  • 1. Data: 2002-05-12 21:24:36
    Temat: DG a nie moje mieszkanie
    Od: "Tym" <t...@g...pl>

    Witam!
    Historia zagmatwana jak w południowoamerykańskim serialu... Prowadzę DG w
    mieszkaniu, w którym mieszkam z żoną, ale nie jestem zameldowany (żona jest,
    z pewnych powodów wygodniej mi się nie meldować). Lokal jest własnością
    teściowej, która użycza mi bezpłatnie pokój. Teraz seria pytań:
    1. Czy użyczenie w takiej "konfiguracji" rodzinnej jest OK?
    2. Czy muszę traktować użyczenie jako przychód?
    3. Czy mogę odliczać odpowiedni procent czynszu i innych opłat?
    4. Czy lepiej użyczać, czy wynajmować pokój na DG?
    Z góry dziękuję za odpowiedź i wszelkie inne uwagi.
    Tym

  • 2. Data: 2002-05-12 21:29:58
    Temat: Re: DG a nie moje mieszkanie
    Od: "ESka" <e...@w...pl>

    Użytkownik "Tym" napisał w wiadomości

    > 1. Czy użyczenie w takiej "konfiguracji" rodzinnej jest OK?
    jest OK
    > 2. Czy muszę traktować użyczenie jako przychód?
    musisz
    > 3. Czy mogę odliczać odpowiedni procent czynszu i innych opłat?
    możesz
    > 4. Czy lepiej użyczać, czy wynajmować pokój na DG?
    chyba lepiej użyczać; w przypadku wynajmu, ty co prawda masz koszty, ale
    teściowa musi odprowadzać podatek z tytułu wynajmu i uważać, żeby nie zostać
    VATowcem.

    ESka

  • 3. Data: 2002-05-12 21:50:40
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Tym <t...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:abmmec$ihf$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > 4. Czy lepiej użyczać, czy wynajmować pokój na DG?
    > Z góry dziękuję za odpowiedź i wszelkie inne uwagi.

    O kurde! :))
    1. Konfiguracja rodzinna nie ma znaczenia chyba że stosowane rozliczenia
    pomiędzy podmiotami (ty i teściowa) zasadniczo odbiegają od cen rynowych w
    danej miejscowości.
    2. Sądzę, że jest to przychód. Faktycznie jest to "bezpłatne użyczenie
    lokalu", a Ty nie płacąc czynszu masz z tego korzyść, czyli przychód.
    Obliczyc go należy wg średnich cen najmu m.kw. mieszkania w danym rejonie
    miasta, o podobnym standarcie, itp. Dobrze jest tez sporządzić taką umowę
    użyczenia aby było jasne w papierach kto i co komu użycza.
    Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 15 marca 1996 r., sygn. akt SA/Lu
    839/956, stwierdził, że przychodem jest wartość nieodpłatnych świadczeń
    otrzymanych z tytułu nieodpłatnego użytkowania lokalu. W wyroku z 19 czerwca
    1996 r., sygn. akt SA/Sz 2231-2233/957, NSA uznał, że oddanie rzeczy w
    nieodpłatne używanie na podstawie umowy użyczenia bądź umowy użytkowania
    stanowi nieodpłatne świadczenie dla podmiotu przejmującego rzecz do
    używania. Podobny pogląd zaprezentował NSA w rozstrzygnięciu z 7 sierpnia
    1996 r., sygn. akt SA/Gd 1167/958: "Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o
    podatku dochodowym od osób prawnych obejmuje usługi i udostępnienie lokalu
    świadczone darmo, jak również te, które można zakwalifikować jako nienależne
    świadczenie w rozumieniu art. 410 § 2 Kodeksu cywilnego".

    3. I tu tak samo umowa użyczenia jest potrzebna. Jeżeli w umowie zawary
    będzie punkt, że Ty jako korzystający z lokalu jestes obowiązany ponosić
    pewne koszty (dobrze jest ustaliś jakąś konkretną kwotę, czy % czynszu itp)
    to wrzucasz w koszty spokojnie. Lepiej jest wpisać wyższą kwotę tej opłay i
    nie zawracać sobie głowy wrzucaniem np. odzielnie telefonu, czy energii itp.
    A w takim przypadku nie będzie to już nieodpłatne świadczenie bo ponosisz
    koszty, czyli nie jest to Twój przychód.
    W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 września 1996 r., sygn. akt
    I SA/Łd 135/9610, znalazło się stwierdzenie, że jako "nieodpłatne
    świadczenie" w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
    należy uznać wyłącznie takie, które są całkowicie nieodpłatne. Za takie
    świadczenia nie można zatem uznać korzystanie przez podatnika z
    nieruchomości, gdy podatnik zobowiązany jest umownie do ponoszenia na rzecz
    wydzierżawiającego opłat publicznoprawnych, np. podatku od nieruchomości czy
    też pokrycie kosztów ubezpieczenia. Podobny pogląd zaprezentował NSA w
    wyroku z 28 sierpnia 1995 r., sygn. akt SA/Wr 2612/9411. Znalazło się w nim
    stwierdzenie, że spółka z o.o. nie uzyskuje nieodpłatnego świadczenia,
    jeżeli zgodnie z zawartą umową obowiązana jest ponosić koszty ubezpieczenia
    otrzymanego majątku, podatek od nieruchomości, podatek od środków
    transportowych oraz wszelkie inne koszty związane z prowadzeniem
    działalności przy użyciu objętych używaniem części majątku przedsiębiorstwa.

    4. Lepiej użyczać ale na warunkach punkt 3.
    W przypadku umowy najmu teściowa ma przychód i co miesiąc musi składać
    PIT-5, płacić co miesiąc zaliczki, a potem wszystko wykazać w zeznaniu
    rocznym. Wprawdzie wtedy większą kwotę możesz wrzucić w koszty ale zapewne
    teściowa nie zechce z własnej kieszeni płacić podatku od nieistniejącego
    czynszu, czyli zapłacisz Ty. I na to samo wyjdzie. :))

    WS

  • 4. Data: 2002-05-13 06:12:02
    Od: "Tym" <t...@g...pl>

    Baaardzo duże dzięki za tak wyczerpującą odpowiedź i przytoczenie
    orzecznictwa!
    Tym

    Użytkownik "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:abmo68$27l$1@sunsite.icm.edu.pl...

  • 5. Data: 2002-05-13 08:27:42
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    zostać
    > VATowcem.
    >
    >wydaje mi sie od 2002 nawet użyczenie podlega podatkowi dochodowemu,
    jedynie co mozna uzyskac z uzyczenia to to, ze nie podlega ono vat-wi

    jacek

  • 6. Data: 2002-05-13 17:06:28
    Od: "ESka" <e...@w...pl>

    Użytkownik "jacek" napisał w wiadomości:
    >wydaje mi sie od 2002 nawet użyczenie podlega podatkowi dochodowemu,
    > jedynie co mozna uzyskac z uzyczenia to to, ze nie podlega ono vat-wi

    Użyczenie podlega podatkowi, i nie tylko od 2002, ale to zależy komu
    użyczasz. Tu jest mowa o teściowej, więc podatku dla niej nie ma .

    ESka

    PS. Proponuję przeczytać UoPDOF:
    Art. 16. [ Przychód z nieruchomości ]
    1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości lub w
    części do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom
    organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej uważa się wartość czynszową,
    stanowiącą równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie
    zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości. Nie jest jednak przychodem
    wartość czynszowa lokali lub budynków mieszkalnych udostępnionych osobom
    pozostającym z podatnikiem w stosunku pracy, dla których stanowi ona
    nieodpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 12 ust. 1.

    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub potrzeby
    członków rodziny albo oddał bezpłatnie nieruchomość lub jej część do użytku
    na cele działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej,
    oświatowo-wychowawczej, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu,
    ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
    rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego oraz
    związkom zawodowym, nie ustala się wartości czynszowej tej nieruchomości lub
    jej części, a wydatki związane z nieruchomością nie stanowią kosztu
    uzyskania przychodów.