  • 1. Data: 2002-10-09 12:33:58
    Temat: Czy na doktoranckich można pracować?
    Od: o...@p...onet.pl

    Czy będąc na dziennych studiach doktoranckich i otrzymując stypendium mam
    odprowadzane jakieś składki ZUS: wszystkie czy tylko zdrowotną? Czy pracując
    dodatkowo na umowę zlecenie jestem traktowana tak jak student do 26 roku życia
    czyli czy nie trzeba za mnie odprowadzać składek ZUS? Czy faktycznie jest
    prawnie uregulowane że otrzymując stypendium nie mogę pracować na etacie? A co
    z 3/4 etatem lub umową na czas określony. Z góry dziękuję za odpowiedź i
    pozdrawiam wszystkich]
    Ola

  • 2. Data: 2002-10-10 20:37:33
    Temat: Re: Czy na doktoranckich można pracować?
    Od: "ann" <k.piekarska[nie-spamuj]@wp.pl>

    Ostatnio spotkałam się z pytaniem w stosunku do absolwenta szkoły wyższej
    lat 24, który obecnie jest słuchaczem Studium Podyplomowego.
    Pytanie : czy przy umowie zleceniu płaci wszystkie składki ZUS-u ?

    Udzielono odpowiedzi:
    Studenci, którzy nie ukończyli 26 roku życia, z tytułu umowy-zlecenia nie
    podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym czyli jesli umowa taka jest
    jedynym źródłem przychodu, żadnych składek się nie płaci. Gdyby jednak
    zatrudnił się Pan na umowę o pracę i jednocześnie u tego samego pracodawcy
    wykonywał pracę na zlecenie, to wszystkie składki trzebaby było płacić.
    Student do ukończenia 26 lat może ubezpieczyć się dobrowolnie, ale nie z
    tytułu umowy-zlecenia tylko indywidualnie.
    Podstawa prawna: Ustawa z 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń
    społecznych

    = pozdrawiam K.

  • 3. Data: 2002-10-16 20:46:15
    Od: "Magdip" <m...@o...pl>

    <o...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    A co
    > z 3/4 etatem lub umową na czas określony. Z góry dziękuję za odpowiedź i

    jeśli chodzi o ograniczenia to nie możesz pracować w pełnym wymiarze godzin
    (rozporządzenie MEN), wszelkie 1/2 etatu czy umowy cywilno-prawne wchodzą w
    grę (i wówczas IMHO jesteś na prawach studenta, czyli mozna bez ozusowania).
    U mnie jest tak, że trzeba wystąpić z formalną prośbą do rektora o zgodę na
    pracę i załączyć pozytywną opinię promotora i kierownika studiów
    doktoranckich.
    Co do składek, to z uczelni na pewno nie masz odprowadzanych składek na ub.
    społeczne itd. Co do zdrowotnego to u mnie jest tak, że nadal możesz być
    ubezpieczona jako dziecko swoich rodziców więc tylko na wyraźne
    zapotrzebowanie (spowodowane np. inną kasą chorych czy coś takiego) uczelnia
    odprowadza zdrowotne - ale wtedy musisz na uczelni wypełnić stosowny druk
    zusowski, nic się nie dzieje automatycznie.

    doktorantka Magda