  • 1. Data: 2009-03-31 19:20:47
    Temat: DG, lokal, jego remont i zmiana przeznaczenia
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Jest lokal w budynku (mieszkalnym), jestem właścicielem budynku i
    lokalu, prowadzę działalność gospodarczą (powiedzmy że np serwis
    komputerów) i chcę ten lokal wykorzystać. Obecnie jest to pusta
    "piwnica" czy jakkolwiek to nazwać, wpisane przeznaczenie "pomieszczenia
    gospodarcze" i za to płacone podatki.

    Jaka powinna być kolejność postępowania (gdzie/jak to załatwiać?):
    - wystąpienie o zmianę przeznaczenia lokalu (czy raczej zmianę sposobu
    korzystania z lokalu?)
    - zmiana podatku za lokal (bo inna jest za lokal pod DG, niż piwnice,
    mieszkanie itp), opłacona obecnie jest na cały rok, od którego momentu
    powinna zostać opłacona nowa stawka? Gdy lokal będzie faktycznie
    wykorzystywany w nowym charakterze, od momentu zmiany przeznaczenia, czy
    może w następnym roku?
    - fizyczny remont/przeróbka/dostosowanie lokalu (idące w koszty dg)
    - wpisanie lokalu jako "miejsce prowadzenia DG" (obecnie - mieszkanie)

    Chciałem wykonać najpierw remont (dość prosty bo to 55m2 jednego pustego
    pomieszczenia, głównie kosmetyka w postaci kartongipsów, kafelek,
    ścianek działowych, nowe drzwi i okna itp tyle że nie mam pojęcia ile to
    potrwa), ale boję się żeby nie "wtopić" i nie móc potem uwzględnić
    wydatków w kosztach (i amortyzować), lub mieć to wyrzucone, bo "robię
    lokal nie będący firmowym".

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 2. Data: 2009-03-31 20:12:00
    Temat: Re: DG, lokal, jego remont i zmiana przeznaczenia
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Mar 2009, BartekK wrote:

    > - fizyczny remont/przeróbka/dostosowanie lokalu (idące w koszty dg)

    Remont, polegający na *przywróceniu* pierwotnego stanu czegokolwiek
    może faktycznie iść w koszty.
    Tzw. "remont" polegający na dostosowaniu, przeróbce i inne takie
    nosi nazwę "ulepszenia" i kwalifikuje się do wywalenia z kosztów
    przy pierwszej kontroli która to zauważy (fakt, urzędnik może się
    nie znać, do tego część wydatków może być trudno udowodnić, bo
    wapno i cement do wymiany odpadającego tynku oraz otynkowania
    nowego muru mało się różnią ;), ale z cegłami to chyba można
    tylko po oczach świecić że "to przeróbka była" :>)
    Oczywiście "ulepszenie" podlega zaliczeniu w koszty poprzez
    amortyzację (ale zrozumiałem tego nie chcesz).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-03-31 22:19:16
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > Remont, polegający na *przywróceniu* pierwotnego stanu czegokolwiek
    > może faktycznie iść w koszty.
    Mocno uprościłem, ale wiem o co chodzi. Ma być remont w postaci
    przywrócenia stanu (tzn mówiąc popularnie "odnowienie-odświeżenie") oraz
    dostosowanie (w postaci postawienia tymczasowych ścianek z kartongipsu,
    dodanie oświetlenia, położenie instalacji eth/zasilania do stanowisk itp
    (a to już w amortyzację)

    > Oczywiście "ulepszenie" podlega zaliczeniu w koszty poprzez
    > amortyzację (ale zrozumiałem tego nie chcesz).
    Cóż, każdy by chciał co innego, ja np wolałbym wszystko jednorazowo
    zamortyzować, ale wiem że się nie da. Lepsze i to, niż w ogóle nie
    amortyzować/odliczać.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 4. Data: 2009-04-01 10:23:28
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > [...] Oczywiście "ulepszenie" podlega zaliczeniu w koszty poprzez
    > amortyzację (ale zrozumiałem tego nie chcesz). [...]

    Ostatnio zadziwiła mnie decyzja Izby Skarbowej z Poznania (sygn.
    BD-P/423-205/05/P click--> http://tinyurl.com/ccsfn7 ) z której wynika
    między innymi, że jeśli korzysta się z obcego środka trwałego bez tytułu
    prawnego to nakładów na ulepszenie nie traktuje się jako inwestycji w
    obcy środek trwały. Te nakłady są po prostu KUP (bez konieczności
    amortyzacji).

    Zastanawiam się w związku z tym czy nie dałoby się w podobny sposób
    potraktować remontu części budynku używanego do DG, kiedy tenże budynek
    jest moją własnością ale nie jest w EŚT.

    Jakieś pomysły? :-)

    Piotrek