  • 21. Data: 2007-07-16 20:10:06
    Temat: Re: Faktura VAT do projektu architektonicznego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Jul 2007, m...@g...com wrote:

    > Sugerujesz, że jeśli architekt osobiście podpisuje umowę i ją
    > wykonuje, to nie może prowadzić DG?

    Nie.
    Sugeruję, że jak ktoś pół roku coś robi (cokolwiek by to było)
    i twierdzi że to jest "działalność wykonywana osobiscie", a przez
    następne pół roku robi to samo i twierdzi że to DG, to stoi
    w sprzeczności z przepisem!
    Podkreślam: dla podatku dochodowego.

    > Oprócz projektów
    > architektonicznych są też inne projekty - np. instalacyjne,

    A, jeśli chodzi o INNE czynności to nie mam uwag!

    > Co dokładnie oznacza, że umowa jest wykonywana osobiście?

    Tu widzę kłopot i dlatego uchylałem się od odpowiedzi - jedynie
    wskazuję, że twierdzenie iż coś jest "umową osobistą" obraca
    się przeciw twierdzącemu, jeśli TO SAMO następnie robi na DG :)

    > Myślałem, że DG to sobie każdy może założyć, jak chce po prostu robić
    > coś jako firma...

    Jako taki "wzorcowy przypadek": ustawodawca chciał zapisać np.
    usługi zarządzania. Po prawdzie zapisali to tak, że później sporo
    sporów się pojawiło, ale idea założenia była mniej więcej taka:
    - zakładasz DG, bo w rozumieniu ustawy o swobodzie DG to *jest* DG
    - płacisz VAT, bo w rozumieniu VAT to *było* DG (podkreślam, bo
    od tego czasu ustawę zmienili kilka razy, a akurat działki
    "menadżerskiej" nie śledzę a pamiętam o wyłączeniu opartym o PDoOF)
    - ale *dla dochodowego* przychody *z tej części DG*, która odpowiada
    "menadżerce", wyłączasz i opodatkowujesz jako "osobiste"!

    W ten deseń ustawodawca postanowił "uwalić" możliwość zaliczenia
    w koszty menadżerowania ST (samochód!) oraz opodatkowania liniowego.

    Tyle, że ów manewr pokazuje czarno na białym, że fakt iż coś
    jest wykonywane "w DG rozumieniu przepisów o DG", wcale nie znaczy
    że *musi* podpadać pod "DG w rozumieniu PDoOF".

    > Załóżmy, że chcę robić strony internetowe. Mam mało
    > czasu. Podpiszę od czasu do czasu jakąś umowę [o dzieło] i przede
    > wszystkim nie stać mnie na ZUS (jestem studentem, więc nie płacę przy
    > UoD). Ale w pewnym momencie stwierdzam, że mogę przyjmować więcej
    > zleceń i jednak na ZUS wystarczy.

    Na mój gust:
    - na 99,8% nikt się nie przyczepi
    - ale jakby znalazł się jakiś ambitny, to dobrze by było mieć pod
    ręką uzasadnienie czym RÓŻNI się wykonywanie tych stron "w DG"
    od uprzedniego wykonywania "osobiście"...

    :)

    > patrzą przede wszystkim na to, czy to firma. I co? Nie mogę założyć
    > działalności, bo jest to wykonywane osobiście?

    Bynajmniej nie - zauwać co akcentuję: jeśli TY SAM twierdzisz, że
    to co robiłeś przez pół roku to "nie było DG tylko wykonywanie
    osobiste", to DLA PODATKU DOCHODOWEGO owo uzasadnienie pozostaje
    przecież w mocy...
    :)

    > Ja to traktowałem tak,
    > że te przypadki pozwalają na niezakładanie DG. Ale jak ktoś chce, to
    > może...

    Problem w tym, że w tym miejcu ustawa nie zawiera zapisu "podanik
    może". Przyznam, że byłoby to rozsądne i taki zapis w wielu miejscach
    (dla różnych rozstrzygnięć) jest.
    Ale w klasyfikacji źrodeł dochodu akurat nie :(

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2007-07-16 20:14:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    [...]
    > Ale symbol jest powołany, bo jest nim numer 74.20.

    Przyznam, że nie mam chęci rozgryzać, ale czy aby nie napisałeś
    sprzeczności?

    > może podlegać pod 7%, jeśli jest to działalność twórcy z
    > przeniesieniem praw autorskich... W PKWiU jest numer 93.05.12, który
    > zawiera usługi pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Więc nie
    > istnieją usługi, które nie mają "powołanego symbolu".

    A nie nie !
    Nie idzie o to, że DANA USŁUGA NIE MA SYMBOL!
    Liczy się fakt, że STAWKA jest określona NIE na podstawie SYMBOLU,
    lecz PRZEPISU który NIE powołuje się na symbol!

    Pas :(
    Oglądałeś na stronach Sejmu?

    pzdr, Gotfryd