  • 1. Data: 2002-09-04 10:00:12
    Temat: DAROWIZNA jak?
    Od: "DanielR" <d...@w...pl>

    posiadam DG
    chciałbym dokonać darowizny, 3500 z przeznaczeniem dla kogoś na naukę

    jak to zrobić?
    co mówi na ten temat prawo?
    czy można odliczyć od podatku?
    jaką kwotę mogę darować?

    proszę o pomoc

  • 2. Data: 2002-09-04 10:16:39
    Temat: Re: DAROWIZNA jak?
    Od: s...@i...pl (Sebastian D-D)

    > posiadam DG
    > chciałbym dokonać darowizny, 3500 z przeznaczeniem dla kogoś na naukę

> [...]

    Nie mozesz odliczyc od podatku... chyba, ze zamiast darowizny zrobisz z tego
    umowę o dzielo. Cale 3500 wpiszesz sobie w koszty. Jesli odpowiednio ulozysz
    umowe i bedzie ozna zastosowac 50%-we KUP, to wowczas osoba "obdarowana"
    zaplaci 0,20*3500*0,50 = 350 zl zaliczki na podatek dochodowy PIT. Po
    zlozeniu przez tak "obdarowanego" zeznania rocznego, jesli nic on juz nie
    zarobi w danym roku. Kwota ta wroci do jego kieszeni (taka jakby druga
    transza darowizny) - a zatem, DO DZIEŁA - pozdrawiam.

    Zaufaj swojej intuicji... >>> http://link.interia.pl/f1646

  • 3. Data: 2002-09-04 10:16:58
    Od: "ktp" <k...@a...net>

    > chciałbym dokonać darowizny, 3500 z przeznaczeniem dla kogoś na naukę
    >
    > jak to zrobić?

    np wręczając pieniądze "w łapkę" ;)
    np spisują "umowę darowizny" - kto komu, ile, kiedy,
    że np "pod tytułem darmym - nie żądając świadczeń wzajemnych"

    ewentualnie zapłacić podatek od spadków i darowizn - jeśli wartość
    darowizn udzielonych tej osobie (z uwzględnieniem stopnia pokrewieństwa)
    przekracza ustawowe progi

    > co mówi na ten temat prawo?
    patrz kodeks cywilny art.888 ....902
    (dostępny np na www.rp.pl dział serwis prawny/kodeksy)
    tudzież "ustawa o podatku od spadków i darowizn"

    > czy można odliczyć od podatku?
    primo - darowizny jeśli w ogóle, to odlicza się od dochodu,
    a nie od podatku

    secundo:
    na rzecz osób fizycznych - nie,
    na rzecz osób prawnych (z uwzględnieniem
    odpowiedniego celu darowizny - patrz updf art.26) - tak, jeśli
    pieniądze zostały przelane lub wpłacone na konto - nie liczą
    się udokumentowane pokwitowaniem lub KP w tym roku

    > jaką kwotę mogę darować?
    jaką tylko chcesz - sky is the limit

    > proszę o pomoc
    voila !

    pozdr
    KTP

  • 4. Data: 2002-09-04 11:19:43
    Od: s...@i...pl (Sebastian D-D)

    > posiadam DG
    > chciałbym dokonać darowizny, 3500 z przeznaczeniem dla kogoś na naukę

> [...]
    W ten sposob uczniowi, badz studentowi podarowac mozna ok. 5400 zl rocznie.
    Osobie bezrobotnej takich podarunkow lepiej nie robic, bo utraci ona status
    bezrobotnego i ubezpieczenie zdrowotne.

    Zaufaj swojej intuicji... >>> http://link.interia.pl/f1646