest ograniczenie konsumpcji niektórych dóbr ze wzgledu
    na ich szkodliwosc zdrowotna badz tez wyczerpywanie sie ich rezerw.
    Czesto stanowi ona obszerny i latwy wplyw pieniedzy dla budzetu
    panstwa."

    >Wliczany od jakiegos czasu podatek drogowy: owszem

    ale to od kilku lat raptem. Bo dawniejszy podatek zwany drogowym,
    czesciowo zlikwidowany, byl "od posiadania srodkow transportu".

    No i jest w ustawie o drogach publicznych zapis ile % wplywow z akcyzy
    od paliw przeznaczmy na drogi. Dawniej 30%, teraz cos kolo 10 :-)

    J.

  • 5. Data: 2007-06-04 07:16:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Jun 2007, J.F. wrote:

    > No i jest w ustawie o drogach publicznych zapis ile % wplywow z akcyzy
    > od paliw przeznaczmy na drogi. Dawniej 30%, teraz cos kolo 10 :-)

    WKwestiiFormalnej: dawniej 35%.
    Pamiętam, bo numer był zrobiony złośliwie: pod pozorem "polepszania
    czegoś tam" wprowadzono jakies opłaty związane z drogami, już
    nie pamiętam czy chodziło o autostrady czy ciężarówki czy co.
    W każdym razie było tak, że nowo wprowadzona opłata niemal dokładnie
    pokrywała się kwotowo (było to coś 300 Mzł/rok bodaj) z 5% akcyzy
    które w tym samym czasie cichaczem przeznaczono na "cele ogólnobudżetowe".

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-06-04 08:01:53
    Od: Wojtek Malina <w...@g...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > "Celem akcyzy jest ograniczenie konsumpcji niektórych dóbr ze wzgledu
    > na ich szkodliwosc zdrowotna badz tez wyczerpywanie sie ich rezerw.

    Eeeee, a akcyza na alko to dlatego, ze sie nam alko wyczerpuje ;))))

  • 7. Data: 2007-06-04 08:18:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 3 Jun 2007, VoyteG wrote:

    > Stawka akcyzy na paliwo jaka jest, to wiemy. Wiemy, ze gdy ja wprowadzano,
    > to miala isc na drogi, lub zwiazane z motoryzacja wydatki.

    Na ktorejś gruopie (.rowery prawdopodobnie) wskazano mi, że właśnie
    głównie na "związane z motoryzacją", czyli na przykład na koszty
    leczenia ofiar wypadków (co usiłuje się wcisnąć do osobnych opłat
    OC ostatnio - i zastrzegam że nie miałbym nic przeciw, jakby właśnie
    wszystkie opłaty JASNO określić co na co!).

> [...]
    > wyborcze.
    >
    > Stad pojawily sie u mnie pytania:
    >
    > 1. Jakim prawem sa finansowane inne cele, niz te ktore okreslaja nazwe

    AFAIK - brakiem podstawy prawnej do określania celu przez nazwę
    lub przez źródło.
    Nie ma w Konstytucji zakazu uchwalenia
    Ustawy o Podatku Od Pisania Na Newsy
    ... i ujęcia w treści np.:
    art. 2. Uzyskane środki przenacza się na rozdanie oglądającym
    telewizję

    :>

    > W powyzszych przykladach, jakim prawem z akcyzy sa
    > finansowane cele nie drogowe, a ze skladki emerytalno-rentowej cele tak nie
    > okreslone?

    Prawem kaduka. Kto ma większość ten uchwala.

    > 2. Czy podatnik, obywatel ma prawo skutecznego domagania sie by tacie cele
    > byly realizowane, skoro taka byla intencja pobranej oplaty?

    IMO - tylko jeśli owa intencja jest wyraźnie zapisana w ustawie.

    > 3. Jesli stan rzeczy jest taki jaki jest, to dlaczego tego typu akcyzy,
    > skladki i inne podatki maja w nazwie zawarty jakis cel,

    Nie, one mają w nazwie zawarte ŹRÓDŁO podatku!

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-06-04 11:26:08
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Gotfryd,

    Monday, June 4, 2007, 9:16:49 AM, you wrote:

    > WKwestiiFormalnej: dawniej 35%.

    A kogóż to moje stare oczy widzą? Musi Ci się strasznie nudzić, że na
    samochody wlazłeś ;-)

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2007-06-04 11:32:20
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > A kogóż to moje stare oczy widzą? Musi Ci się strasznie nudzić, że na
    > samochody wlazłeś ;-)

    Eee tam, crossposta nie zauważyłeś.

  • 10. Data: 2007-06-04 13:55:55
    Od: camel <g...@f...gotdns.com>

    Ukrytych podatków, przeznaczonych na wszystko, co kacza dusza zamarzy,
    jest mnóstwo. Dlatego śmieszy i zniesmacza mnie bezczelność polityków,
    którzy w TV byli już niejednokrotnie w stanie kłamliwie udowadniać, że
    mamy stosunkowo niskie podatki, bo każdy z nas płaci tylko malutkie 19
    procent od dochodu. Czy czerwona czy czarna to jednaka swołocz.
    Ciekawe, że nie potrafimy znaleźć nikogo uczciwego, by nami rządził?
    Może dlatego w przeszłości tak ochoczo sprowadzaliśmy sobie królów zza
    granicy a potem oddaliśmy się pod władanie carycy?

    camel[OT]

    --
    -Never suspect conspiracy if incompetence could achieve the same result.