  • 1. Data: 2007-10-18 18:34:55
    Temat: Czy strata przechodzi?
    Od: Jacek Kozłowski <"skylan[usun]"@skylan.pl>

    Witam,
    mam krótkie pytanie - dla wtajemniczonych zapewne np problem.
    Powiedzmy że firma zakończyła rok ze stratą i ma nadpłatę.. powiedzmy
    1000podatku dochodowego i 500 zł podatku vat (firma jest płatnikiem VAT).
    Moje pytanie.. czy w kolejnym roku powiedzmy w styczniu jeżeli
    firmawystawi fakturę to od razu płaci od niej podatek czy jest brana pod
    uwagę strata z poprzedniego roku.
    W skrócie - co dzieje się z nadpłaconym podatkiem na koniec roku..
    przechodzi czy nie?

    Pozdrawiam,
    Jacek Kozłowski

  • 2. Data: 2007-10-18 19:11:45
    Temat: Re: Czy strata przechodzi?
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 18.10.2007 Jacek Kozłowski <"skylan[usun]"@skylan.pl> napisał/a:
> [...]
    > uwagę strata z poprzedniego roku.
    > W skrócie - co dzieje się z nadpłaconym podatkiem na koniec roku..

    VAT się rozlicza miesięcznie, więc nie ma problemu. Natomiast stratę w
    podatku dochodowym można odliczać przez następnych... no, kilka lat. Nie
    pamiętam ile. Max 50% straty w ciągu roku.
    --
    Samotnik
    http://www.pachnidelko.pl/

  • 3. Data: 2007-10-18 19:16:27
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 18 Oct 2007 20:34:55 +0200, Jacek Kozłowski napisał(a):

    > Powiedzmy że firma zakończyła rok ze stratą i ma nadpłatę.. powiedzmy

    namieszałeś... ;)

    > 1000podatku dochodowego i 500 zł podatku vat (firma jest płatnikiem VAT).

    Rozumiem, że mimo straty, ma jednocześnie zapłacone zaliczki na podatek
    dochodowy 1.000 zł i nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym w deklaracji
    VAT za miesiąc grudzień (lub IV kwartał), tak? ;>

    > Moje pytanie.. czy w kolejnym roku powiedzmy w styczniu jeżeli
    > firmawystawi fakturę to od razu płaci od niej podatek czy jest brana pod
    > uwagę strata z poprzedniego roku.

    to pozostawię bez komentarza, spróbuję niżej, ok? ;)

    > W skrócie - co dzieje się z nadpłaconym podatkiem na koniec roku..
    > przechodzi czy nie?

    Dwa różne podatki, dwie różne sprawy.
    Pierwsza - VAT.
    Dla VAT-u nie ma końca roku, przynajmniej jeśli chodzi o rozliczenie
    miesięczne, czy kwartalne, nadwyżka w podatku naliczonym, czyli z zakupów,
    nad należnym (sprzedaż) przechodzi na następny miesiąc i jest tam
    rozliczona. Poza oczywiście przypadkami, kiedy przysługuje Ci zwrot tego
    podatku (art.87 ustawy PTU).

    Podatek dochodowy - zupełnie co innego :)
    Jeśli masz stratę w danym roku z DG i zapłacone zaliczki, jasnym jest, że
    po sporządzeniu i złożeniu zeznania, nadpłata zostanie zwrócona
    podatnikowi, czyli Tobie :)
    Stratę, którą "osiągnąłeś" masz prawo rozliczyć w ciągu następnych pięciu
    lat, w wysokości nie wyższej niż 50% straty w jednym roku (art. 9 ust. 3)

    Wszystko oczywiście dotyczy podatku doch. od os.fizycznych, nie ryczałtu.

    Choć w sumie nie uściśliłeś dokładnie, czego dotyczyło pytanie :)

    Oczywiście stratę możesz rozliczać już przy ustalaniu miesięcznych zaliczek
    na podatek dochodowy, w następnym roku po powstaniu straty, pamiętając o
    50%.

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

    PS. Gotfryd się zgubił... :(

  • 4. Data: 2007-10-18 19:19:01
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Samotnik w <news:slrnfhfc1j.f6k.samotnik@localhost.localdomain>
    :

    > VAT się rozlicza miesięcznie, więc nie ma problemu. Natomiast stratę w
    > podatku dochodowym można odliczać przez następnych... no, kilka lat. Nie
    > pamiętam ile. Max 50% straty w ciągu roku.

    A nadpłacony podatek dochodowy w najbliższym rozliczeniu rocznym...

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]