  • 1. Data: 2002-10-24 11:58:28
    Temat: Czy można odpisać części komputerowe?
    Od: "Hazel" <h...@p...onet.pl>

    Witam

    To moje pierwsze pytanie na tej grupie, wiec jesli napisze cos glupiego,
    prosze o wyrozumialosc.
    Sprawa dotyczy zakupu nowego komputera, jak w temacie. Tym razem nie kupuje
    go jednak w calosci, w jednej firmie jako "zestaw komputerowy", lecz kupuje
    wszystkie czesci (plyta glowna, procesor, monitor, karty, itp) i skladam
    zestaw sam. Nie kupuje go sam, ale placa za niego rodzice, oboje pracuja,
    nie maja dzialalnosci gospodarczej. Slyszalem, ze w takim przypadku (zakup
    czesci komputerowych a nie "zestawu") nie beda mogli sobie tego wydatku
    odpisac od podatku. Czy to prawda?

    Druga sprawa: niektore czesci kupuje w sklepie internetowym. Problem polega
    jednak na tym, ze faktury wystawiane na osoby fizyczne (jak dobrze rozumiem
    rodzice zaliczaja sie do osob fizycznych?) sa wypisywane bez numeru NIP. Czy
    takie faktury beda mogly byc podstawa przy odpisywaniu czesci od podatku?

    Z gory dziekuje za pomoc,
    Lukasz

  • 2. Data: 2002-10-25 09:40:40
    Temat: Re: Czy można odpisać części komputerowe?
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Hazel" <h...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > czesci komputerowych a nie "zestawu") nie beda mogli sobie tego wydatku

    I prawda i nieprawda.

    Zakup czesci niejest KUP, ale jak juz komputer bredzie gotowy i "oddany do
    uzytku"
    mozna go zamortyzowac i wtedy raty sa juz KUP.
    Jesliw ytworzy Pan kompletny i zdatny do uzytku komputer za mniej niz 3 500
    moze go
    Pan zamortyzowac w calosci w miesiau oddania do uzytku, i wtedy owe czesci
    pojda w KUP.
    Moze pan tez (a w przypadku ckosztu wytworzenia wiekszej niz 3 500 musi)
    obliczyc
    rate amortyzacyjna i amortyzowac przez pare miesiecy i wtedy owe czesci
    pijda w KUP nie jednorazowo, lecz w postaci owych rat.

    Jesli jest Pan VAT-nmanem, to lepiej sie Panu oplaci pozyczyc pieniadze do
    rodzicow
    i samemu kupic czesci - VAT jest do odliczenia. jesli rodzice jako osoby
    fizyczne
    kupia - VAT idzie "na skarb panstwa".

    Boguslaw

  • 3. Data: 2002-10-25 17:23:32
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    ***************
    *****
    *******

> [...]
    >+ i "oddany do uzytku"
    >+ mozna go zamortyzowac i wtedy raty sa juz KUP.

    Bogusławie, masz chyba zły dzień :]
    Jaki KUP jeśli mowa jest o *pracownikach* którzy *nie
    prowadzą DG* i chcą *sobie* coś "odliczać" ?
    Przecież pozostaje tylko możliwość pt. "ulga podatkowa" !!
    [...] zamortyzowac [...]
    O amortyzacji IMO nie ma mowy !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2002-10-26 15:21:12
    Od: "dudu" <d...@n...poczta.onet.pl>

> [...]
    > czesci komputerowych a nie "zestawu") nie beda mogli sobie tego wydatku

    IMHO Twoi rodzice moga odliczyc sobie nie tylko komputer kupowany w calosci,
    ale tez poszczegolne czesci.
    Szczegoly okresla rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 27 grudnia
    2001 r. (Dz. U. nr 155, poz. 1812) w sprawie określenia rodzajów przyrządów
    i pomocy naukowych, których zakup uprawnia do odliczenia poniesionych
    wydatków od podatku dochodowego.
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2001/1812.htm
    Pozdr
    dudu

  • 5. Data: 2002-10-26 20:23:42
    Od: "berdycz" <p...@b...pl>

    Użytkownik "Hazel" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > nie maja dzialalnosci gospodarczej. Slyszalem, ze w takim przypadku (zakup
    > czesci komputerowych a nie "zestawu") nie beda mogli sobie tego wydatku
    > odpisac od podatku. Czy to prawda?

    Dobrze słyszałeś. Nawet gdyby był cały, muszą mieć na niego uzasadnienie.
    odliczanie "zabawki dziecka" ma być jako "pomoc naukowa" od podatku osobistego
    rodziców????