  • 1. Data: 2006-03-14 14:21:18
    Temat: "rabat" na fakturze
    Od: "W.R." <email_beztego@beztego_ratymirski.net>

    Witam.

    Otrzymałem fakturę (towary handlowe), która wygląda mniej więcej tak:
    wartość netto towaru - 100zł
    VAT - 7zł
    brutto: 107zł
    "rabat z tytułu płatności gotówkowej" - 3% od 107 czyli 3,21zł

    do zapłaty: 103,79zł

    I teraz zastanawiam się jak toto zaksięgować.
    Czy powinienem zmniejszyć wartość towaru (kiedyś tam będzie to kup) i
    vat naliczony czy może jakoś inaczej to potraktować (np. jako przychód).
    Pierwszy raz mam coś takiego - dotychczas wszyscy dostawcy uwzględniali
    rabaty w cenie netto towarów.

    Księgi handlowe+VAT.

    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski

  • 2. Data: 2006-03-14 15:46:50
    Temat: Re: "rabat" na fakturze
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    nie wolno naliczać rabatu od ceny brutto. Faktura jest nieprawidłowo
    wystawiona- obecnie to przestępstwo. Zwróć się o korektę bo w tym momencie
    rabat wpływa na rozliczenie vat a nie powinien.
    --
    Jackare

    Użytkownik "W.R." <email_beztego@beztego_ratymirski.net> napisał w
    wiadomości news:dv6ji2$bk5$2@nemesis.news.tpi.pl...

  • 3. Data: 2006-03-14 16:09:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Mar 2006, W.R. wrote:
> [...]
    > Czy powinienem zmniejszyć wartość towaru (kiedyś tam będzie to kup) i vat
    > naliczony czy może jakoś inaczej to potraktować (np. jako przychód).

    Przychodu zdecydowanie nie widzę.
    Wieki temu była taka dyskusja, usiłowałem wyłapać "ujemny VAT"
    i "ujemny koszt":
    http://groups.google.pl/groups?as_q=ujemny&num=100&s
    coring=r&hl=pl&as_oq=koszt+vat&as_ugroup=*.podatki
    (tylko kilka postów spośród trzydziestuparu!)
    ...jak widać wtedy mi się nie spodobało, ale zmieniła się radykalnie
    ustawa, nie zmieniło się rozporządzenie, zmieniły się poglądy ;)
    JEŚLI toto zaksięgować to oczywiście wyliczając wartosć towarów.
    Co najwyżej można spytać o prawidłowość takiego dokumentu: "za"
    przemawia fakt iż obrót stanowiący podstawę opodatkowania obniża
    się o wartość opustów (art.29.4) i najwyraźniej mowa o opustach
    NIE stanowiących korekty (wymienionych osobno w tym samym punkcie).
    "Przeciw" pozostaje argument Kaizena.
    Poproszę o 100 sztuk pozycji 2 z twojej faktury :)
    Jak ktoś nie zajrzał do archiwum to już piszę w czym problem: ano
    w tym iż minister przewidział ujmowanie na frze tylko:
    - towarów
    - usług
    oczywiście usług "w rozumieniu VAT", włącznie z prawami majątkowymi,
    "powstrzymywaniem się od" itp.
    Z tego p.widzenia pada pytanie czy taki rabat to towar
    czy usługa? ;)

    Niemniej DZIŚ patrzę na to tak: rozporządzenie nie może uchylać
    ustawy....
    Pasuje ?
    Skoro ustawa jest rozstrzygająca, to IMO literalnie zastosować
    wypada wspomniany przepis:
    +++
    4. Obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych
    i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont)
    i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu
    przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat
    o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt
    faktur.
    ---

    Podkreślę: fakt oddzielnego wymienienia "kwot wynikających z korekt"
    wydaje mi się być tu istotny, nie fakt że "zmniejsza się o opusty"! :)
    Ważne JAK się zmniejsza.

    Skoro ustawodawca wymienił OSOBNO obniżkę z korekty f-ry, to znaczy
    że opust NIE MUSI być ujęty na korekcie, a skoro powiedział ze
    "zmniejsza się" to znaczy że może się pojawić wartość ujemna.

    Wygląda na to że rozporządzenie jest sprzeczne z ustawą.

    Pewnie ściągnęli od poprzedników i należy się pała za ściąganie ;)
    (przypomnę: rozporządzenie pojawiło się półtorej dnia przed
    wejściem w życie, czyli horror w wersji extra).

    > Pierwszy raz mam coś takiego - dotychczas wszyscy dostawcy uwzględniali
    > rabaty w cenie netto towarów.

    I minister chyba tylko tak myślał :[
    W par. 9.1.4 rozporządzenia powinno być: "nazwę towaru, usługi
    lub innych elementów podstawy opodatkowania"

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2006-03-14 16:28:23
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <j...@i...pl> napisal(a):
    > nie wolno naliczać rabatu od ceny brutto. Faktura jest nieprawidłowo
    > wystawiona- obecnie to przestępstwo. Zwróć się o korektę bo w tym momencie
    > rabat wpływa na rozliczenie vat a nie powinien.

    Dlaczego nie wolno?

    Też mam problem z dostawcą. Jest normalna tabelka z cenami,
    podsumowanie, a potem "rabat kwotowy". Liczę VAT od kwoty brutto
    pomniejszonej o ten rabat, ale ile to jest roboty z policzeniem cen
    nabycia wszystkich pozycji z faktury... Chętnie bym rzucił mu jakiś
    przepis, żeby w końcu przerobił te faktury.
    --
    Samotnik
    http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

  • 5. Data: 2006-03-15 12:48:47
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Samotnik wrote:

> [...]
    > nabycia wszystkich pozycji z faktury... Chętnie bym rzucił mu jakiś
    > przepis, żeby w końcu przerobił te faktury.

    Prawdziwy problem powstaje wtedy gdy masz kilka towarów z róznymi
    stawkami VAT, a potem tylko jeden rabat kwotowy bez podania którego VAT
    dotyczy.

  • 6. Data: 2006-03-16 23:19:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Mar 2006, Samotnik wrote:

> [...]

    Hm... możesz przepisem rzucić ?

    > Dlaczego nie wolno?

    Wg rozporządzenia na f-rze mają być "towary i usługi".
    Dywagacje masz w poście obok, ale jak dostawca tak sobie tylko
    zajrzał do przepisów to tym jednym punktem go zagniesz, prosząc
    o fakturę TYLKO z pozycją "rabat" i powiadając że chcesz 100
    sztuk, skoro to "towar lub usługa", tudzież popierając jednym
    tchem opinią że "rabaty i obniżki to tylko na fakturze korekcie".
    Skołowany na pewno nie zada sobie pytania czy to moze być
    niezgodne z ustawą ani nie zwróci uwagi że w rozporządzeniu jest
    "powinna zawierać CO NAJMNIEJ" (czyli coś więcej moze), bo bo
    jak tak można - rozporządenie podważać... ;)

    > nabycia wszystkich pozycji z faktury... Chętnie bym rzucił mu jakiś
    > przepis, żeby w końcu przerobił te faktury.

    +++
    § 12. 1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać co
    najmniej:
    4) nazwę towaru lub usługi;
    ---

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-03-16 23:47:02
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <s...@s...com.pl> napisal(a):

    > +++
    > § 12. 1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać co
    > najmniej:
    > 4) nazwę towaru lub usługi;
    > ---

    No dobrze, ale tam są nazwy towarów. :) Tylko ceny przy nich
    niewłaściwe.

  • 8. Data: 2006-03-18 09:56:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Mar 2006, Samotnik wrote:

    > No dobrze, ale tam są nazwy towarów. :)

    +++ cytat +++
    Jest normalna tabelka z cenami,
    podsumowanie, a potem "rabat kwotowy".
    ---
    Czyli rabat kwotowy jest POZYCJĄ na fakturze.
    Jakby nie był *pozycją* faktury to z podatkowego punktu widzenia
    nie miałbyś kłopotu: ani do VATu ani do kosztu by nie wchodził ;)
    Skoro jednak rozważamy jak toto zaksięgować, to znaczy że albo
    to *jest* pozycja na f-rze albo cały papier jest innym dokumentem
    ksiegowym a nie f-rą - bo na f-rach tabelka z pozycjami musi być
    i basta.
    Tego że to JEST faktura rozumiem dostawca nie podważa.
    Celuję w pytanie: czy ta pozycja to towar czy usługa ?
    Chodzi o to, że minister się nie sprężył i pominął w rozporządzeniu
    możliwość wpisywania "inności" :)
    Zaznaczam: "pominął", nie "zakazał". Ale to trzeba szukać...
    Jak się czyta, to wygląda jak NAKAZ wpisania "towaru lub
    usługi"...

    > Tylko ceny przy nich niewłaściwe.

    Pisałeś ze właściwe, a niżej jest dodatkowy towar: "rabat".
    To ja poproszę 100 sztuk rabatu ;)
    No chyba że to usługa ten rabat, ale też biorę!
    Haczyk do tego zmierza :), acz co do nieprawidłowości f-ry
    mam wątpliwości. IMO nie jest nieprawidłowa. Ale postraszyć można ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2006-03-21 10:02:55
    Od: "W.R." <email_beztego@beztego_ratymirski.net>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
> [...]

    > i "ujemny koszt":
    > http://groups.google.pl/groups?as_q=ujemny&num=100&s
    coring=r&hl=pl&as_oq=koszt+vat&as_ugroup=*.podatki

    Dzięki za odpowiedzi (wykopuję po tygodniu ale nie miałem czasu odpisać).
    Ostatecznie dokonałem korekty ceny towaru i vat naliczonego - tak zeby
    wyjść na brutto po rabacie (czyli kwote do zapłaty). Mniej odliczam,
    więc nie powinni się czepić :)

    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski

  • 10. Data: 2006-03-21 12:19:30
    Od: "złodziej podatków" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > Ostatecznie dokonałem korekty ceny towaru i vat naliczonego - tak zeby
    > wyjść na brutto po rabacie (czyli kwote do zapłaty). Mniej odliczam,

    A wystarczyło by aby dostawca wpisał taki oto tekst. Udzielono rabatu w
    wysokości xx%. Ceny jednostkowe netto zostały pomniejszeone o wartość
    udzielonego rabatu. Mój program takie coś liczy idrukuje pomimo że był napisany
    naście lat temu. I odbiorca nic nie musi l;iczyć. Tyle że taki program musi
    pisać fachowiec a nie domorośli programiści.