  • 1. Data: 2006-03-14 15:00:54
    Temat: Darowizna czy raczej kupić ??
    Od: "Andrzej Neuman" <a...@p...pl>

    Mam pytanie. Mam babcię, tzn. wychowywała mnie całe źycie, więc jest dla
    mnie jak babcia, ale formalnie jest tylko, była opiekunką prawną.
    Babcia posiada mieszkanie i napisała testament w którym zapisuje mnie
    wszystko, ale..... jest jeszcze rodzina babci mianowicie córka siostry
    babci. Myśle, źe mimo testamentu będzie sobie rościć prawo
    do mieszkania mimo testamentu.
    Więc postanowiliśmy z babcią na zapisanie mi w darowiźnie mieszkania, bądź
    umowy kupna od babci przeze mnie mieszkania.
    I tutaj moje pytanie , co wyjdzie taniej w opłatach, darowizna czy kupno.

    Dziękuję z góry za pomoc !!!

    Pozdrawiam

    Andrzej

    Twoja drukarnia internetowa
    www.studiouh.com

  • 2. Data: 2006-03-18 10:09:11
    Temat: Re: Darowizna czy raczej kupić ??
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Mar 2006, Andrzej Neuman wrote:

> [...]
    > wszystko, ale..... jest jeszcze rodzina babci mianowicie córka siostry
    > babci. Myśle, źe mimo testamentu będzie sobie rościć prawo

    To się nazywa "zachowek".
    Jak testament będzie ważny (uwaga zmierza do tego, że bardzo łatwo
    za pomocą jakiegoś kiksu spowodować nieważność testamentu! - taki
    często szokujący przykład to... podpisy świadków na testamencie,
    na testamencie nie może być NIC więcej i nic mniej niż stanowi ustawa)
    to spadkobiercy mają prawo do 1/2 albo 2/3 *wartości* spadku, wypłacanej
    w pieniądzu. Czasami dla spadkobiercy testamentowego gorzej niż jakby
    miał udział w mieszkaniu oddać.
    +++ cytat +++
    § 2. Jeżeli uprawniony nie otrzymał należnego mu zachówku bądź
    w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny, bądź w postaci
    powołania do spadku, bądź w postaci zapisu, przysługuje mu przeciwko
    spadkobiercy roszczenie o zapłatę sumy pieniężnej potrzebnej
    do pokrycia zachówku albo jego uzupełnienia.
    ---
    To raz.

    Aby się zapoznać z tymi sprawami przeczytaj Kodeks Cywilny (jest
    łatwo dostępny w sieci), zaczynając od art. 922.

    > Więc postanowiliśmy z babcią na zapisanie mi w darowiźnie mieszkania, bądź
    > umowy kupna od babci przeze mnie mieszkania.

    Coś ci zacytuję:
    +++
    Art. 994.
    § 1. Przy obliczaniu zachówku nie dolicza się do spadku drobnych
    darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani dokonanych
    przed więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia spadku,
    darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi
    do zachówku.
    ---

    Wydaje mi się że jeśliby miała miejsce *tylko* darowizna (bez powołania
    do spadku) to owe 10 lat byłoby bez znaczenia. Ale to by trzeba
    spytać prawnika.

    > I tutaj moje pytanie , co wyjdzie taniej w opłatach, darowizna czy kupno.

    ??
    Masz za co kupić?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-03-18 15:55:53
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Jak testament będzie ważny (uwaga zmierza do tego, że bardzo łatwo
    > za pomocą jakiegoś kiksu spowodować nieważność testamentu!

    Tylko w ramach pomocy babci nie wpaść na pomysł, że się testament
    wydrukuje na komputerze, a babcia go tylko podpisze.

    Napisany w całości odręcznie i na dodatek nie zapomnieć o dacie.
    I żadnych innych szlaczków, czy też rysunków.