  • 1. Data: 2004-05-10 19:37:37
    Temat: DZIURA W USTAWIE O VAT - SAMOCHODY UŻYWANE
    Od: "AUTOMARKET" <b...@a...krakow.pl>

    Witam .

    Według najnowszej ustawy o vat firmy handlujące samochodami uzywanymi
    (komisy) musza zapłacic 22% vat od całej wartosci towarów sprzedanych, ktore
    byly na stanie przed 1 maja i beda teraz sprzedane.
    Dla niewtajemniczonych : zakup za np. 30000 od osoby fizycznej +vat22% =
    sprzedaż minmum za 36600 żeby pokryć vat, a zarobek = 0

    Czy ktos ma podobny problem jak ja i ma pomysl co mozna zrobic w takiej
    sytuacji, zeby opodatkowana byla - tak jak to powinno byc tylko marza?

    Jak myslicie kidy MF moze zareagowac na ten ewidentny bubel prawny i
    zareaguje jakims rozporzadzeniem wyjasniajcym całą sprawę?

    vide : http://podatki.onet.pl/916352,1,0,wiadomosci.html

  • 2. Data: 2004-05-10 19:41:07
    Temat: Re: DZIURA W USTAWIE O VAT - SAMOCHODY UŻYWANE
    Od: "AUTOMARKET" <b...@a...krakow.pl>

    > Mam pytanko czy te samochody używane są już własnością komisu tzn. czy
    > masz juz do czynienia z dostawą towarów ( rozporządzasz rzecza jak
    > właściciel) i dlatego nie możesz zastosować opodatkowania marży?

    Tak, prowadzimy komis samochodowy w dosłownym zanaczeniu tzn. przyjmujemy
    samochody do sprzedaży, a także
    odkupujemy samochody. Większość samochodow (towaru) została zakupiona, co
    jest oczywiste przed wejsciem w życie ustawy, a nawet przed jej
    opubliokowaniem. Część samochdów została zakupiona w lutym, marcu, czy nawet
    pod koniec kwietnia i teraz wg. aktualnej wykładni musimy id tych wszystkich
    samochodow odprowadzic 22% vat, co prowadzi wlasciwie do bankructwa firmy,
    bo nie tylko nie jestesmy w stanie zarobic na tych samochodach, ale nawet
    nie jestesmy w stanie uzyskac ceny wyzszej o 22% od ceny zakupu. Wg starych
    przepisow (do 30 kwietnia) opodatkowana byla tylko marza i wedlug nowych
    jest podobnie. Tyle, że w nowej ustawie, ktora dotyczy transakcji po 1 maja
    opodatkowanie marzy jest mozliwe tylko dla dostaw po 30 kwietnia 2004, co
    jest jednoznaczne z tym, że musimy zaplacic 22%. Jest to ewidentne
    niedopatrzeniae ustawodawcy. Ciekawe tylko czy teraz po publikcji `GW` ktos
    to odkreci.

    Mam też pytanie do grupowiczów:

    Jak uważacie - jak traktować sprzedaż komisową towaru powierzonego przez
    osobe fizyczną?
    Czytałem juz rozne interpretacje i każdy pisze cos innego.
    Moim zdaniem, skoro komis jest dostawa, a sprzedaż towarow uzywanych jest
    zwolniona z vat to
    powinno to wygladać tak, że opodatkowaniu podlega tylko marża np:
    Kowalski wstawia samochod za 10000zl. Komis narzuca marżę 1000zł i sprzedaje
    samochod za 11000. Kowalski otrzynuje po sprzedazy 10000, a komis
    opodatkowuje 1000 złotych 22% vat`em.

    Pozdrawiam.
    Paweł

  • 3. Data: 2004-05-10 20:13:12
    Od: "PABB" <p...@g...eta.pl>

    Użytkownik "AUTOMARKET" <b...@a...krakow.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jest jednoznaczne z tym, że musimy zaplacic 22%. Jest to ewidentne
    > niedopatrzeniae ustawodawcy. Ciekawe tylko czy teraz po publikcji `GW`

    Wiesz tak teraz analizuję przepisy dotyczące komisu. Zastanawiam się czy w
    twoim przypadku nie będzie mieć zastosowanie jeden z przepisów przejściowych
    a mianowice art 171.
    Mówi on, że wydanie towaru przez komitenta komisantowi (komis w sprzedaży)
    do 30.04.2003 nie powodujące u nich powstania obowiązku podatkowego rodzi
    obowiązek podatkowy po tym dniu na zasadach starej ustawy.Jeżeli natomiast
    komisant zakupił towar do 30.04.2004 (komis w zakupie) i po tym terminie
    wyda go komitentowi, ma prawo do rozliczenia podatku naliczonego tytułem
    nabycia za miesiąc maj, zgodnie z przepisami nowej ustawy ( pod warunkiem,
    że podatek nie został wcześniej rozliczony przez komitenta)

  • 4. Data: 2004-05-10 21:23:58
    Od: "PC" <a...@i...pl>

    A ja może się troche podepne do tematu i zapytam o co innego.

    Może mi ktoś biegły w prawie zinterpretować Rozporządznie
    Ministar Finansów z 27.IV.2004 w sprawie 'VAT' (poz 970)
    Rozdział 6, par 8, ust 1 pkt 5.
    "Zwalnia się od podatku:
    Dostawę samochodów osobowych i innych (...) przez
    podatników, któym przy ich nabyciu przysługiwało prawo
    do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w
    art 86 ust 3 i 5 ustawy jeżeli (...) są (...) używanymi (...)"

    To się chyba odnosi do sytuacji gdy ktoś kupi auto po
    1.V i za pół roku je sprzeda. A jak jest w sytuacji gdy
    auto jest kupione przed 1.V. a chce się go sprzedać
    dziś - typowe 22%?

    pozdawiam
    PC