  • 1. Data: 2006-02-18 22:18:42
    Temat: Darowizna czy spadek?
    Od: "Młody" <magusz[ciach]@o2.pl>

    Witam szanownych grupowiczów.
    Sytuacja wygląda następująco:
    Żona wujka mojego ojca ze względu na podeszły wiek postanowiła uregulować
    kwestie majątkowe na wypadek śmierci. Na spadkobiercę wybrała mojego ojca i
    kazała mu się dowiedzieć jak to można załatwić. Ojciec przekazał sprawę mi
    więc zwracam się z prośba do grupowiczów o odpowiedzi na kilka pytań.
    Dodam jeszcze, że chodzi o mieszkanie M3 i oszczędności w kwocie kilku
    tysięcy.
    Za wszystkie odpowiedzi/podpowiedzi z góry dziękuję.

    1) Czy lepiej to załatwić przez spadek i testament, czy lepiej by ciotka
    dokonała darowizny za życia?
    1a) Czy testament musi być asygnowany przez notariusza i jeśli tak to jakie
    są tego koszta?
    1b) W przypadku darowizny (przepisania mieszkania na ojca) jaki jest koszt
    aktu notarialnego i od czego ta kwota zależy?
    1c) Ile lat trzeba mieszkać (5 czy 6) w odziedziczonym/otrzymanym mieszkaniu
    aby nie trzeba było płacić podatku ?
    1d) Czy od otrzymanej kwoty na koncie trzeba płacić podatek, czy jest na to
    jakiś artykuł jak to ma miejsce w przypadku mieszkania?
    2) Które rozwiązanie jest najlepsze, najmniej kłopotliwe, najtańsze?
    3) Co by szanowni grupowicze polecili?

    Pozdrowienia
    Młody :)

  • 2. Data: 2006-02-20 12:30:08
    Temat: Re: Darowizna czy spadek?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 Feb 2006, it was written:

> [...]
    > kazała mu się dowiedzieć jak to można załatwić. Ojciec przekazał sprawę mi

    He, he :)
    Na początek - poruszasz również problemy prawne niepodatkowe, z którymi
    wypadałoby uderzyć na .prawo (a nie .podatki)
    Pierwszy z nich to "wybranie ojca" - nie ma tak dobrze, z mocy prawa
    spadkobiecom należy się zachowek - wartość połowy spadku policzonego
    "urzędowo" (z rzadka 2/3 wartości).
    Istnieje po prawdzie instytucja zrzeczenia się spadku za życia spadkobiercy
    na mocy umowy notarialnej, ale można sobie skomplikować życie jak
    spadkobierca umrze.

> [...]
    > Za wszystkie odpowiedzi/podpowiedzi z góry dziękuję.
    >
    > 1) Czy lepiej to załatwić przez spadek i testament, czy lepiej by ciotka

    Jak ci się widzi tytuł ustawy: "o podatku od spadków i darowizn" ? ;)
    Różnice występują rzadko (raczej na korzyść spadku), IMHO w tym przypadku
    bez znaczenia.
    I dla porządku - darowizny 10 lat wstecz od śmierci liczą się do działu
    spadku, czyli m.in. określenia wysokości zachowków.

    > 1a) Czy testament musi być asygnowany przez notariusza i jeśli tak to jakie
    > są tego koszta?

    Przeczytaj Kodeks Cywilny tak od okolic art.1000 (tysiąc :>) do końca.
    Nie musi być, ale trzeba DOKŁADNIE przestrzegać formalności (całość
    własnoręcznie, żadnych poprawek, data, podpis...).

    > 1d) Czy od otrzymanej kwoty na koncie trzeba płacić podatek, czy jest na to
    > jakiś artykuł jak to ma miejsce w przypadku mieszkania?

    "jest artykuł" - coś 9600 zl od jednej osoby dla I grupy podatkowej.

    Przeczytaj ustawę o podatku od spadków i darowizn - poważnie piszę :)
    Krótka jest...!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-02-20 22:43:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Feb 2006, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Jak ci się widzi tytuł ustawy: "o podatku od spadków i darowizn" ? ;)
    > Różnice występują rzadko (raczej na korzyść spadku), IMHO w tym przypadku
    > bez znaczenia.

    A, i wypadałoby wspomnieć że kilka skrajnie różniących się poglądami
    partii (od panującej nam PiS do skrajnie liberalnej pozasejmowej UPR)
    wspominają (od lat) o skasowaniu tych podatków.
    Czyli... nie można *wiedzieć* co będzie za kilka lat.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)