  • 1. Data: 2006-10-31 14:34:20
    Temat: DG, adres zakładu głownego, adres przedsiębiorcy a pieczątka
    Od: h...@p...onet.pl

    1) Przypadek 1.

    W zaświadczeniu o WPISIE DO EDG stoi:

    "PKT1. Oznaczenie przedsiębiorcy - wiadomo.
    PKT2. Msc zamieszkania i adres przedsiębiorcy:
    miejscowość A ulica A numer A
    PKT3. Adres zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca
    wyonywania działalności:
    Miejscowość B ulica B numer B

    Teren całego Kraju."

    Czy zapis z PKT3. "Adres zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca
    wykonywania działalności"
    (!!! pisownia oryginalna !!!)
    pozwala na następującą interpretację:

    a) przedsiębiorca może prowadzić działalność w:
    miejscowości A ulica A numer A.
    wszak PKT3. można zinterpretować jako "... oddział lub inne miejsce..."
    tym samym może używać pieczątki: miejscowość A ulica A numer A.
    a z adresu:
    Miejscowość B ulica B numer B na razie jeszcze nie korzysta
    bo czeka na zakończenie remontu
    lub z adresu: Miejscowość B ulica B numer B już nie korzysta, bo go opuścił
    tymczasowo.

    b) przedsiębiorca może prowadzić działalność w: miejscowości B ulica B numer B.
    wszak PKT3. można zinterpretować jako "... oddział lub inne miejsce..."
    tym samym może używać pieczątki: miejscowość A ulica A numer A. (tak 3xA).
    Co pozwala mu na prowadzenie
    -ogólnej sprzedaży pod adresem: Miejscowość B ulica B numer B
    -sporadycznej sprzedaży pod adresem: miejscowość A ulica A numer A
    Przy czym w obu przypadkach używa pieczątki: miejscowość A ulica A numer A.

    c) przedsiębiorca może prowadzić działalność w: miejscowości B ulica B numer B.
    wszak PKT3. można zinterpretować jako "... zakład główny ..."
    tym samym powinien używać pieczątki: miejscowość B ulica B numer B.
    -nie wolno mu używać pieczątki: miejscowość A ulica A numer A.
    -może używać pieczątki: miejscowość A ulica A numer A.

    d) czy jeżeli przedsiębiorca dokona wpisu do EDG polegającego na dopisaniu do
    PKT3.
    adresu: miejscowość A ulica A numer A,
    a formatka wpisu nie klasyfikuje adresów w PKT.3 wpisu do EDG na:
    - adres zakładu głównego: A lub B
    - oddział: A lub B.
    tylko wpisane są tzw. longiem jeden pod drugim,
    to:
    przedsiębiorca może prowadzić działalność w: miejscowość A ulica A numer A.
    wszak PKT3. można zinterpretować jako "... zakład główny, oddział lub inne
[...]
    A jak powróci pod adres B to
    będzie używał piczątki: Miejscowość B ulica B numer B.

    Acha, żeby było prościej: A i B podlegaja pod ten sam U.S.
    .

  • 2. Data: 2006-10-31 16:55:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Oct 2006, h...@p...onet.pl wrote:
    [...]
    > -nie wolno mu używać pieczątki: miejscowość A ulica A numer A.

    Mam pytanie uboczne: z czego wynosisz że jakiegoś zapisu nie
    wolno umieszczać na pieczątce?
    Albo że "trzeba"?

    Przez kilka lat obserwacji na obu grupach (.prawo i .podatki)
    podano tylko jeden akt prawny dotyczący wprost zawartości pieczątki
    (i można domniemywać że dotyczy to jednej, "urzędowej" pieczątki,
    a nie każdej - np. imiennej przypisanej do stanowiska), można
    dodatkowo próbować wywieść z różnych przepisów że pieczątka nie
    może zawierać informacji wprowadzających w błąd.
    Adres "A" jest miejscem zamieszkania, jest więc informacją
    prawdziwą, jakoś mi nie pasuje żeby nie mógł być podawany
    na pieczątce!
    Możesz objaśnić?

    A - ten akt to ustawa o statystyce publicznej, nakazuje ona żeby
    na pieczątce był REGON. Nic więcej!

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2006-11-06 13:09:09
    Od: h...@p...onet.pl

    > On Tue, 31 Oct 2006, h...@p...onet.pl wrote:
    > [...]

    zapewne chodzi o przypadek c):

> [...]
    > -może używać pieczątki: miejscowość A ulica A numer A.

    >  Mam pytanie uboczne: z czego wynosisz że jakiegoś zapisu nie

    Nie wolno używać zapisu wprowadzającego w błąd - sam piszesz o tym poniżej.

> [...]
    > dodatkowo próbować wywieść z różnych przepisów że pieczątka nie
    > może zawierać informacji wprowadzających w błąd.

    Chodzi mi o przypadek użuwania jdnej jedynej pieczątki przez firmę.

    >  Adres "A" jest miejscem zamieszkania, jest więc informacją
    > prawdziwą,

    Tak, ale nie zawsze ten adres A jest tożsamy z siedzibą główną, bądź adresem
    prowadzenia DG.

    > jakoś mi nie pasuje żeby nie mógł być podawany
    > na pieczątce!
    > Możesz objaśnić?

    Chodzi mi o zgodność z zapisem wpisu do EDG pkt 3.
    Którego dosłowną pisownię przytoczyłem.

    > A - ten akt to ustawa o statystyce publicznej, nakazuje ona żeby
    > na pieczątce był REGON. Nic więcej!

    To wiadomo, ale mi chodzi tylko o adresy.

    Te trzy, a w zasadzie cztery możliwe przypadki należy rozpatrywać z osobna.
    Nie zachodzą one jednocześnie.
    Krórko mówiąc: co ma być, co powinno, a czego nie powinno (chodzi o adresy)
    w zależności od tego co stoi w pkt.3-cim CYTOWANEGO wpisu do EDG.
    Chodziło mi o odniesienie się z osobna do tych tylko przypadków
    .

    cytowpisy

  • 4. Data: 2006-11-07 09:24:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Nov 2006, h...@p...onet.pl wrote:

    > Nie wolno używać zapisu wprowadzającego w błąd - sam piszesz o tym poniżej.

    Zgoda.
    Tylko nie widzę tego "wprowadzenia w błąd" - na czym ma polegać?

    [...]
    > Tak, ale nie zawsze ten adres A jest tożsamy z siedzibą główną,

    Jak nie? Przecież osoba fizyczna nie ma "siedziby" tylko miejsce
    zamieszkania - to jest odpowiednik "siedziby" osoby prawnej, weź
    zajrzyj do KC, tam jest w miarę równo: "siedziba osoby prawnej lub
    miejsce zamieszkania osoby fizycznej". To samo znajdziesz
    w ustawie o VAT.
    Jak mowa o "adresie podatnika" - to właśnie o wskazaniu adresu
    pod którym ma siedzibę OP lub o adresie zamieszkania OF.
    IMO ma to początek w zasadach korespondencji, tak cywilnoprawnych
    jak i administracyjnych: odpowiedzialna jest *osoba fizyczna*
    a domniemuje się że mieszka tam gdzie mówi że mieszka :)
    Dlatego m-ce zamieszkania trzeba podawać do jawnego wpisu w EDG.
    Obejrzyj rozporządzenie o wystawianiu faktur - "i adres *podatnika*".
    Jak podatnik jest OF, to jego adresem jest m-ce zamieszkania.
    BTW: była o to awantura, kiedy wprowadzano kasy fiskalne dla taksówkarzy,
    "no jak to, każdy będzie wiedział gdzie mieszkam" :) - tak jakby
    bez kasy nie mógł wiedzieć.

    > bądź adresem prowadzenia DG.

    I...?
    Sam stwierdzasz że adresów które można "przywiązać" do prowadzenia
    DG jest kilka, to dlaczego podanie jednego z nich (czy to adresu
    zamieszkania, czy adresu prowadzenia DG) miałoby być
    "wprowadzaniem w błąd"?

    > Chodzi mi o zgodność z zapisem wpisu do EDG pkt 3.
    > Którego dosłowną pisownię przytoczyłem.

    A co on ma do pieczątki?
    Przytoczyłeś również dosłowną pisownię pkt 2
    Dlaczego chcesz uznać że adres .3 jest ważniejszy niż adres .2?
    Równnie dobrz, a nawet bardziej powinieneś dedukować "na odwrót" ;)
    Niemniej:

    > To wiadomo, ale mi chodzi tylko o adresy.

    Właśnie widzę, że najwyraźniej nie umiemy się porozumieć.
    Ze "nie wiadomo".
    Bo przepis nakazujący umieścić REGON to jest JEDYNY przepis
    wprost regulujący co MA być na pieczątce.
    Jak "wiadomo", skoro na pieczątce *NIE* musi być żadnego adresu
    (w szczególności adresu przedsiębiorstwa) zaś adres przedsiębiorcy
    który rozważasz jest nie tyle "równie dobry" co nawet "lepszy"
    niż adres przedsiębiorstwa?
    Przecież podanie ŻADNEGO z tych adresów nie jest:
    - "wprowadzeniem w błąd" (oba są prawdziwe)
    - obowiązkowe

    Różnica będzie taka, że jak na pieczątce będzie adres przedsiębiorcy
    (osoby) to od biedy można ją przyłożyć na pustej kartce z napisem
    "faktura VAT" i sprawę "danych określających podatnika" mamy
    z głowy, a jak na pieczątce tego adresu nie ma to musi on być
    wydrukowany (albo napisany ręką).
    No ale i tak wszyscy adres przedsiębiorcy drukują (na f-rze) więc
    różnica żadna czym się "podpieczętuje" :)
    No i z przepisów innych, obowiązujących "ogólnie", zaczynając
    na art.5 Kodeksu Cywilnego a kończąc na zapisach Kodeksu Karnego
    należy wyciągniąć wniosek że nie wolno podawać danych nieprawdziwych.
    I to jest koniecz listy, AFAIK & IMO.

    > Te trzy, a w zasadzie cztery możliwe przypadki należy rozpatrywać z osobna.
    > Nie zachodzą one jednocześnie.

    No wiadomo - mamy trzy czy cztery pieczątki.
    Trochę niejasno zapisałeś pierwszą wersję - po prostu nie moze podawać
    adresu "B" jeśli w danym okresie to nie jest adres związany z DG, czyli
    jeszcze tam DG nie prowadzi albo już nie prowadzi.

    > Krórko mówiąc: co ma być,

    Było tak: "to wiadomo" ;) - musi być REGON.
    Jak jest REGON i np. szlaczek w kwiatki to mamy spełnione
    wszelkie wymogi co do pieczątki.

    > co powinno,

    Sam powiedziałeś że "to wiadomo".
    NIC nie powinno - bo żaden przepis nie nakazuje podawania ŻADNEGO
    adresu na pieczątce. Zawartość pieczątku co najwyżej ograniczy jej
    funkcję - jak w przykładzie z wystawianiem f-ry VAT na kartce
    wyrwanej z zeszytu (apeluję o niepodważanie metodą "że to
    niepoważnie wygląda" - jest zgodne z przepisami? - no to następny
    wniosek proszę ;))

    > a czego nie powinno (chodzi o adresy)

    Adresów *nieprawdziwych*.

    > w zależności od tego co stoi w pkt.3-cim CYTOWANEGO wpisu do EDG.

    Ale w zakresie umieszczania informacji na pieczątce mozesz sobie...
    no możesz ;) *dowolny* z tych adresów - skoro nie ma *obowiązku*,
    zaś oba są *prawdziwe*.
    I co że piszesz o CYTOWANYM wpisie do EDG?
    Przecież z "wpisu" nie wynika obowiązek umieszczania adresu na
    pieczątce... a może wynika? - podaj proszę przepis :)
    A z p. widzenia b. wielu tak przepisów jak i zdarzeń (np. konieczność
    podania kontrahenta do sądu cywilnego) ważniejszy bywa adres
    z p.2 - acz również nie powiedziano nigdzie że ma być NA PIECZĄTCE.
    Przepisy zabezpieczają prawidłowość dokonywania operacji nakazując
    aby konkretne dane znalazły się *na dokumencie* - konkretnym
    dokumencie.
    Weźmy fakturę.
    Jeśli istnieje przepis że ów adres (adres przedsiębiorcy, czyli
    adres zamieszkania) ma być na fakturze - to on tam ma być, ale
    niekoniecznie musi się wziąć z pieczątki, i nie znaczy że nie
    wolno na fakturę z prawidłowym adresem przedsiębiorcy przywalić
    pieczątki z adresem przedsiębiorstwa.
    A przynajmniej przez ostatnie pięć lat nikt nie podał takiego
    przepisu na grupie, mimo że z rzadka sprawa wracała.

    > Chodziło mi o odniesienie się z osobna do tych tylko przypadków

    Na mój gust podanie na pieczątce czy to adresu przedsiębiorcy, czy
    to adresu przedsiębiorstwa ("zakładu" czy "miejsca prowadzenia
    działalności") nie jest ani zabronione ani nakazane żadnym
    przepisem!
    Wniosek do dyskusji: "dlaczego nie można by podać dowolnego
    z nich"? (o co już pytałem poprzednio :))

    Tak dla porządku: ściśle rzecz biorąc "miejsce prowadzenia DG",
    "zakład" i "przedsiębiorstwo" nie są synonimami, bo np. kilka
    zakładów może stanowić jeden "zespół materialnych i niematerialnych
    składników majątku" :), skupiałem się na różnicy między
    przedsiębiorcą i przedsiębiorstwem bo tę podałeś - i na
    AFAIK braku jakichkolwiek przepisów różnicujących "konieczność
    umieszczania jakiegokolwiek adresu na pieczątce".
    Pieczątka:
    p1. p2.
    ...oznacza "dane przedsiębiorcy który prowadzi DG"
    (p1., p2. i p3. to oczywiśnie numery danych z zapodanego wpisu)
    p1. p3
    ...oznacza "dane przedsiębiorstwa które prowadzi przedsiębiorca"

    Jakoś nie widzę Twojego zarzutu na który powołałeś się u samej
    góry - że jakoby z mojego stwierdzenia że "nie mogą to byc
    dane nieprawdziwe" miałoby wynikać że któraś z pieczątek
    zawiera nieprawdziwe dane...

    Która i dlaczego?

    pzdr, Gotfryd