  • 1. Data: 2003-12-08 22:35:08
    Temat: KONTRAKTY MENADZERSKIE/SAMOZATRUDNIENIE
    Od: "Wronhouse" <w...@p...onet.pl>

    Szanowni grupowicze,

    Dotyczy osób świadczących usługi min. zarządzania
    To nas urządzili nowelizując ustawę o PIT.
    Oczekuję opinii jak ominąć zapisy paragrafu 13 pkt. 9

    Czasu mało.

    Paweł

  • 2. Data: 2003-12-09 19:44:21
    Temat: Re: KONTRAKTY MENADZERSKIE/SAMOZATRUDNIENIE
    Od: "Lukasz Goralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wronhouse" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Szanowni grupowicze,
    >
    > Dotyczy osób świadczących usługi min. zarządzania
    > To nas urządzili nowelizując ustawę o PIT.
    > Oczekuję opinii jak ominąć zapisy paragrafu 13 pkt. 9

    Bardzo ciekawy zapis... Wlasnie przerabiam w praktyce i malo spie z jego
    powodu...

    Po pierwsze ciekawy (chociaz niespecjalnie oryginalny:-) artykul w PB:
    http://www.pulsbiznesu.pl/content.aspx?sid=79&id=960
    09

    Po drugie orzeczenie NSA (z reszta wymienione w artykule):
    Wyrok NSA z 14.03.2002 r., sygn. akt I S.A./Wr 2057/99

    Po trzecie brzmienie pkt. 9 - szczegolnie interesuje mnie Wasza opinia na
    temat cytatu:
    "z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt. 7."

    Czy to oznacza, ze wystarczy byc np. czlonkiem zarzadu na kontrakcie
    menedzerskim aby uniknac bycia potraktowanym jako osoba i moc spokojnie
    rozliczac sie jako dzialalnosc???

    Pozdrawiam
    )zdezorientowany(

    Łukasz Góralczyk

  • 3. Data: 2003-12-09 22:52:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Dec 2003, Lukasz Goralczyk wrote:
    [...]
    >+ Po trzecie brzmienie pkt. 9 - szczegolnie interesuje mnie Wasza opinia na
    >+ temat cytatu:
    >+ "z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt. 7."

    O czym piszesz ?
    O ujednoliconym tekście UoPDoOF ?
    To nic mi nie pasuje :(
    Wskazany cytat mam w art. 13 !
    A art. 13 jest wyłączony uprzednio (cały) - w definicji z art. 5..6
    Zarówno p. 5 jak i p. 7 to są "przychody osobiste", a skoro
    "osobiste" to na mocy art. 5..6 (pozwalam sobie na zapis "bez
    numeru ustępu" :)) to NIE jest DG...

    >+ Czy to oznacza, ze wystarczy byc np. czlonkiem zarzadu na kontrakcie
    >+ menedzerskim aby uniknac bycia potraktowanym jako osoba i moc spokojnie
    >+ rozliczac sie jako dzialalnosc???

    IMO - to co wskazałeś nijak.
    Czy jakaś inna "dziura" jest to nie wiem :(

    A jakbym coś źle skojarzył to zacytuj po kawałku przepisy podając
    nry artykułów, ustępów i punktów !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2003-12-10 07:17:28
    Od: Łukasz Góralczyk <l...@p...com.pl>

    Witam serdecznie.

> [...]
    >
    > IMO - to co wskazałeś nijak.
    > Czy jakaś inna "dziura" jest to nie wiem :(
    >
    > A jakbym coś źle skojarzył to zacytuj po kawałku przepisy podając

    Skromnie powiem, ze chodzilo mi o to, co mozna dzis porzeczytac na
    Onecie - cytat ponizej:

    (http://biznes.onet.pl/0,840128,wiadomosci.html)

    Menedżerowie zapłacą tylko 19 proc. PIT
    (IAR, MN/10.12.2003, godz. 06:26)

    Menedżerowie wysokiego szczebla zapłacą tylko 19 procent podatku - pisze
    "Gazeta Wyborcza" dodając, że pozwala im na to zmieniony przepis ustawy
    o PIT.

    Dziennik cytuje wiceprzewodniczącego sejmowej komisji finansów
    publicznych Stanisława Steca, który twierdzi, że intencją ustawodawców
    nie było dopuszczenie menedżerów do 19-procentowej stawki PIT. Zdaniem
    Steca jest to nadinterpretacja przepisu.

    Jednak Marcin Eckert, doradca podatkowy firmy Ernst & Young, który
    wykrył niezamierzoną zmianę ustawy PIT, twierdzi, że według artykułu 13
    , ustępu 9 ustawy menedżer, który pracuje na podstawie kontraktu i
    jednocześnie jest członkiem zarządu osoby prawnej, może świadczyć swoje
    usługi w ramach działalności gospodarczej czyli może płacić 19 procent
    podatku. Zdaniem Eckerta ta zmiana przepisów będzie miała poważne
    konsekwencje, bo zakres objętych nią rodzajów działalności jest bardzo
    szeroki. "Jeśli na to popatrzeć, to aż się nie chce wierzyć, że tak to
    miało wyglądać - mówi Marcin Eckert "Gazecie Wyborczej".

  • 5. Data: 2003-12-10 08:03:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Dec 2003, Łukasz Góralczyk wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > nry artykułów, ustępów i punktów !
    [...]
    >+ Skromnie powiem, ze chodzilo mi o to, co mozna dzis porzeczytac na

    Po prawdzie na onecie nie ma wyjaśnienia :) a ja usiłując
    znaleźć *które to konkretnie punkty* prowadzą do wygranej :)
    (BTW: mógłbyś jednak zapodać ? Bo z tego że "doradzca
    twierdzi" nie wynika *jak* owo twierdzenie wywiódł !)
    doszedłem do bardzo ciekawego wniosku: w myśl art.13.7
    *wszystkie* przychody "osób należących do składów
    zarządów..." są przychodami z "umów osobistych".
    Czyli jeśli równocześnie pracuje ("ma umowę o pracę")
    w innym zakładzie - to on tam *nie* pracuje podatkowo
    rzecz biorąc :>
    Rozumiem że albo dotyczy to *również* przychodów dajmy
    na to z odsetek, albo *nie* dotyczy umów menadżerskich ? ;)
    Ustawodawca zapisał: "przychody otrzymywane przez osoby
    powoływane..." a nie "przychody otrzymywane w związku...." !

    +++++
    >+ Jednak Marcin Eckert, doradca podatkowy firmy Ernst & Young, który
    >+ wykrył niezamierzoną zmianę ustawy PIT, twierdzi, że według artykułu 13

    No, z tym "wykryciem" to widzę że na forum są zdania odrębne ;>

> [...]
    >+ usługi w ramach działalności gospodarczej czyli może płacić 19 procent

    ...ale jest zero informacji o "ścieżce interpretacyjnej" !
    Uprzejmie proszę - jak możesz to zacytuj jak to wywieść.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2003-12-10 08:16:25
    Od: "/slawek" <w...@W...pl>

    Użytkownik "Łukasz Góralczyk" <l...@p...com.pl> napisał w
    wiadomości news:3FD6C888.18AEE032@polremaco.com.pl...

    Wygląda na to, że tak. Zobacz co napisali w Rzeczpospolitej:
    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_z_031204/
    firma_z_a_2.html

  • 7. Data: 2003-12-10 09:48:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Dec 2003, Łukasz Góralczyk wrote:
    [...]
    >+ -- no to zaczynam:-) --
    >+
    >+ Zgodnie z art. 13 pkt. 9 przychody uzyskane na podstawie umow o
    >+ ...kontrakt menedzerski... sa traktowane jako przychody z dzialalnosci
    >+ wykonywanej osobiscie
    >+
    >+ -- do tad jasne --

    Tak.

    >+ w tym przychody z tego rodzaju umow zawieranych w ramach prowadzonej
    >+ przez podatnika pozarolniczej dzialalnosci gospodarczej
    >+
    >+ -- to tez jasne--

    No, z tym "prowadzeniem w ramach" coś mi nie pasuje :)
    To dedukcja czy zapis literalny ? Bo coś mi wygląda że
    zaglądam do niewłaściwej wersji tekstu :(

> [...]
    >+ niezaleznie od sposobu ich powolywania, nalezacych do skladu zarzadow...
    >+
    >+ -- i teraz najtrudniejsze --
    >+
    >+ Skoro przychody czlonkow juz raz zostaly potraktowane jako przychodzy z
    >+ dzialalnosci osobistej, to wymienienie ich w tym kontekscie powinno (nie
    >+ odwaze sie jednak uzyc slowa "musi") oznaczac wylaczenie tego typu
    >+ przychow, przy spelnieniu warunku posiadania kontraktu menedzierskiego,
    >+ spod dzialalnosci wykonywanej osobiscie.

    Acha. Rozumiem że nie tyle "wyłączenie z DWO", co "traktowanie
    takimi jakie są" !
    Czyli - jeśli jest to umowa o pracę - jako umowy o pracę.
    Jeśli umowa osobista - jako działalności osobistej (bo jeśli
    dobrze dotąd zrozumiałem co wykładasz, to ów zapis NIE wyłącza
    z UWO jako takich, a tylko "z pewnej grupy" :))
    ... no a jak umowa w DG to w DG...
    To się zgadza, bo iż zapisy "przychody z tytułu" a "przychody
    osób" nie są równoważne - zgodziłem się już wcześniej :)

    >+ W innym wypadku zapis
    >+ ustawodawcy bylby zupelnie niezrozumialy, poniewaz jezeli potraktowac by
    >+ go jako "przerzucenie" czytajacego do pkt. 7

    ...tak się wydaje !

    >+ to logicznie rzecz biorac
    >+ (chociaz kierowanie sie logika przy ustawach to najslabszy punkt
    >+ rozumowania:-) dlaczego nie wymieniono wszystkich pozostalych
    >+ podpunktow???
    >+
    >+ (Ufff, mam nadzieje, ze o to Ci chodzilo i jest to w miare zrozumiale:-)

    O to, o to. Thx.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2003-12-10 09:54:50
    Od: Łukasz Góralczyk <l...@p...com.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > Ustawodawca zapisał: "przychody otrzymywane przez osoby
    > powoływane..." a nie "przychody otrzymywane w związku...." !

    Nie do konca Gotfrydzie, ustawodawca napisal:

    "...niezależnie od sposobu ich powoływania..."

    co IMO zostawia szerokie pole do popisu - chyba, ze w Kopalinskim znajda
    jakas interesujaca definicje slowa "powolywac":-)

    > +++++
    >
    > No, z tym "wykryciem" to widzę że na forum są zdania odrębne ;>
    :-)

    > ...ale jest zero informacji o "ścieżce interpretacyjnej" !
    > Uprzejmie proszę - jak możesz to zacytuj jak to wywieść.

    Hmmm... Moze tak (pomijam teraz fakt niezgodnosci definicji
    pozarolniczej DG i osobistego swiadczenia, poniewaz nie bedzie to
    potrzebne w tym kontekscie, ale warto pamietac, ze traktowana jest takze
    jako orez w walce z fiskusem):

[...]

    spod dzialalnosci wykonywanej osobiscie. W innym wypadku zapis
    ustawodawcy bylby zupelnie niezrozumialy, poniewaz jezeli potraktowac by
    go jako "przerzucenie" czytajacego do pkt. 7 to logicznie rzecz biorac
[...]

    Natomiast nie da sie wykluczyc w naszej wspamnialej RP jakiejs pokretnej
    wykladni, ktora wyskoczy jak diabel z pudelka za czas jakis...

    Pozdrawiam
    Łukasz

  • 9. Data: 2003-12-10 11:52:34
    Od: Łukasz Góralczyk <l...@p...com.pl>

> [...]
    > To dedukcja czy zapis literalny ? Bo coś mi wygląda że
    > zaglądam do niewłaściwej wersji tekstu :(
    Zapis "w ramach" jest na 100% literalny - sprawdzone wlasnie do Dz.U.
    202/2003 i ujednoloconego tekstu w Rzepie.

> [...]
    > To się zgadza, bo iż zapisy "przychody z tytułu" a "przychody
    > osób" nie są równoważne - zgodziłem się już wcześniej :)
    Wlasnie tej czesci nie potrafilem opisac... Tez dzieki wielkie.

    > ...tak się wydaje !

    > O to, o to. Thx.

    Coz, teraz pozostaje czekac, czy MF zgodzi sie z nasza interpretacja lub
    od razu wyslac to do NSA:-)

    Pozdrawiam serdecznie.

    Łukasz