  • 1. Data: 2003-02-20 10:14:53
    Temat: DG (koszty) - parę pytań nieuświadomionego
    Od: "Boguś" <b...@w...pl>

    Witam,

    Mam parę pytań w związku z właściwym księgowaniem kosztów. (KPiR + VAT)

    1. Jak księgować składkę na Fundusz Pracy? Jedni mówia mi, że w koszty, inni
    że doliczają do składek na ubezp. społ. w PIT-5, jeszcze inni że FP w ogóle
    nie jest KUP i nie podlega odliczeniu od dochodu.

    2. Czy wszystkie rachunki kosztowe, na których nie ma mojej nazwy (np.
    bilety kolejowe za podróże służbowe) należy księgować poprzez dow. wewn. ?
    Jeśli tak, to czy w DW wpisuję wartość netto czy brutto (takiego np. biletu
    kol.)? - Z tego co wiem, VAT od biletów kol. można odliczać.

    3. Telefon stacjonarny. Wiem że było, ale nie do końca mój przypadek. Mam
    telefon w mieszkaniu (tamże jest zarejestrowana firma). Numer w TPsie jest
    zarejestrowany na firmę (nie na imię i nazwisko). Czy moge cały rach tel.
    kłaść w KUP, czy jest to "moralnie" wątpliwe ? Właśnie po to zarejestrowałem
    ten telefon na firmę, ale w kontekście przeczytanych wątków na grupie
    zaczynam mieć wątpliwości, czy mi wolno.

    Pozdrawiam
    Boguś

  • 2. Data: 2003-02-20 10:22:43
    Temat: Re: DG (koszty) - parę pytań nieuświadomionego
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Boguś wrote:

    > 1. Jak księgować składkę na Fundusz Pracy? Jedni mówia mi, że w
    > koszty, inni że doliczają do składek na ubezp. społ. w PIT-5, jeszcze
    > inni że FP w ogóle nie jest KUP i nie podlega odliczeniu od dochodu.

    FP tylko w koszty.
    Jeśli spodziewasz się straty na koniec roku to ubezp. społ. też warto w
    koszty.

> [...]
    > wewn. ? Jeśli tak, to czy w DW wpisuję wartość netto czy brutto
    > (takiego np. biletu kol.)? - Z tego co wiem, VAT od biletów kol. można

    Bilety kolejowe i autobusowe bez podpisu ale z pieczątką z numerem NIP
    są traktowane jako normalna faktura VAT więc nie trzeba DW

> [...]
    > po to zarejestrowałem ten telefon na firmę, ale w kontekście
    > przeczytanych wątków na grupie zaczynam mieć wątpliwości, czy mi

    Jeśli nie używasz go do rozmów prywatnch to całość w koszty. W
    przciwnym wypadku zamów billing i rozdzielaj na prywatne i firmowe (nie
    wiem tylko co robić w tym wypadku z abonamentem)

  • 3. Data: 2003-02-20 11:14:27
    Od: s...@s...pl (Sebastian D-D)

    > Jeśli nie używasz go do rozmów prywatnch to całość w koszty. W
    > przciwnym wypadku zamów billing i rozdzielaj na prywatne i firmowe (nie
    > wiem tylko co robić w tym wypadku z abonamentem)

    Wydaje mi się, że jeśli jest na firmę, to bez krępacji całość w koszty - no
    a abonament to już na 100 %

  • 4. Data: 2003-02-20 18:39:53
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Boguś" <b...@w...pl> napisał w wiadomości

    > 1. Jak księgować składkę na Fundusz Pracy? Jedni mówia mi, że w koszty

    I dobrze mówią od razu w KPiR

    >, inni
    > że doliczają do składek na ubezp. społ. w PIT-5,

    A ci to źle mówia i robią, przeczytaj co jest napisane w PIT-5 a propo składek na
    ubezp. społ. .. no i nie próbuj przypisać do
    punktu mówiącego o skłądakch na rzecz organizacji do których przynależność jest
    obowiązkowa :-)) ... zbieżność jest przypadkowa :-))

    > jeszcze inni że FP w ogóle
    > nie jest KUP i nie podlega odliczeniu od dochodu.

    Podlega

    > 2. Czy wszystkie rachunki kosztowe, na których nie ma mojej nazwy (np.
    > bilety kolejowe za podróże służbowe) należy księgować poprzez dow. wewn. ?

    Jezli bilety mają pieczątkę z nip sprzedawcy i pieczątkę z tekstem że bilet jest
    fakturą VAT to taki bilet jest kosztem (bez DW) ...
    ale jest coś o limicie powyzej 50 km ale zapomniałem z czym się to je :)

    > Jeśli tak, to czy w DW wpisuję wartość netto czy brutto (takiego np. biletu
    > kol.)? - Z tego co wiem, VAT od biletów kol. można odliczać.

    Jak żeś VATman to możesz :) a jak nie to w koszty brutto.

> [...]
    > ten telefon na firmę, ale w kontekście przeczytanych wątków na grupie
    > zaczynam mieć wątpliwości, czy mi wolno.

    Ot dylemat, ale IMO i na zwykła logikę to full w koszty łacznie z abonamentem, (np.
    tak jakbyś na swoja firmę wynajał pokój w
    jakimś biurowcu) ale spotkałem się (fakt że pare lat temu z opiniami że "w ogóle nie
    mozna kupić telefonu **na firmę** w sytuacji
    gdy masz ją w mieszkaniu, ze tylko abonament, jak nie było bilingu to max 30%, a tak
    na podstawie bilingu z tym że abonamentu nie
    odliczasz ale koszt bilingu juz tak). Ale to faktycznie dotyczy sytacji gdy masz
    telefon jest "domowy" wykorzystywany częściowo "na
    firmę".
    W twojej sytuacji wliczał bym wszystko w koszty (zakup numeru, telefonu, faksu,
    materiałów do faksu, abonament, rachunki za rozmowy
    i faksy) z tym że należałoby stosować go tylko do celów firmowych w sytuacji gdybyś
    musiał udowodnić to bilingiem (i tylko wtedy
    zamawiałbym biling).

    Sark

    p.s. czy tepsa stosuje inne zasady "sprzedaży numerów" dla firm niz dla ludności ? (w
    domyśłe wyższe:)

  • 5. Data: 2003-02-20 22:24:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Feb 2003, Jureq wrote:

    >+ Boguś wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Bilety kolejowe i autobusowe bez podpisu ale z pieczątką z numerem NIP
    >+ są traktowane jako normalna faktura VAT więc nie trzeba DW

    ...pod warunkiem że mają jeszcze "wartość taryfową ponad 50km" !
    Miejscówka Katowice-Warszawa (kilkadziesiąt groszy VAT) tak, bilet
    IC Zabrze-Katowice (nawet nie wiem ile zł :)) - nie.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-02-21 08:18:10
    Od: "Bogus" <b...@w...pl>

    > ...pod warunkiem że mają jeszcze "wartość taryfową ponad 50km" !
    > Miejscówka Katowice-Warszawa (kilkadziesiąt groszy VAT) tak, bilet
    > IC Zabrze-Katowice (nawet nie wiem ile zł :)) - nie.

    Mógłbyś rozwinąć tę myśl? Albo podać jakąś podstawę żebym mógł coś więcej
    przeczytać?

    Pozdrawiam
    Boguś

  • 7. Data: 2003-02-21 08:18:55
    Od: "Bogus" <b...@w...pl>

    > p.s. czy tepsa stosuje inne zasady "sprzedaży numerów" dla firm niz dla
    ludności ? (w domyśłe wyższe:)

    Nie - dokładnie tak samo jak dla osób prywatnych.

    Pozdrawiam
    Boguś

  • 8. Data: 2003-02-21 10:34:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Feb 2003, Bogus wrote:

    >+ > ...pod warunkiem że mają jeszcze "wartość taryfową ponad 50km" !
    [...]
    >+ Mógłbyś rozwinąć tę myśl? Albo podać jakąś podstawę żebym mógł coś więcej
    >+ przeczytać?

    Nie pamiętam numeru rozporządzenia, ale to jest w rozp. ministra
    ds. VAT, w nim jest zapis że można uznać za faktury VAT bilety
    komunikacji pod warunkiem że jest NIP wystawcy (stempel) i właśnie
    odległość taryfowa >50km.
    Mam problem - routing do mofnetu mi nie działa :(, nie zajrzę...

    pzdr, Gotfryd