  • 1. Data: 2002-10-09 09:41:15
    Temat: Handel używanymi częściami komp. - JAK Z KSIĘGOWANIEM???
    Od: "Jacek" <j...@b...pl>

    Witam.

    Pytam w imieniu kolegi. Jest sobie sklep komputerowy. Klienci często pytają
    o możliwość pozostawienia w rozliczeniu dotychczas używanego sprzętu.
    Sprzedawca chciałby następnie tenże sprzęt sprzedawać np. na giełdzie
    (prowadząc stoisko "skup-sprzedaż" takowego sprzętu).
    Teraz pytanie: jak księgować to wszystko, tak by być w zgodzie z urzędami.
    Na giełdę trafiają się naloty policji i US, które od sprzedających
    oczekują okazania dokumentów zakupu towaru.
    Podpowiedź: żaden z klientów chcących sprzedać towar handlarzowi nie jest w
    stanie wystawić mu faktury. W grę wchodzi jedynie umowa kupna-sprzedaży.
    Jak wygląda kwestia rozliczenia podatku - czy kolega ma płacić 2% jako
    nabywca, od
    umowy cywilno prawnej? A jak z zyskiem z późniejszej sprzedaży? Ile i w jaki
    sposób ma odprowadzić.
    Podpowiedź 2: zyski miesięczne są nieduże, sporo poniżej średniej krajowej
    pensji. Liczy się zyskanie klienta na nowy sprzęt, poprzez ułatwienie mu
    zbycia starego.

    Pozdrawiam
    Jacek

  • 2. Data: 2002-10-09 12:31:12
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Oct 2002, Jacek wrote:
    [...]
> [...]
    >+ stanie wystawić mu faktury. W grę wchodzi jedynie umowa kupna-sprzedaży.

    Nieprawda. W grę wchodzi jeszcze np. umowa komisu :)
    Jakbyś mógł profilaktycznie wrzucić googlowi niniejszą
    grupę, rok 2001..2002 i hasło "komis komisu" - to znajdziesz
    nieco komentarzy na początek :)
    Przepraszam że tak obcesowo odsyłam - ale chwilowo jestem
    w niedoczasie i mam tylko terminal tekstowy przed nosem :]

    >+ Jak wygląda kwestia rozliczenia podatku - czy kolega ma płacić 2% jako
    >+ nabywca, od umowy cywilno prawnej?

    Jak wyżej: hasło "PCC cywilnoprawnej cywilnoprawny"
    -:)
    Od pewnej kwoty - tak.

    Ale porównaj najpierw z zaletami i wadami umowy komisu !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-10-09 12:33:10
    Od: "Tomek" <t...@p...onet.pl>

    Kupujący-sklep musi zarejestrować umowę i zapłacić 2% opłaty od czynności
    cywilno-prawnych. Jeżeli sklep jest płatnikiem VATu to sprzedając w ten
    sposób kupiony towar musi zapłacić całe 22% podatku VAT od warttości rzeczy
    sprzedawanej. Pozatym trzeba zapłacic podatek dochodowy od zysku ze
    sprzedaży. Bardziej opłacalne byłoby gdyby kupowała firma nie będąca
    płatnikiem VAT albo osoba fizyczna. Wtedy poza opłatą 2% trzeba zapłacić już
    tylko podatek dochodowy od różnicy wartości zakupu i sprzedaży danego
    towaru.

    Tomek

  • 4. Data: 2002-10-10 21:30:55
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Oct 2002, Tomek wrote:
    [...]
    >+ sposób kupiony towar musi zapłacić całe 22% podatku VAT od warttości rzeczy

    Niestety prawda :(
    [...]
    >+ Bardziej opłacalne byłoby gdyby kupowała firma nie będąca
    >+ płatnikiem VAT

    ...ale w większości przypadków, usiłując zarobić na życie
    - błyskawicznie przekroczy próg VATu (ile można w końcu
    brać prowizji ? no i możliwe straty trzeba policzyć...)

    >+ albo osoba fizyczna.

    To tak, ale nie kilkadziesiąt umów rocznie :], bo 'samo
    z siebie' [US, znaczy] zostanie zaklasyfikowane do DG.

    IM*H*O po to istnieje legalny patent pt. 'komis' (który
    niestety swoje wady też ma :( - towar [co najmniej formalnie]
    pozostaje własnością 'przynoszacego'.

    Pozdrowienia, Gotfryd