  • 1. Data: 2003-12-08 23:37:47
    Temat: Etat - skala DG - liniowo
    Od: "Lukasz Goralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Witam,
    jest juz raczej pozno wiec od razu przejde do rzeczy:

    w 2004 bedzie nadal prowadzona DG (nauczanie) i z uwagi na zmiany w pdof
    kilka pytan:

    1. czy da sie miec etat opodatkowany skala, a DG liniowo (19%) - trzeba to
    gdzies zglaszac?

    2. czy zmienia sie sposob rozliczania zaliczek na podatek - generalnie
    koszty wyzsze od wyliczonego podatku wiec w ciagu roku nie ma pit-5 tylko
    jest rozliczenie na koniec roku... ale teraz ponoc przy liniowym obowiazek
    pit-5 (z czego to wynika - prosze o jakis konkretny przepis... w miare checi
    i mozliwosci:-)
    (kwestie czy warto miec skale czy liniowa bede w stanie przeliczyc - mam
    nadzieje)

    3. jak to jest ze wspolnum rozliczeniem malzonkow przu DG - wydaje mi sie,
    czu sa jakies wyjatki?

    ufff... na razie tyle
    z gory dziekuje za odpowiedzi

    Pozdrawiam
    Łukasz Góralczyk

  • 2. Data: 2003-12-09 10:21:58
    Temat: Re: Etat - skala DG - liniowo
    Od: "nebe" <n...@p...onet.pl>

    Czesc,

    Z tego co sie dowiadywalem wyglada to nastepujaco:

    > 1. czy da sie miec etat opodatkowany skala, a DG liniowo (19%) - trzeba to
    > gdzies zglaszac?

    Etat bedziesz mial opodatkowany skala czy tego chcesz, czy nie.
    Jezeli wybierasz liniowy na DG musisz to zglosic do 20 stycznia.

> [...]
    > i mozliwosci:-)
    > (kwestie czy warto miec skale czy liniowa bede w stanie przeliczyc - mam

    Zmieni sie sposob rozliczania skladek (jesli wybierzesz liniowy)
    - bedziesz odprowadzal 19% od dochodu - nie ma tu kwoty wolnej.
    A tak wogole, co rozumiesz przez "koszty wyzsze od wyliczonego podatku"?
    Moze miales na mysli "od przychodow"?
    Nie jestem pewien, czy trzeba bedzie skladac deklaracje miesieczna w
    przypadku strat, ale podejrzewam, ze tak.

    Powstaje tu pytanie czy oplaca Ci sie przechodzic na liniowy jesli i tak nie
    musiales skladac PIT-5 (czytaj: nie osiagales duzych dochodow z dzialalnosci).

    > 3. jak to jest ze wspolnum rozliczeniem malzonkow przu DG - wydaje mi sie,
    > czu sa jakies wyjatki?

    ??
    Nie bedzie mozna rozliczac sie z malzonkiem, nie bedziesz mial tez prawa do
    ulg (wylacznie zdrowotne i ZUS). Natomiast malzonek zachowuje prawo do ulg,
    o ile nie tez nie wybierze liniowego :).

    Podkreslam, ze sa to tylko moje "dowiadywanki", nie mam na to "paragrafow".

    Pozdrawiam,
    nebe

  • 3. Data: 2003-12-09 12:57:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Dec 2003, nebe wrote:
    [...Łukasz...]
    >+ Powstaje tu pytanie czy oplaca Ci sie przechodzic na liniowy jesli i tak nie
    >+ musiales skladac PIT-5 (czytaj: nie osiagales duzych dochodow z dzialalnosci).

    Może dużo zarabiać - i wtedy wszystkie dodatkowe przychody "wchodzą
    ponad próg"... :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-12-09 15:20:16
    Od: n...@p...onet.pl

    > Chyba nie zalapalem o co chodzi?

    Racja, zgadza sie.
    Jezeli duzo zarabiasz na etacie, dokladnie mowiac jesli suma przychodow z etatu
    i DG przekracza prog, to oplaca sie wybrac liniowy, bo od tego co zarobisz na
    DG zaplacisz 19 a nie np. 30%.
    Oczywiscie "oplaca sie" nie uwzgledniajac niekorzysci typu "brak ulg".

    Pozdrawiam,
    nebe

  • 5. Data: 2003-12-09 15:36:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Dec 2003, Łukasz Góralczyk wrote:
    [...]
> [...]
    dzialalnosci).
    >+ >
    >+ > Może dużo zarabiać - i wtedy wszystkie dodatkowe przychody "wchodzą

    Załóżmy:
    Zarabia ("z pracy") 80 000zł, dochodu z DG ma 2 000 zł.
    Rozliczając zasady ogólne płaci podatek 40% od wszystkiego co
    wystaje "ponad próg" (w tym 2000 zł z DG), rozliczając *osobno*
    UoP :) wg skali zapłaci 40% od 2kzł mniej a od tych 2000 zł
    zapłaci tylko 19%.
    Czysty zysk: 2000*(40%-19%)=420 zł, kosztem utraty ulg itp.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2003-12-09 15:43:38
    Od: Łukasz Góralczyk <l...@p...com.pl>

  • 7. Data: 2003-12-09 19:31:45
    Od: "Lukasz Goralczyk" <l...@p...onet.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > zapłaci tylko 19%.
    > Czysty zysk: 2000*(40%-19%)=420 zł, kosztem utraty ulg itp.

    W sumie wydawalo mi sie, ze o to chodzi... Ale po przeczytaniu nowej PDOF
    ogarnelo mnie ogolne oslabienie...
    Z reszta bedzie ono przyczyna zapytania Was zaraz o zdanie w kolejnej
    kwesti.

    Dziekuje i pozdrawiam.

    Łukasz

  • 8. Data: 2003-12-09 19:32:48
    Od: "Lukasz Goralczyk" <l...@p...onet.pl>

    <ciach>
    Na prawde pozno bylo...

    > A tak wogole, co rozumiesz przez "koszty wyzsze od wyliczonego podatku"?
    > Moze miales na mysli "od przychodow"?
    Oczywiscie... Tylko tak "skrotowo" to ujalem:-)

    Pozdrawiam
    ŁG

  • 9. Data: 2003-12-09 22:39:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Dec 2003, Lukasz Goralczyk wrote:
    [...]
    >+ Ale po przeczytaniu nowej PDOF ogarnelo mnie ogolne oslabienie...

    Tak późno ?
    Jak widziałem te 52 strony ustawy wprowadzającej zmiany to miałem
    dość na wstępie... :]

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)