  • 1. Data: 2004-03-14 22:17:43
    Temat: DG - przedawnienie roszczenia w praktyce
    Od: "Robert" <b...@b...net>

    Witam,

    Proszę o pomoc. Jest firma A, która świadczyła mi (DG) usługę stałą -
    opłacaną co miesiąc w formie abonamentu. Firma ta pewnego dnia
    przekształciła się w firmę B - dokładniej firma B pochłonęła firmę A i inne
    firmy.
    Zaczynam dostawać faktury od firmy B pomimo pisma przewodniego od firmy A, w
    którym piszą, że odbiorca, który nie wyrazi zgodę na przeniesienie praw
    dalej będzie fakturowany przez firmę A (został przeniesiony majątek, byt A
    nadal istniał prawnie).
    TO tyle w kwestii wstępu - żeby nie było podejrzeń, że próbuję kogoś
    naciągnąć. Po prostu dostaję faktury od firmy B a wszystko czego chcę to
    dostawać faktury od firmy A (jest to dla mnie istotne). Faktur od firmy B
    nie księguję (a więc zaniżam koszty!) bo ciągle jestem zwodzony, że już za
    niedługo firma A wystawi mi prawidłowe faktury. Z drugiej strony firma B
    jednocześnie próbuje mnie straszyć, że muszę spłacić należności.
    Ogólnie paranoja w dużych firmach - ale nie to jest istotne.

    Usługi były świadczone w roku 2002 i ostatnio zdałem sobie sprawę, że zbliża
    się termin ich przedawnienia. W związku z tym proszę o informację jak w
    praktyce mam rozumieć terminy przedawnień. Firma wystawiała mi faktury za
    okres od 1 do ostatniego danego miesiąca, faktury te wystawiane były na
    koniec danego miesiąca, płatne do ok 15 następnego miesiąca.

    Pytanie 1) Kiedy przedawnia się roszczenie z takiej faktury np za luty 2002?
    1 lutego 2004? 29 lutego 2004? Czy też 14 marca 2004 (termin płatności to 14
    marca 2002)?
    Pytanie 2) Czy jeśli takie roszczenie uległo przedawnieniu to znaczy, że nie
    muszę już płacić za tę fakturę?

    Druga sprawa. Firma ta wystawiła jeszcze fakturę uzupełniającą za okres od
    01.01.2002 do 30.06.2002 ale w dniu 01.03.2003. Tam są dodatkowe kwoty,
    które należy dopłacić do 6 abonamentów z okresu 2002 (od stycznia do
    czerwca). Wszystko to jest na jednej fakturze, w jednej pozycji - jako
    dopłata za okres od stycznia do czerwca 2002. I wystawiona jest właśnie w
    01.03.2003.

    Pytanie 3) Kiedy przedawnia się takie roszczenie? Według danych miesięcy,
    których świadczenie usług dotyczy czy też liczy się okres 2 lat od
    01.03.2003?

    Pozdrawiam
    Robert