  • 1. Data: 2007-04-14 21:05:00
    Temat: DG a podatek od czynności cywilnoprawnych
    Od: "szuszu" <u...@g...com>

    Witam,

    prowadzę DG (VAT, kpir), kupiłam na firmę aparat fotograficzny (nie do
    odsprzedaży) od osoby fizycznej nieprowadzącej DG, jak powinnam to
    udokumentowac, aby móc wpisać aparat w koszty? Oraz co z podatkiem? Czy
    mógłby mi ktoś wyjaśnić poniższy art. ustawy o podatku od czynności
    cywilnoprawnych:

    Art. 2. Nie podlegają podatkowi:
    (...)
    4) czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu
    dokonania tej czynności jest:
    a) opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
    b) zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
    (....)

    Ja to widze tak:

    1) sprzedający wystawia mi rachunek, który jest podstawą do zaksięgowania
    2) na rachunku wyodrębnia podatek cc (2%), który ja wpłacam na rachunek
    mojego US
    3) w koszty wpisuję kwotę brutto wraz z podatkiem (ponieważ ja płacę
    podatek)

    czy prawidłowo... ???

    z góry dziękuję

  • 2. Data: 2007-04-16 06:15:05
    Temat: Re: DG a podatek od czynności cywilnoprawnych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Apr 2007, szuszu wrote:

    > Ja to widze tak:
    >
    > 1) sprzedający wystawia mi rachunek, który jest podstawą do zaksięgowania
    > 2) na rachunku wyodrębnia podatek cc (2%), który ja wpłacam na rachunek
    > mojego US

    Trzeba by przemyśleć, jak PCC ma być wykazane, chyba nie musi
    "wpadać" jako część ceny :)

    > 3) w koszty wpisuję kwotę brutto wraz z podatkiem (ponieważ ja płacę
    > podatek)
    >
    > czy prawidłowo... ???

    Moim zdaniem tak.

    Co do zwolnienia - liczy się *czynność*, opodatkowanie VATem dotyczy
    sprzedawcy, więc nie dotyczy tej transakcji (mimo iż kupujący jest
    VATowcem)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-04-16 10:12:12
    Od: "szuszu" <u...@g...com>

    > Trzeba by przemyśleć, jak PCC ma być wykazane, chyba nie musi
    > "wpadać" jako część ceny :)

    oto jest pytanie, zrobię tak żeby było dobrze :)

    > Moim zdaniem tak.
    >
    > Co do zwolnienia - liczy się *czynność*, opodatkowanie VATem dotyczy
    > sprzedawcy, więc nie dotyczy tej transakcji (mimo iż kupujący jest
    > VATowcem)

    to było właśnie zagadkowe, dzięki za wyjaśnienie

  • 4. Data: 2007-04-16 10:43:31
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    szuszu napisał(a):

    > oto jest pytanie, zrobię tak żeby było dobrze :)

    Po co wykazywać w ogóle PCC na umowie???

    PCC nie powinno być częścią ceny bo podatnikiem jest nabywca.
    Można oczywiście ustalić cenę tak żeby nabywca "wyszedł na swoje" po
    zapłaceniu podatku - czyli w praktyce ustalić cenę o te 2% w stu niższą.

    Ale co do zasady od 1 stycznia tego roku podatek PCC sprzedawcy nie
    interesuje, nie jest przez niego finansowany (a jakby miał być to to
    chyba byłaby darowizna??) i ja bym odradzała wpisywać podatek na umowie.

    US opodatkuje wtedy cała kwotę otrzymaną, czyli ten 'podatek' też.
    Też mi biznes...

    Oczywiście jeżeli to co kupujemy jest środkiem trwałym to PCC podwyższa
    jego wartość - nie jest wtedy kosztem bezpośrednio.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 5. Data: 2007-04-16 21:16:59
    Od: "szuszu" <u...@g...com>

    > Po co wykazywać w ogóle PCC na umowie???

    Co będzie wtedy podstawą do zaksiegowania w KUP podatku? dowód
    przelewu/wpłaty?

> [...]

    > Oczywiście jeżeli to co kupujemy jest środkiem trwałym to PCC podwyższa
    > jego wartość - nie jest wtedy kosztem bezpośrednio.

    dziekuję za cenne uwagi.
    Jeżeli już mowa o ŚT to faktycznie mam dylemat czy aparat fotograficzny
    (kupiony za 1700 PLN) wpisać do środków trwałych czy nie. Napewno będzie
    używany dłużej niż rok. Czy są jakieś korzyści z wpisania go do ŚT lub
    inaczej: czy US może się doczepić, że wpisałam go do wyposażenia mimo, iż
    używam/będę używać go ponad rok?

  • 6. Data: 2007-04-16 21:31:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Apr 2007, szuszu wrote:

    > Co będzie wtedy podstawą do zaksiegowania w KUP podatku? dowód
    > przelewu/wpłaty?

    Najwyraźniej. A wsparty kopią deklaracji to już w ogóle ;)

    [...Maddy...]

    W sumie niepotrzebnie wspomniałem - stary nawyk :( (poprzednio
    był wybór kto płaci podatek, mimo że wiem o zmianie jakoś tak
    mało fortunnie napisałem jakby można było wybierać).

> [...]
    > używany dłużej niż rok. Czy są jakieś korzyści z wpisania go do ŚT lub
    > inaczej: czy US może się doczepić, że wpisałam go do wyposażenia mimo, iż

    Nie.
    Ale:
    - samochód (z 2 powodów, "kolometrówka" przesądza sprawę osobno)
    - komputer
    - fotoaparat
    ...powinny być wyłącznie bardzo rozważnie ujmowane w EW.
    Wiesz co to jest "ulepszenie podatkowe"?
    Co będzie, jeśli kiedyś w ramach hm... "rozbudowy" zechcesz dokupić jakiś
    DROGI (znaczy >3500 zł) dodatek (który samodzielnie nie stanowi ST)?

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-04-17 20:44:13
    Od: "szuszu" <u...@g...com>

> [...]
    > Co będzie, jeśli kiedyś w ramach hm... "rozbudowy" zechcesz dokupić jakiś
    > DROGI (znaczy >3500 zł) dodatek (który samodzielnie nie stanowi ST)?

    fakt, trzeba sie mieć na baczności. A rozważając hipotetyczną sytuację, że
    jednak dokupiłam po roku obiektyw za >3500zł, a aparatu nie ujęłam w ŚT?
    Jest jakieś wyjście z tej sytuacji?

  • 8. Data: 2007-04-17 21:08:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Apr 2007, szuszu wrote:

    > fakt, trzeba sie mieć na baczności. A rozważając hipotetyczną sytuację, że
    > jednak dokupiłam po roku obiektyw za >3500zł, a aparatu nie ujęłam w ŚT?
    > Jest jakieś wyjście z tej sytuacji?

    Dwa ;)
    Teoretyczne: zostanie szpecem od podatków, który rozwikła w końcu ten
    przypadek, od paru lat na takiego czekamy :) (podatkolodzy z prasy
    podatkowej AFAIR kilka lat temu mieli niespójne poglądy)
    Praktyczne: kupić drugi aparat :> może być Zenith w stanie przedago-
    nalnym :> (ale wypada pamiętać o "wprowadzeniu do używania" i nabyciu
    choć jednego filmu oraz rozpakowaniu aparatu z pudełka ;>) oraz oprzeć
    się na pozytywnych dla podatników interpretacjach US/MF dotyczących
    przypadków kiedy jest drukarka dająca się podpiąć do kilku komputerów
    (albo inny podobny sprzęt peryferyjny).

    pzdr, Gotfryd